Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: Finns nog någon bild på tändkurvan i tråden.
/David
David Herbertsson skrev: tog lite bilder på hur menyn ser ut i tändboxen.

Bild
Såhär der menyn ut i tändboxen. Översta är varv och den undre är tryck.

Bild
Jag har ju låst fördelaren på ca. 35 grader och här ser man att jag backar ju av max när jag ska starta och sedan rampar upp tändningen på varv. Vid 2700 och uppåt så har jag 33 grader.

Bild
Här är kurvan för vakuum /tryck. Det röda strecket indikerar vad insuget ser just nu, motorn avstängd och 15 psi. Atmosfärstryck alltså. Här gäller det ju att inte göra en tankevurpa och tänka att 15 psi är laddtrycket.. Jag retarderar tändningen långsamt ner mot 6 psi och sedan har jag 21 grader resten av vägen. Om man vill kan man ju sänka den ännu mer vid högre tryck sedan så är man ju lite säkrare om t.ex wastegate slangen skulle gå av eller nått.
Har inte gjort några djupgående tester med tändningen, utan kör med sånt som jag har läst mig till bara. Är ju inte den första smallblocken i världen precis.

/David
18 grader fortenning med 6 psi ladetrykk er vel i minste laget???

Pga støpejernstopper velger f.eks jeg å bygge lavkomp. på min motor og satser på å kjøre 25 - 28 grader fortenning med 0,8 - 1,0 BAR ladetrykk.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Jo fast det blir ju 35-14 grader. Men det är ju också rätt så lågt. Efter det så vill jag minnas att jag höjde tändningen så att jag ligger på 23-24 grader under max.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har monterat mätare så att jag kan mäta mottryck i grenrören. Börjar med att mäta i förarsidans rör efter som det är minst optimalt utformat pga. platsbrist.
Utöver det så har jag forskat lite i min kära MSD box. Man har ju en kurva för varvtal och en för vakuum/tryck. Eftersom det inte står någonting om hur boxen använder dom olika kurvorna, varken i instruktionsboken eller på MSD´s hemsida, fick jag ställa frågan på Theturboforum.com. Mitt antagande var att under tryck så utgick den bara på vad fördelaren var låst på och drog bort från det, men det var fel. Det visade sig att den använder båda tabellerna, vilket har gjort att jag under fullt laddtryck bara har haft 20 graders förtändning.

Bild

Började om från början. Vred fördelaren så att jag fick 40 graders grundtändning och gjorde en ny tändtabell. Nu har jag 16 grader när jag startar, 30 grader från 500 upptill 2100 rpm, rampar upp därifrån och vid 2700 har jag 36 grader förtändning. Från atmosfärstryck till 0,4 bar rampar jag ner tändningen och ligger sedan på 24 grader. Dom flesta amerikanska turbobyggarna verkar åka med väldigt lite tändning, typ 18 grader. Verkar ju riktigt fegt, iofs så har dom ju ofta små turbos, ingen ic osv. När man kollar på dom som åker Smallblock och värdelösa Rootskompressorer så verkar dom ligga runt 26-28 grader i förtändning på fullt ladd. Verkar ju lite mer normalt? Hade tänkt provköra idag men det kom snö inatt så det får bli när den är borta. Nu när jag har låst fördelaren på 40 grader har jag ju möjlighet att lägga på mer tändning vid cruising, det borde göra gott vid bensinförbrukningen och responsen.

Tar tacksamt emot mer input på tändläge under fullt ladd! Opel Cih är väl väldigt lika i utformning av förbränningsrum och ventilplacering, men det kanske inte är så många här som har byggt turbo på dom? :lol: Patrik Kadett4wd har ju iaf gjort det i sin ungdom, vet jag.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Johan Lindberg »

Borde ju ge lite bättre körbarhet men det kan ju inte vara det som gör att den går i väggen vid 5000 varv då iaf känns det som.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av dundersmurfen »

En gissning är ju att den vill ha minst 25 grader kanske uppåt 30 runt kilot.. stora fb rum så tar ju en liten stund att brinna klart liksom ;) Vid 0,75bar så kan du säkert lägga på några grader till utan problem.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Johan Lindberg: Jag vet inte. Kanske inte skulle skada att gå på med mer tändning över ca. 5300 rpm och se om den orkar hålla ut mer. Kanske räcker med den lilla ökningen jag har gjort nu? Hade man haft laddtrycksstyrning så kunde man rampat upp laddet på lite högre varv med. Alternativt så är det ju något som går i "botten" vid det varvet.

