Förgasarstrul på trycksatta dellortos?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Förgasarstrul på trycksatta dellortos?

Inlägg av Benghaan »

Har turbokonverterat min 240 78 med en b21a.

Motorn är helt orörd.

240 std turboagg (0,7 i ladd) med kls rostfria grenrör och 2,5" downpipe.

Tryckrör fårn turbon i 2,5" som över går till 3" genom intercooler till plenum.

Dellorto DHLA40 med lågfart 70, E-rör 14, huvud 200 och luft 230.

Stummad tändning på ca 13-16 grader.


Nu till problemet!
Går klockrent på tomgång vid gaspådrag upp till halv gas.
Därefter så bluddrar den som till och avgassmäller innan den går över till högfart för att sedan bete sig som att den bara går på 3 burkar..
Har blåsa ur förgasarna och kollat efter läckage men inte hittat nått.
Sen så jag har inte sent ladd eller nått liknande.
Jag har prövat att gå ner på luft och då gick den lite bättre men fortfarande lika dant på över gången från lågfart till hög.

Kommer inte på så mkt mer att skriva.
Tacksamm för svar! :)
kim_gulle
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons dec 08, 2010 6:37 pm

Inlägg av kim_gulle »

Är inte så hemma på det här men har du elektrisk pump och BTR med ingång för turbotryck? Låter ju onekligen som att den inte får nån soppa när det börjar ladda. :(

Bara en teori, har ingen erfarenhet av det här, men borde det inte vara så att om man laddar 0.7 så kanske man har en bränslepump som klarar att trycka soppa ända upp till 2 bar eller nåt. Så har man en BTR med ingång för turbo som vid vakum/inget ladd är ställd på typ 0.3 bar till föggarna.
När man börjar ladda däremot så känner BTRen turbotrycket och kompenserar upp bränsletrycket till förgasarna till kring 1 bar om man nu laddar 0.7 bar.

Det här är bara vad jag spekulerar i. Har aldrig gjort nåt sånt här själv ännu men samlar på mig så mycket kunskap jag kan om förgasarturbo och det här är hur jag tror det funkar med turbostyrd BTR. Nån med riktig erfarenhet borde nog lägga en mer kvalificerad kommentar innan du ger dig in på nåt. :hihi:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Låter som om den får för mycket i mina öron och/eller att tänningen inte orkar.

Tändning på 13-16 grader vid 0,7 bar låter sent. Iaf om det är den äldre b21an med 8,5:1 i komp

Gnistan har lättare ju tidigare man tänder. Är lägre tryck då. Prova höja tänningen lite grann.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Kolla så du har 0,2 bar på dellortorna.

sen kanske lite högre tändning kanske 20-23 stumt?! ( borde fungera,annars sänk ).

Har du någon Bredband lamda?. mycket lättare och se vad som riktigt händer.
för övergången skall bli mycket smidigare än att den ska hosta till/och avgas puffar innan den riktigt ryter till.

den "ska" gå lite lite fetare vid övergången. för att få bort det helt tror jag är svårt.
jag har då inte lyckats trixa bort det men jag har ingen häller större erfarenhet av dellorto förgasarna.

kan vara så tändningen är problemet också, att den är lite klen.
men jag körde utan problem med 0,5bar och 26 grader stumt på min b20.
och några andra har tydligen kört 1 bar på orginal tändning.

men en msd 6a box vore väl inte helt fel ändå för man blir lätt laddtryckberoende :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av Benghaan »

Joo jag har en BTR med uttag för turbotryck. 8mm bränsleledningar till och från.
Dubbla elektriska Mercedes 300 soppapumpar

Har för mig att jag ligger nånstans kring 0,38 i soppa tryck just nu iaf.

Sen lambda mätaren jag har är nått biltemarappel som jag inte blir klok på:evil:!
Men den säger iaf att den går magert, men stiftena säger motsatsen..
Dessutom avgassmäller den.

