Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel-635 »

Även om jag inte skriver så ofta håller jag alltid ögonen på denna tråden.

Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken :wink:

Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av mekluuba »

Du ska inte gå hela vägen och köra trycksensor och återkopplat med PID-regulator?
Så fungerar det på moderna produktionsbilar. Det är inga problem att pumpen inte hinner med när man trycker plattan i mattan...

Jag vet iofs inte hur man kan styra med maxxecu. Finns PID eller är det bara en mapp mot varvtal/laddtryck som finns tillgänglig?

Jäkligt schysst bygge för övrigt.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Elias_ »

Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.

Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.

För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.

Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar :)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tack för kommentarerna, kul med lite diskussion kring detta ämne! :thumbright:
Daniel-635 skrev:Även om jag inte skriver så ofta håller jag alltid ögonen på denna tråden.

Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken :wink:

Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Har bara läst lite forum kring ämnet och det verkar som man ska köra lite högre frekvenser, runt 500Hz. Jag tänker mig att köra mellan 10-14 volt vilket borde bli runt 70-100% duty.
mekluuba skrev:Du ska inte gå hela vägen och köra trycksensor och återkopplat med PID-regulator?
Så fungerar det på moderna produktionsbilar. Det är inga problem att pumpen inte hinner med när man trycker plattan i mattan...

Jag vet iofs inte hur man kan styra med maxxecu. Finns PID eller är det bara en mapp mot varvtal/laddtryck som finns tillgänglig?

Jäkligt schysst bygge för övrigt.
Jag har faktiskt sedan tidigare trycksensor monterat i bränsletrycksregulatorn för att aktivt kunna se bränsletryck, har även lite skyddsfunktionalitet om trycket skulle avvika för mycket. En PID-regulator hade varit det bästa men tyvärr finns inte den flexibiliteten i Maxxecu (eller iallafall inte vad jag vet) utan man får köra på en framkopplingsmapp, vilket dock borde vara tillräckligt.
Elias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.

Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.

För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.

Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar :)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder något :)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Husse1 »

Skulle du köra på sprit? Klarar skummet det?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Lövet98 »

Daniel Ireståhl skrev:Tack för kommentarerna, kul med lite diskussion kring detta ämne! :thumbright:
Daniel-635 skrev:Även om jag inte skriver så ofta håller jag alltid ögonen på denna tråden.

Riktigt intressant med PWM styrningen av pumparna, gå gärna in på djupet med Frekvenser och Pulsvidder, jag vet minst en som är nyfiken :wink:

Och förstås allt är ju grymt snyggt !
Har bara läst lite forum kring ämnet och det verkar som man ska köra lite högre frekvenser, runt 500Hz. Jag tänker mig att köra mellan 10-14 volt vilket borde bli runt 70-100% duty.
mekluuba skrev:Du ska inte gå hela vägen och köra trycksensor och återkopplat med PID-regulator?
Så fungerar det på moderna produktionsbilar. Det är inga problem att pumpen inte hinner med när man trycker plattan i mattan...

Jag vet iofs inte hur man kan styra med maxxecu. Finns PID eller är det bara en mapp mot varvtal/laddtryck som finns tillgänglig?

Jäkligt schysst bygge för övrigt.
Jag har faktiskt sedan tidigare trycksensor monterat i bränsletrycksregulatorn för att aktivt kunna se bränsletryck, har även lite skyddsfunktionalitet om trycket skulle avvika för mycket. En PID-regulator hade varit det bästa men tyvärr finns inte den flexibiliteten i Maxxecu (eller iallafall inte vad jag vet) utan man får köra på en framkopplingsmapp, vilket dock borde vara tillräckligt.
Elias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.

Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.

För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.

Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar :)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder något :)
Har du kollat på denna pwm styrning från weldon http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7? Kanske kan hjälpa lite i byggandet :roll:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Husse1 skrev:Skulle du köra på sprit? Klarar skummet det?
Ja, tanken är att köra med E85. Vet att det gula skummet inte är helt anpassat för etanol men samtidigt vet jag flera som har kört flera år med E85 och det gula skummet utan problem. Samtidigt har jag pickupfilter på samtliga pumpar och ett huvudfilter, får bara se till att ha kontinuerlig koll så det inte blir några bekymmer.
Lövet98 skrev:
Har du kollat på denna pwm styrning från weldon http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7? Kanske kan hjälpa lite i byggandet :roll:
Nej, den hade jag inte sett innan. Riktigt högt frekvensområde man kunde köra med den, frågan är om det är nödvändigt att köra så högt? Tyvärr lite för dyr om man ska köra 3 stycken :)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Elias_ »

Elias_ skrev:Ang styrningen av pumpen så bör du bland annat ha med en tids styrning också annars kommer du få konstiga svängningar i pumpen vid växlingar eller seg dragningar då du aktiverar den med laddtrycket.

