Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade nåt om Camaron..
Körde runt 80-90 mil med den utan några större bekymmer. Den gillar inte riktigt kö-körning då fläkten har svårt att hålla ner tempen riktigt. För att få bukt med det får man nog bygga en riktig fläktkåpa och ha en sugande fläkt bakom kylaren så att man suger ur hela kylarens area. Nu har jag en tryckande fläkt framför kylaren och den kyler antagligen bara halva kylarens area. Röret mellan förarsidans grenrör och turbon sitter dock lite i vägen för ett sådant arrangemang, så det får man bygga om i så fall.
En av mina bästa kompisar hade ju väntat i 8 år ( ) på att åka Turbo Camaro så vi tog oss en tur. Jag visade upp dom imponerande(?) fartresurserna med ett par rejäla urgasningar och då gick det som vanligt:
En trasig grenrörspackning Mycket irriterande, trodde att jag var klar med dom nu efter att ha bytat packningsmodell.. Nu när jag rev det så kände jag att den bulten där packningen var trasig satt väldigt löst. Dom andra bultarna satt faktiskt fast okej, så mest troligtvis har jag väl glömt att dra den helt. Vill ju minnas att jag kände över alla bultarna ett par ggr. dock.
Nu sitter det ihop igen. Monterade även en turbomössa, kan vara bra att bli av med lite av strålningsvärmen. Ska fylla på lite olja i växellådan imorgon och sedan blir det nog lite åka igen
/David
Körde runt 80-90 mil med den utan några större bekymmer. Den gillar inte riktigt kö-körning då fläkten har svårt att hålla ner tempen riktigt. För att få bukt med det får man nog bygga en riktig fläktkåpa och ha en sugande fläkt bakom kylaren så att man suger ur hela kylarens area. Nu har jag en tryckande fläkt framför kylaren och den kyler antagligen bara halva kylarens area. Röret mellan förarsidans grenrör och turbon sitter dock lite i vägen för ett sådant arrangemang, så det får man bygga om i så fall.
En av mina bästa kompisar hade ju väntat i 8 år ( ) på att åka Turbo Camaro så vi tog oss en tur. Jag visade upp dom imponerande(?) fartresurserna med ett par rejäla urgasningar och då gick det som vanligt:
En trasig grenrörspackning Mycket irriterande, trodde att jag var klar med dom nu efter att ha bytat packningsmodell.. Nu när jag rev det så kände jag att den bulten där packningen var trasig satt väldigt löst. Dom andra bultarna satt faktiskt fast okej, så mest troligtvis har jag väl glömt att dra den helt. Vill ju minnas att jag kände över alla bultarna ett par ggr. dock.
Nu sitter det ihop igen. Monterade även en turbomössa, kan vara bra att bli av med lite av strålningsvärmen. Ska fylla på lite olja i växellådan imorgon och sedan blir det nog lite åka igen
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Dom här använder jag och jag tycker dom har fungerat bra:
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Are you tired of replacing old, worn-out header gaskets? Sure, you are--that's why we carry these Seal-4-Good header gaskets from Percy's High Performance. Made from multi-layered "dead soft" aluminum or stainless steel, these Seal-4-Good gaskets conform to the headers for the ultimate seal. These gaskets are virtually blowout and burnout-proof and are also totally reusable. In fact, these gaskets are so good, they are likely to be the last header gaskets you'll ever buy--until your next project!
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/
Are you tired of replacing old, worn-out header gaskets? Sure, you are--that's why we carry these Seal-4-Good header gaskets from Percy's High Performance. Made from multi-layered "dead soft" aluminum or stainless steel, these Seal-4-Good gaskets conform to the headers for the ultimate seal. These gaskets are virtually blowout and burnout-proof and are also totally reusable. In fact, these gaskets are so good, they are likely to be the last header gaskets you'll ever buy--until your next project!
Jonas Bylund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Tack för tipset, dom ser ju vettiga ut. Fanns ju även med runda portar som jag vill ha.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Det har varit väldigt stilla på Camaro fronten under sommaren.. Brukade den ju lite, men att kylfläkten inte orkade att hålla ner tempen under kö-körning och vid förlängd tomgångskörning blev lite av ett stressmoment. Jag har ju fläkten framför kylaren och då blåste den i princip bara genom halva kylaren och ingen luftstyrning heller så det gjorde nog sitt till under lågfartskörning. Körde man 80-90 + så var det inga problem. Har ju byggt en del på min Kadett, men nu var det dags för Camaron igen.