Dundersmurfen: Ja, det är mycket troligt. Får ta det lite stegvis bara. Funderar på att bygga mig ett par spiklurar eller en spikskål och testa lite. Vad har du landat på i tändning med rödblockarna du har mappat? Kanske mest har kört på E85?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David V »

Låter väldigt tidigt att dra av tändning redan när den passerar atmosfärstryck. Du backar den rätt kraftigt också, borde man inte kunna behålla full tändning upp till (minst) 0,3 bar och efter det backa av den lite långsammare än du gör nu? Typ nå max retardering vid 0,8-1,0 bar?
Nån form av spiklyssning är ju dock att rekommendera när man labbar med sådant här.

Nu kör du på rätt tidigt med max tändning redan vid 2700 rpm. Följer man guiden för tändning som tagits upp här på sävar ett par gånger,visserligen för sugmotorer, så "ska" max tändning nås vid ca 3500.

/David
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: 1. Jag har monterat mätare så att jag kan mäta mottryck i grenrören.
2. Det visade sig att MSD använder båda tabellerna, vilket har gjort att jag under fullt laddtryck bara har haft 20 graders förtändning.
3. Dom flesta amerikanska turbobyggarna verkar åka med väldigt lite tändning, typ 18 grader.
4. När man kollar på dom som åker Smallblock och värdelösa Rootskompressorer så verkar dom ligga runt 26-28 grader i förtändning på fullt ladd. Verkar ju lite mer normalt?
5. Hade tänkt provköra idag men det kom snö inatt så det får bli när den är borta. Nu när jag har låst fördelaren på 40 grader har jag ju möjlighet att lägga på mer tändning vid cruising, det borde göra gott vid bensinförbrukningen och responsen.
1. Godt. :) Ser frem til dette. http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet
2. Presis.
3. Gamle motorer trenger ofte mer fortenning enn nyere motorer.
4. Tenk litt på eksostrykk og 77 grader overlapp her.
5. Jeg mener at 40 grader fortenning på cruise er alt for lite, men det er motoren alene som bestemmer hva som er korrekt. Husker godt en Saab 99 Turbo med B-motor som vi justerte for mange, mange år siden. Med vanninnsprut og 1,2-1,3 BAR ladetrykk ville denne motoren ha sinnsyke 55 grader fortenning. :shock: :shock: Vi nekte selvfølgelig å godta at dette var riktig, men vi sjekket så mange ganger med så mye forskjellig utstyr og så mange forskjellige folk som alle kom til det samme resultatet. Bilen gikk godt og brukte opp flere gearkasser.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

David V skrev:Låter väldigt tidigt att dra av tändning redan när den passerar atmosfärstryck. Du backar den rätt kraftigt också, borde man inte kunna behålla full tändning upp till (minst) 0,3 bar och efter det backa av den lite långsammare än du gör nu? Typ nå max retardering vid 0,8-1,0 bar?
Nån form av spiklyssning är ju dock att rekommendera när man labbar med sådant här.

Nu kör du på rätt tidigt med max tändning redan vid 2700 rpm. Följer man guiden för tändning som tagits upp här på sävar ett par gånger,visserligen för sugmotorer, så "ska" max tändning nås vid ca 3500.

/David
Jo, man kan låta den ligga kvar längre och backa långsammare. Då kommer väl turbon igång lite fortare med, men jag tycker den svarar rätt bra ändå. Angående max tändning så har jag provat både och, som jag har det nu och efter 3000 rpm, har inte direkt märkt några nackdelar med att ha det såhär. På Sbc brukar man nog rekommendera att ha fullt vid 3000 rpm.

Bild
Har mätt mottryck nu i båda grenrören. På passagerarsidan mäter jag ju i ytterradien på en skarp böj, men det är ju inte NASA det här. Skiljde inte nåt nämnvärt mellan sidorna, 1,15 bar på passagerarsidan och 1,0 bar på förarsidan med 0,75 i ladd. Det hade ju gärna fått vara mindre, men det är ju ingen katastrof. Som Baxman är inne på så spökar nog min kam lite med 78 graders överlapp.

Baxman: Jag vet att motorn vill ha mer förtändning vid cruise, men jag kan inte backa hur mycket som helst i boxen. 25 grader är vad skalan går till. Startmotorn får det ju rätt jobbigt med mycket förtändning.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Kadett4wd »

Jarå.. jag trimmade lite järn en gång i tiden ;)

Den hade runt som mest 380-385 på hjulen då den mådde bra.(morosostickan)

Jag hade två retardgrunkor, men har egentligen ingen aning om vad tändläget låg på, jag gjorde som tidigare,, jag vred till den gick bäst ;)

Ena var en vakumklocka som retarderade några grader.
Sen hade jag en EMS 5 eller 3,, minns inte.
Den började retardera vid 0.7bar(tryckkontakt som aktiverade den) då vill jag minnas den retarderade runt 1.5grader per 1000rpm

Om man tänker efter så var det lite lite retard som klockan gjorde så fort det kom tryck sen vid 0.7bar kom det en brantare retard.