Alltså när pumpen aktiverats och sedan fått av aktivering vilkor bör pump funktionen gå X antal sekunder med det sista registrerade värdet för att inte ge tryck/flödes fall vid exempelvis växlingar. Så funktionen inte "stänger" pumpen lite hipp som happ utan enbart kan slå ifrån då den ej återfått aktivering signal under x sekunder och så ledes kör man lugnt igen.
En så kallad safety zone i funktionen.

För skulle man hamna i ett läge där du kliver avgasen, pumpenfunktionen reggar under inställt tryck och går ner på lågvarv, var på du kliver på gasen igen med en turbo som redan är igång så kommer flödet inte hinna med och motorn kan ta skada.

Du har kanske redan tänkt på detta men kunde inte se det i texten men se det som en heads up bara så du verkligen funderar ut alla tänk bara fall gropar :)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Ja det behövs lite mer funktionalitet än bara att titta på MAP-signalen. Det jag tror du försöker beskriva är en hysteres och ja det får man helt klart ha i åtanke så man inte hamnar i ett hål som du beskriver. Till en början får man se till att köra safe innan man labbar för mycket, vore ju tråkigt att köra sönder något :)
Ett hysteres villkor kommer ju inte lösa problemen snarare flytta dom, eller hur var din tanke?
skall man aktivera/avaktivera mot kPa tryck (som för övrigt inte är en stabil signal) så duger det ju med fasta villkors värden men att hela funktionen får en tidsövervakning vid avaktivering för att inte råka slå av i ett felaktigt läge. en annan sak är ju att man lär ha dubbla givare för att få det redundant.
Jag kommer själv vid ett senare tillfälle när allt annat är färdigt bland annat styra min pumpar men då kommer jag att aktivera huvudsakligen på RPM villkor men även ta in kPa för att styra emot men även ha som safety mot olika fellägen, sen ha en tidsfördröjning på inaktiveringen som en slags handskakning mellan system och människa att jag verkligen vill ta det lugnt nu.

förenklad Funktions beskrivning:
vid säg 3500 rpm kommer pump 2 att starta med max tillåtna värde och sedan rampas ner beroende på tryck och läge på gaspedalen (eventuellt tas TPS signalen in).
när RPM ökar kommer funktionen hela tiden att ligga och justera aktivt mot kPa (inte linjärt med trycket för att slippa jojo effekten vid fladdrande signal), även här skulle TPS kunna användas som en acc-pump.

vid inaktivering under 100 kPa eller 3000 rpm kommer en tidsfördröjning gå in och hålla pumpen på satt värde och slutligen slå "av" (gå ner på tomgång) om man inte återgett aktiverings signal under den tidsperioden.

Säkerhet: tappar man RPM eller kPa signal skall pumpen gå på max värde. dör arduinon skall motorns ECU ta över (lätt fixat med ett relä).

alltid kul och diskutera funktioner så hoppas det inte tas på fel sätt :wink:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Nej då, det tas inte på fel sätt. Kul att höra hur andra tänker och få lite andra insynsvinklar. Alla sätt är bra utom dem dåliga :) jag säger absolut inte att mitt sätt är det rätta.

Min tanke var nog att ifall man t.ex börjar rampa upp från 70% vid 100 kPa men att man håller kvar 100% på vägen tillbaka och en bit ner för att undvika oscillationer i systemet, vilket är det du beskriver med en tidsfördröjning. Ärligt talat så har jag inte hunnit funderat jättemycket kring själva reglerstrategin utan MAP-signalen var bland det första jag tänkte på, man kan förfina och utveckla detta hur långt som helst. :thumbright: (vilket är väldigt kul). Jag skaffade PWM-styrning mer för att jag har möjligheten att styra och reglera dem mer än för att jag faktiskt behöver. Hade man varit gammal och mossig hade man kört konstantmatning på samtliga pumpar och varit nöjd med detta :hihi:

Om du ska köra med arduino skulle du ju nästan satsa på att sätta in en bränsletryckssensor och PID-reglera trycket, skulle du förlora trycksignalen kan du ju alltid köra framkopplat. Ska bli kul att se hur du gör det och löser problemet framöver :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Mattias Hahlin »

Mycket ball pumpinstallation! :thumbright:
Jag blev lite sugen att konstruera en liknande, hoppas det går bra att jag kopierar!?
Några frågor:

Kör du E85?
-Hur fungerar det med skumet, plast och alu?
-Om du har skum, varför gör du en behållare som du fyller med en tredje pump?
-Vilka pumpar kör du med?
-Hur har du gjort med filter?

Hoppas jag inte är alltför jobbig.. ag har ritat några bilder på hur jag tänkte göra i min tråd "Hahlin Engineering". Kom gärna med konstruktiv feedback! :)
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Mattias Hahlin skrev:Mycket ball pumpinstallation! :thumbright:
Jag blev lite sugen att konstruera en liknande, hoppas det går bra att jag kopierar!?
Några frågor:

Kör du E85?
-Hur fungerar det med skumet, plast och alu?
-Om du har skum, varför gör du en behållare som du fyller med en tredje pump?
-Vilka pumpar kör du med?
-Hur har du gjort med filter?