Första problemet är att röret mellan grenröret och turbon effektivt blockerade alla fläktkåpor och fläktar som man kan tänkas vilja montera.. Började med att demontera detta och börja på fläktkåpan.
Fick bockat till en 2 mm alu plåt.
Snedkapat för lite frigång till övre vattenröret. Den anslutningen på kylaren går inte att göra om då den sitter med 4-5 mm frigång till turbon.
Fixade till en gavel.
Svetsat och hålet för fläkten klart. Fläkten kommer från en 850. Har inte svetsat så tunt material med Tig:en innan, men det gick rätt så bra faktiskt. Är nöjd med tanke på att jag är nybörjare på det.
Påbörjade det nya röret med en flödesvänlig 90 graders böj...
Det var så tråkigt att bygga så jag tog bara en bild under inpassningen. Lindade hela röret denna gången för att spara fläkten från strålningsvärmen.
Har återmonterat allt och ska bygga lite styrplåtar för luften från fronten fram mot kylaren. Provkörde fläkten och nu känner man att det suger luft ur hela kylaren. Förhoppningsvis ska det räcka. Med Spalfläkten framför kylaren så steg tempen sakta, sakta när den gick så det var nog inte mycket som fattades.
/David
Första problemet är att röret mellan grenröret och turbon effektivt blockerade alla fläktkåpor och fläktar som man kan tänkas vilja montera.. Började med att demontera detta och börja på fläktkåpan.
Fick bockat till en 2 mm alu plåt.
Snedkapat för lite frigång till övre vattenröret. Den anslutningen på kylaren går inte att göra om då den sitter med 4-5 mm frigång till turbon.
Fixade till en gavel.
Svetsat och hålet för fläkten klart. Fläkten kommer från en 850. Har inte svetsat så tunt material med Tig:en innan, men det gick rätt så bra faktiskt. Är nöjd med tanke på att jag är nybörjare på det.
Påbörjade det nya röret med en flödesvänlig 90 graders böj...
Det var så tråkigt att bygga så jag tog bara en bild under inpassningen. Lindade hela röret denna gången för att spara fläkten från strålningsvärmen.
Har återmonterat allt och ska bygga lite styrplåtar för luften från fronten fram mot kylaren. Provkörde fläkten och nu känner man att det suger luft ur hela kylaren. Förhoppningsvis ska det räcka. Med Spalfläkten framför kylaren så steg tempen sakta, sakta när den gick så det var nog inte mycket som fattades.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Kul med lite uppdatering i Camaro tråden.
Det där tror jag kommer funka bra.
En "vanlig standard" fläkt är nog ofta bättre än merparten av eftermarknads produkterna.
Om det kniper kan man även höja tomgången något (Manuell låda).
På 635an ser jag att bara 100Rpm. 850-950 Rpm. gör stor skillnad på kylningen, då vattnet cirkulerar snabbare.
Det där tror jag kommer funka bra.
En "vanlig standard" fläkt är nog ofta bättre än merparten av eftermarknads produkterna.
Om det kniper kan man även höja tomgången något (Manuell låda).
På 635an ser jag att bara 100Rpm. 850-950 Rpm. gör stor skillnad på kylningen, då vattnet cirkulerar snabbare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
En sån där 850-fläkt är inte att leka med så det blir nog fint!
På mitt bygge ska jag försöka bygga in så stor kylare det bara går+lite till från första början och så blir det nog en likadan fläkt
På mitt bygge ska jag försöka bygga in så stor kylare det bara går+lite till från första början och så blir det nog en likadan fläkt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Daniel-635: Kul att det uppskattas. Precis som du säger så är ju inte eftermarknadsfläktarna så bra. Spals största 16" High output fläkt är specad till 1953 cfm. Detta är vid noll i tryckfall, sjunker rätt så fort sedan.. Vet inte vad 850/960 fläktarna ligger på, men den fläktar mer än den jag har, iaf i ett helt ovetenskapligt test
Tomgången var ett bra tips med, tror jag redan ligger runt 1000 rpm. Intressant att det gör stor skillnad på din bil, det är det lilla som gör det.