Fullt ladd hade jag runt 3500rpm, den började ladda under 3000.
Satt en gammal T04e med 'o-trim' och 0.82 hus.
Mätte aldrig mottryck,, den gick ju bra ;)

Samma tryckgivare slog igång 4 extraspridare, en i vardera runner på 100% duty... finlir ;)
Finliret fick ju std L-jetronic stå för, hade BMW M5 lmm på trycksidan.
Jag hade även en extraspridare i tryckröret blåsande rakt mot spjället, aktiverat på fullgas.
L-jetronic styrde volvo B23ET spridare.
De extra i vardera runnern var std opel L-jetronic.

Soppan räckte till ca 1.3-1.4bar
Vill minnas jag körde 5bar grundtryck.

Hade 2.2toppen som jag portat och satt i MINDRE ventiler ;)
Borrade blocket till 96.6 eller 96.3 med B23ET kolvar.
Smidda stakar och viktat.

Inget hokuspokus nånstans, men jäklar.. jag var snabbast i stan av turbomaskinerna iaf,, 1994 tror jag det var :)
En kille hade en rod med mycket maskin i,, han tog starten på lokala racesträckan.(mitt i stan då)
Han tog givetvis starten, men efter ca 100m var jag ifatt,, då slog skitskallen i rodden av *S*

Aja, en liten anekdot..
Kanske får du en ledtråd till nåt =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

David Herbertsson skrev: Har mätt mottryck nu i båda grenrören. På passagerarsidan mäter jag ju i ytterradien på en skarp böj, men det är ju inte NASA det här. Skiljde inte nåt nämnvärt mellan sidorna, 1,15 bar på passagerarsidan och 1,0 bar på förarsidan med 0,75 i ladd. Det hade ju gärna fått vara mindre, men det är ju ingen katastrof. Som Baxman är inne på så spökar nog min kam lite med 78 graders överlapp.

Baxman: Jag vet att motorn vill ha mer förtändning vid cruise, men jag kan inte backa hur mycket som helst i boxen. 25 grader är vad skalan går till. Startmotorn får det ju rätt jobbigt med mycket förtändning.

/David
Det var mye lavere eksostrykk enn jeg hadde fryktet, så det er ok, men........... hvis du ser på turbokammene til Compcams så har samtlige mindre enn 40 graders overlapp. Compcams spesifiserer at disse turbokammene er designet til oppsett som bruker moderne turboer som gir motoren lavt eksostrykk. Hvordan en kam som er beregnet til motorer med høyere eksostrykk enn ladetrykk ser ut, det vet jeg ikke, men tenker at kammen din bør byttes ut uansett ja.
Mildest: http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=129&sb=2
Medium: http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=130&sb=2
Villest: http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=131&sb=2
Du kan bruke fordelerens vakumklokke til å øke fortenningen på cruise. :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Kadett4wd: Jodå, lite kan jag läsa mellan raderna :wink: Mycket trix på Opeln din :)

Baxman: Jag har kollat på dom kammarna med. Hade man tagit den vassaste kammen av dom och monterat den ihop med 1,6 vippor så hade jag inte tappat något lyft. Men sanningen att säga så är det inte tal om något kambyte för min del. Bilen fungerar och är besiktigad, tänker inte riva isär den för att trimma mer. Vill jag ha mer effekt så skulle jag tro att den vaknar gott om jag laddar över ett kilo. Kommer sikta in mig på lite andra modifieringar, bromsar, styrning och annat småpill. Förhoppningsvis ger det lite sug till att fortsätta med bilen efter sommaren. En bil som bara står på pallbockar är ju helt värdelös.

Kommer lägga huvuddelen av vinterns jobb på att få byggt ihop min Kadett C, fixa och sälja min MC osv. ....Fasen, känner mig redan stressad :roll:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av Baxman »

Jeg forstår. Jeg har blitt såpass inspirert av denne tråden at jeg har begynt å porte på toppene mine og derfor takker jeg deg for det du har delt her. :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att det har gett inspiration :thumbright: Många projektrådar som inspirerar mig, kul att se vad andra gör och sno lite ideér samt lösningar. Roligt med inlägg i tråden med! Porta är ju rätt så kul, man ser ju skillnad direkt och då är det lätt att motivera sig. Sen får man ju hoppas att det blir någon skillnad med :)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Inlägg av icklas »

Hur går det med bygget?:)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Skriv svar