Hoppas jag inte är alltför jobbig.. ag har ritat några bilder på hur jag tänkte göra i min tråd "Hahlin Engineering". Kom gärna med konstruktiv feedback! :)
Absolut! Kopiera så mycket du vill.

Japp, ska köra E85. Man blir gråhårig om man försöker reda ut vad som tål och inte tål E85, sen är det en tolkningsfråga vad det egentligen betyder. När man googlar så kan man få upp lite olika tabeller över kemisk resistans, de material som anses tål E85 är de som är helt opåverkade av spriten. Det gula skummet jag har är inte helt gjort för E85 och enligt ATL hemsida ska det inte användas med etanol, dock vet jag flera som kört med det flera säsonger utan problem. ATL säljer ett grått/svart skum som ska vara anpassat till etnaol men prislappen är därefter. Man får bara se att ha kontinuerlig översikt i tanken.

Skummet är mer till för att förhindra rörelse av bränslet, lyftpumpen eller den tredje pumpen vill jag ha för att alltid säkerställa att surgetanken är full.

Alu-delarna jag kör med i tanken är även eloxerade för ökad korrosionsresistans så det ser jag inte som nåt problem. Har försökt köra med teflonbelagd kabel så långt jag har kunnat då det tål E85 mycket bra. Enda jag vet kan vara lite osäkert är krympslangen jag använd, men samtidigt tror jag inte den löses upp av etanolen utan bara sväller och det är helt okej för mig.

Jag kör med AEM E85 pumpar (art nr. 50-1200) och Gates E85-slang, en dubbel NBR-historia. Varje pump har ett pickup-filter som är ganska finmaskigt, skulle tro 10-25 my. Sen sitter ett större huvudfilter efter högtryckspumparna med stålmaskor på ca 100 my.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av JBlom »

Tror det var gult skum i tanken på en kompis bil och det löstes upp och blev som snor i hela bränslesystemet av E85.
Hans dyra pump pajade av det tyvärr.
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel-635 »

Se där vad vi är nyfikna !

Man kan ju verkligen styra på många sätt, jag tänker RPM/MAP i VEMS sprutet. (Boost alternate table)
Men det är max 125 Hz.

Kan undra om man får bättre liv för Pumpen om man kompletterar med en stor Likströms kondensator ?

Det gäller nog också att hålla koll på strömmen, om RMS spänningen sjunker för mycket kanske strömmen skenar alldeles i pumpen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Många som är tveksamma till det gula ATL tankskummet. Så då tänkte jag att jag gör ett vetenskapligt oberende test :)

Vinteretanol E75 och en bit gult tankskum och en bit svart tankskum. Det gula som sagt från ATL och det svarta ska vara E85-kompatibelt och köpt från Dalhems en gång i tiden.

Bild

Hände inget märkvärdigt med någon av dem efter 6h, ska försöka ta veckovis bilder så kan man se den eventuella förändringen.

Lekte lite med PWM-inställningarna till pumparna också. Provade att öka PWM-frekvensen i steg om 100Hz upp till 1000Hz för det är vad solid state reläna klarar max. Det ligger ett underliggande frekvensljud från pumparna som ökar med ökande PWM-frekvens, runt 800Hz försvann ljudet för örat. Osäker om det är mer eller mindre skadligt för pumparna att köra högre eller lägre frekvens. Pumparna gick också att köra mycket lågt i duty cycle, sen om det är nödvändigt kan man ju fundera på men det gick.

Lite andra noteringar, helt otroligt vad pumparna är tysta i jämförelse med externa Bosch 044. Tre AEM pumpar som går för fullt är uppskattningsvis halva ljudnivån av en Bosch 044, man får gå och lyssna om dem verkligen är igång. Man hör ett surrande ljud och porlande vätska :thumbright:
Pumparna har ju också integrerad backventil, extrem skillnad på bränsletrycket. Jag körde utan backventiler på Bosch-pumparna och då svängde bränsletrycket +-30kPa, nu är det helt stabilt +-1kPa. Väldigt nöjd med dessa uppgraderingar hittills.

Nu går motorn officiellt på etanol, eller E75 rättare sagt. Startade utan att tveka på samma grundinställningar som för bensin, förutsatt att man ställer in rätt AFR från början! :hihi:

Några småbekymmer med att den tryckte ut lite bränsle ur avluftningen, den verkar inte riktigt fungera som tänkt för när jag lyfte på tanklocket så hade jag övertryck i tanken, vilket den borde ha tagit hand om. Kan den vara för liten eller igensatt?

En koppling fuktade lite också så det måste jag ordna. Annars inga större bekymmer, ser ut att kunna bli klar i god tid i år (vågar man verkligen säga det högt, den gode murphy kommer nog springandes snart :)).
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Inlägg av Elias_ »

Kul att du börjat labba :)

ang avluftningen, hur har du byggt den alltså andas den eller kör du med en backventil?
nu åker ju jag en original tank så kanske blir annorlunda men jag har bara en 4mm slang ut under bilen som sedan avslutas med en backventil som enbart släpper in luft så man inte "råkar" suga ihop tanken.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar