Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jörgen vad händer där nere i stockholm hinner du nått på bilen eller är ni ute och halkar i snön bara :)

här i sävar ska jag snart plocka fram raggar vegan snart och börja fixa lite nya grejor. det blir att åka bracket för mig nästa år tror jag? känns som en bra klass och den går väldigt stadiga tider. sitter mest i chaffören skulle haft en sån där gran att träna på i vinter.
mvh jens
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:Hej jörgen vad händer där nere i stockholm hinner du nått på bilen eller är ni ute och halkar i snön bara :)
Jadu...som alla hantverkare gärna säger "Det kom lite imellan" bl.a. en massa snö...

se garagetråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 19#p526819" onclick="window.open(this.href);return false;

Nåja det händer lite i alla fall. Jag ska lägga upp några bilder. :doh:
Jens Gustavsson skrev:här i sävar ska jag snart plocka fram raggar vegan snart och börja fixa lite nya grejor. det blir att åka bracket för mig nästa år tror jag? känns som en bra klass och den går väldigt stadiga tider. sitter mest i chaffören skulle haft en sån där gran att träna på i vinter.
mvh jens
Övningsgran det är riktigt bra om man gör rätt. Det behövs lite testande, för att träningen med en sådan ska göra nytta. Det går nämligen att träna fel, jag har provat. Det är skitsvårt att få det rätt igen se'n.

Jag håller på att förbereda en föreläsning/kurs eller vad man ska kalla det för nå't, i ämnet Dragracing. Det är ett gäng som undrade om jag kunde tänka mig att göra det igen.

Den kommer att handla om Tidtagningen och hur den funkar samt hur man utnytjar den till sin fördel. Reaktionstidens betydelse och hur man förbättrar den. En hel del om ET-racing d.v.s. alla klasser med nå'n form av tids Brake Out. Bra saker att tänka på om man vill vinna rundor. Samt lite om Chassits funktion och hur man tunar/justerar en dragracing bil och teamet.

Det ska bli riktigt spännande å se vad dom tycker efteråt.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Som jag nämnt tidigare i tråden, så är plåt och lack inte min grej riktigt :( Jag hade tänkt vänta med bilder på det här med att göra golvet. Men här är ett par bilder ändå..

Bild

Bild

Tålamodet är töjt till bristningsgränsen. Resultatet är inte så som jag vill att det ska vara. Men jag kan vara ganska envis å tjurskallig, så jag "KAN SJÄLV" :roll: Det förståndiga är givetvis att leja ut det här till nå'n som kan.

Jag hoppas att helheten ser hyggligt ut när allt kommer på plats.

Ha de' allihopa!
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Det händer faktiskt lite grejor på Malibun fortfarande, även om tempot varit lågt.

Min CSB 406 cu.in. motor från förra racebilen (den gula Novan) har fått ett nytt hem i en Camaro som körs på gatan ( näe... inte streetracing utan en åk-bil )

Efter 30 år med Small Block Cheva av många olika varianter i mina race och raggarbilar så blir det faktiskt en "STOR" motor den här gången. Mer om det senare. :hihi:

Ha en bra fortsättning på sommaren nu, allihopa :!:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Det går framåt.
Jag ruttnade på det där med plåtjobbet :angryfire: Bättre att låta någon som kan sin sak fortsätta så det blir klart nå'n gång. Så "Fille" fron HOT WOK Racing teamet fick rycka in. Vi kör lite bytes jobb. Jag fixar en del med deras framaxel ( titta i min garagetråd så kommer det lite info om det )

Här kommer lite bilder på framstegen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi har kommit lite längre än så här, det kommer mera när det ser lite mer färdigt ut. :)
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Nåja...för att ni ska bli lite mer intresserade, så kan jag avslöja att det,till mina teamkamraters stora glädje kommer att hamna en lite värre motor i bilen. :P

548 cu.in. 752hp @ 7000rpm. ( fortfarande förhållandevis snäll och underhållsfri hoppas jag )

En MASSA godis i motorn.

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Kökarmicke »

Ser bra ut! :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Martin H »

:thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av T-27 »

Plåtjobb och motor ser bra ut :thumbright:
Info om motorn vore kul :)

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

va bra allt blir som vanligt :thumbright:

som mats säger, berätta mer om knotan också :) kommer att gå hårt det ser man lixom !
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:va bra allt blir som vanligt :thumbright:!

TACK!
Jens Gustavsson skrev:som mats säger, berätta mer om knotan också :) kommer att gå hårt det ser man lixom !
Jag har inte riktigt stenkoll på allt i motorn, men jag ska ta hem alla papper och gå igenom dom så lägger jag upp lite info och kanske bromspapprena också :twisted:.

När jag tittade på kamkortet så var min första reaktion: OJ!!!! ska se om jag kan scanna in det på datorn eller snarare om någon av döttrarna kan hjälpa mig med det :doh:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Här är en bild på bromspappret...nödlösning i brist på datakunskap :oops: :oops:

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Det går som sagt lite långsamt framåt...och ibland några steg bakåt :hihi:

Jag fick ett litet frispel med kapmaskinen och skar bort en stor del av original golvet som jag svetsade tillbaks i ett tidigare skede. Nu kommer vi åt lite bättre när vi ska montera motorplåtar och motorn på rätt plats. För att vara helt säker på att det blir rätt linjerat så använder vi ett rör som styr i ramlagerlägena på motorn och sedan i pilotlagerläget för pinjongen i bakaxeln. Sedan kontrollmäter vi att allt ligger centrerat i chassit.

Vevaxelcentrum hamnar aningens högre än vad jag hade önskat...men det går inte att göra mycket bättre med originalliknande framvagn.

Några bilder också :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Det återstår en hel del pyssel innan det här är klart med motorplåtar och en växellådsbalk.

Men vi jobbar på när det finns tid.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av T-27 »

En dum fråga ! Varför inte sätta fästet till motorplåten på baksidan plåten istället ?
(Kanske inte ryms så ?)

Bild
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Det där är bara ett provisoriskt fäste så att allt håller sig stilla. Det riktiga blir på baksidan. Vi gör klart det mesta på den bakre plåten först.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar