En liten racerapport från körningen på Anderstorp eller Scandinavian Raceway som den faktiskt heter. Tyvärr blev det inte så många bilder då jag fokuserade på körningen.
75 bilar var anmälda men då väderleksrapporten sa att det skulle bli regn så dök väl ca 50 bilar upp.
Mer plats på banan för oss som dök upp!
Körningen började klockan 12 och en mindre regnskur hade precis fallit ner, då jag aldrig kört på banan tidigare så tar jag det väldigt försiktigt för att känna greppet. Märker att det är ganska halt och rumpan tittar ut ett par tre gånger när man trycker på lite kurvorna. Det torkade upp lite på slutet och man känner att greppet börjar komma. 6 varv blev det i första passet, kul men inte superexhalterande då det inte gick att köra på attack.
Andra passet är det helt torrt och helt andra förutsättningar, ett uppvärmningsvarv sen försöker man köra så gott det går på attack utan att göra bort sig. Tar följe på en Porsche som jag håller jämna steg med ett par varv och till slut lyckas komma om, den känslan var riktigt härlig
Det var nästan så man kunde varva ut den på rakan, med lite mer mos hade det inte varit några problem. Kom upp i 210km/h sen vågade jag inte pressa bilen mer, allt går så vansinnigt fort och man är inte särskilt sugen på en avåkning. Bromsarna kändes bra men det finns mycket att jobba med bromspunkterna. Landade på en hög 2:04 tid och ca 10varv i andra passet.
Tredje passet hade man mer förtroende för bilen och gick ut hårdare direkt, vågade mer och bromsade senare. Lyckades få till en låg 2:03 tid vilket kändes väldigt bra. Pressade på 10 varv även detta passet. Oerhört imponerade av Federal RSR-däcken då dem höll greppet hela tiden, kanske på slutet som man kände av att det blev lite halare, men för det priset är de oerhört prisvärda
Efter tredje passet och parkerat bilen hör jag ett missljud när motorn står på tomgång. Låter lite som en mindre stenkross, efter lite felsökning kunde jag konstatera att det är lådan som låter. Har förmodligen pressat lådan lite för hårt och nåt lager eller liknande har nästan gett upp. Efter detta vågade jag inte köra mer på banan utan ville prioritera att kunna ta mig hem då jag kört med bilen till banan. Kunde ta mig hela vägen hem till garaget utan problem, väl vid garaget börjar lådan krångla och jag får ibland inte ur växlarna.
Ska kolla oljan i helgen och se om man något uppenbart gått sönder, oavsett blir det nog i slutändan att byta låda. Så om ni har en ZF 5-växlad och skräpar kan ni höra av er
Sammanfattningsvis var det grymt skoj att köra på Anderstorp, bilen har garanterat potentialen att ta sig en bit ner under 2:00 sträcket men det gäller att föraren vågar lite mer.
Så sjukt nöjd att bilen funkar så bra som den gör även om växellådan verkar ha gett upp, men där får jag nog skylla mig själv då jag inte hade koll på växellådstempen.