Men tack för tippsen iaf :) Ska pröva lite med tändningen så snart som möjligt.
Har bara lyckats drälla bort dom koniska bultarna som styr halsringarna på platts! :doh:

Ingen som har 2 st att sälja lite snabbt sådär? :lol:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Benghaan skrev:Joo jag har en BTR med uttag för turbotryck. 8mm bränsleledningar till och från.
Dubbla elektriska Mercedes 300 soppapumpar

Har för mig att jag ligger nånstans kring 0,38 i soppa tryck just nu iaf.

Sen lambda mätaren jag har är nått biltemarappel som jag inte blir klok på:evil:!
Men den säger iaf att den går magert, men stiftena säger motsatsen..
Dessutom avgassmäller den.

Men tack för tippsen iaf :) Ska pröva lite med tändningen så snart som möjligt.
Har bara lyckats drälla bort dom koniska bultarna som styr halsringarna på platts! :doh:

Ingen som har 2 st att sälja lite snabbt sådär? :lol:
0,38 bar är för mycket för dellorto. försök få ner trycket till 0,20 bar så kan man ute sluta det. får du inte ner trycket så måste du montera större retur rör!



jag har en vems bredband lambda liggandes i en låda, kanske kan hjälpa dig nån dag framöver å se vad lamdan ligger på etc försöka klura ut ditt problem :)

kan ta med mig munstycks lådan :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av Benghaan »

Är nästan lite lur på att jag måste ha en grövre retur.
kan få ner trycket lite till men då ramlar nästan justerskruven ut :(

Men om man ska ha en bredbanslambda mätare måste man ha en bredbandssond också va?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få :)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Benghaan skrev:Är nästan lite lur på att jag måste ha en grövre retur.
kan få ner trycket lite till men då ramlar nästan justerskruven ut :(

Men om man ska ha en bredbanslambda mätare måste man ha en bredbandssond också va?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få :)

Antigen tar du bort en pump eller montera en större retur.

jo tänkte att jag kanske kunde ta och Tjuv koppla in min vems mätare + bb lamda lite halv hastigt och se vart felet är nån stans.
är väl endast en mutter att fästa den i downpipen. ( autoparts har etc )

sen kan ja ta med mig en munstycks låda
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Angående tändningen så rekomenderar jag en brytarlös b230a tändning.
Jag kör med en halvstum sån på min. 1,2 bar och 27° vid 3200+ rpm.
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av Benghaan »

Det lät bara för schyst! :D

Har beställt lite munstycken från kg nu iofs men vet aldrig då dom dyker upp :P

Har faktiskt funderat på en sån tändning men doc inte hittat nått som inte varit för dyrt :(
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Tror att jag läst att man minst ska ha 12 mm invändigt på returen , annars klarar inte btr att sänka trycket .
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

jonny skrev:Tror att jag läst att man minst ska ha 12 mm invändigt på returen , annars klarar inte btr att sänka trycket .
jag hade 10 mm invändigt sen hade jag en vanlig 740 el pump.
det beror väl på hur pass bra flöde man har i pumpen vid dom låga trycken.

för att vara helt säker på att det är return som är för liten så tog jag och klämde åt Bränsle ledningen till BTRN med en svets tång för att begränsa soppan till btrn ( gick genast bättre och ja det var lite bonnmeck men det byttes till större retur någon dag efter )
och då fick jag ner Soppa trycket från 0,7-0,8 till 0,2 som dellorto skall ha.

kanske värt och prova ? :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av Benghaan »

Kan ju vara en idé att prova :) Men btrens anslutningar är ju bara 8mm.
Men kan de fungera endå?

Men om jag ska få fin främmande så måste jag ju ta och städa garaget!
Annars får man ju skämmas :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur stora hals ringar? ja returen är nog för liten också som roger säger, blir omöjligt att få nån årdning på trycken då.

har du provtryckt systemet?
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av Benghaan »

Jadu, Jag har faktiskt ingen aning om vilken strl på halsringarna jag har :doh:
Jag har inte provtryckt systemet. Men jag haft diskmedel och vatten i alla skarvar och kollat om det har läkt, men de hade det inte :)

Och ursäkta min okunnighet men vad gör halsringarna? :oops:
Skriv svar