Steve: Det låter som en bra plan. Bättre att göra det riktigt en gång så att man kan glömma det sen..
/David
Tomgången var ett bra tips med, tror jag redan ligger runt 1000 rpm. Intressant att det gör stor skillnad på din bil, det är det lilla som gör det.
Steve: Det låter som en bra plan. Bättre att göra det riktigt en gång så att man kan glömma det sen..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Gillar fläktkåpan starkt! Du får pallra dig hit nästa sommar och testa den i rullen! Jag vill se turbo-v8-förgasare!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Tackar! Hehe, ja det hade varit skoj. Kul att kolla på din bänk och styrsystem med, skulle vara kul att ha.. Vill till att kylningen funkar om jag fastnar i köer i Göteborg
Tanken är faktiskt att få bromsat den innan äckel-vintern är här.
/David
Tanken är faktiskt att få bromsat den innan äckel-vintern är här.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Startade idag. Så här långt verkar det fungera, kanske lite tidigt att säga definitivt. Stod runt 16 minuter på tomgång, fläkten startade på ca. 100-101 grader och då sjönk tempen rätt så fort. Den gjorde ett par sådana cykler, det har ju aldrig funkat förut så detta var ju iaf. framsteg.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Har gjort lite lågfartskörning följt av gasande och sedan lågfart igen och det blir ingen varmgång iaf. Fläkten cyklar av och på och tempen går inte högre. Nu är det ju inte så varmt ute, men ändå.
Imorgon kväll ska jag köra den i rullar, ska bli intressant att se vad den ger! Kommer mest troligt inte justera något, utan bara köra den som jag har kört den hittills. Laddar ca. 0,75 bar. Hade varit gott att kunna gasa ur den innan riktigt för att se så förgasaren inte har "mappat" om sig när den stått, men det går ju inte pga. vädret. Bara släpper och vågar inte gasa på 5:an för då går det för fort..
/David
Imorgon kväll ska jag köra den i rullar, ska bli intressant att se vad den ger! Kommer mest troligt inte justera något, utan bara köra den som jag har kört den hittills. Laddar ca. 0,75 bar. Hade varit gott att kunna gasa ur den innan riktigt för att se så förgasaren inte har "mappat" om sig när den stått, men det går ju inte pga. vädret. Bara släpper och vågar inte gasa på 5:an för då går det för fort..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Vart ska du bromsa? Dundersmurfen eller Chrisse? Anar att du inte vill köra förlångt...
MVH Basse
MVH Basse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Det blir hos Crisse. Nä, i sånt här väder gör jag gärna korta turer..
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
fin kåpa den kommer göra stor skillnad men se till att du har en generator som orkar med bara den tar mycket ström men det gör en bra fläkt
en sån stål packning sen kanske extra långa pin bulrar med distans som sträcker lite så ska det fungera om flänsen är rak.
mvh jens
en sån stål packning sen kanske extra långa pin bulrar med distans som sträcker lite så ska det fungera om flänsen är rak.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Tack för tipsen Jens!
Ikväll var det så dags för bromsning!
Ja, vad ska man säga? Rena misären. 294 Whp vid 5500 rpm. Har väl lite felsökning att göra. Jag har ju en Vems BB och EGT mätare i bilen och det är ju den jag har ställt in förgasaren efter. Vid mätningen så stack vi in en mätprob i avgasröret, den visade 0,76-0,77 i lambda under full belastning och Vems mätaren visade 0,82. Det känns ju inte så bra? Tändningen är jag ju inte 100% säker på heller, men den bör vara i rätt härad iaf. Ska testa med en annan lambdamätare och se hur det verkar.
/David
Ikväll var det så dags för bromsning!
Ja, vad ska man säga? Rena misären. 294 Whp vid 5500 rpm. Har väl lite felsökning att göra. Jag har ju en Vems BB och EGT mätare i bilen och det är ju den jag har ställt in förgasaren efter. Vid mätningen så stack vi in en mätprob i avgasröret, den visade 0,76-0,77 i lambda under full belastning och Vems mätaren visade 0,82. Det känns ju inte så bra? Tändningen är jag ju inte 100% säker på heller, men den bör vara i rätt härad iaf. Ska testa med en annan lambdamätare och se hur det verkar.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085