Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.
Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.
Tänkte se vad för kompetens som finns samlad här och kanske gå härifrån med bättre förslag än jag kom hit ,)
Jag har ca 25k att köpa aggregat för. Handlas dem i USA så räkna på 7kr dollar. Jag har mer pengar när momsen/skatten väl ska betalas.
Motorerna som de skall passa på.
479 CUI med 3.75" slag och 4.5" borr. Canfield 310cc toppar. Flödar 400cfm på 0.750" lyft. Komp 10.5 eller 8.0
516 CUI med 4" slag och 4.53" borr. Brodix BB2 extra 345cc toppar. Flödar 430cfm på 0.800 lyft. Komp 9.0
Kammen i båda: 114LSA 40 grader överlapp.
int 265@050 20BTDC 64.8ATDC 730" lyft
exh 266@050 67BBDC 20ATDC 717" lyft
Båda maskinera klarar 2000nm och 2000hk i bottendelarna.
Jag åker automat och vill kunna stalla konvertern till ca 5000 hyffsat lätt. Den får mao inte bygga ladd på 4500rpm utan nånstans runt 3000 bör det börja bli positivt ladd.
Bränslet blir metanol.
De jag tittat på är Bullseye compR83 med 1.32 avgas och 96mm.
Kollat även på precision PT88.
Fler förslag? Kanske finns nått beggat i sverige? Är inte främmande för bandvagns, lastbilsagg osv... Bara de fungerar bra runt 30 psi.
Aggen skall klara 2000hk med marginal. Vill inte landa på 1980 och inte ta mig över ,)
Mvh
Jag har ca 25k att köpa aggregat för. Handlas dem i USA så räkna på 7kr dollar. Jag har mer pengar när momsen/skatten väl ska betalas.
Motorerna som de skall passa på.
479 CUI med 3.75" slag och 4.5" borr. Canfield 310cc toppar. Flödar 400cfm på 0.750" lyft. Komp 10.5 eller 8.0
516 CUI med 4" slag och 4.53" borr. Brodix BB2 extra 345cc toppar. Flödar 430cfm på 0.800 lyft. Komp 9.0
Kammen i båda: 114LSA 40 grader överlapp.
int 265@050 20BTDC 64.8ATDC 730" lyft
exh 266@050 67BBDC 20ATDC 717" lyft
Båda maskinera klarar 2000nm och 2000hk i bottendelarna.
Jag åker automat och vill kunna stalla konvertern till ca 5000 hyffsat lätt. Den får mao inte bygga ladd på 4500rpm utan nånstans runt 3000 bör det börja bli positivt ladd.
Bränslet blir metanol.
De jag tittat på är Bullseye compR83 med 1.32 avgas och 96mm.
Kollat även på precision PT88.
Fler förslag? Kanske finns nått beggat i sverige? Är inte främmande för bandvagns, lastbilsagg osv... Bara de fungerar bra runt 30 psi.
Aggen skall klara 2000hk med marginal. Vill inte landa på 1980 och inte ta mig över ,)
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Ärtan. Priskillnaden mellan 480 och 483 är inte så stor så tänkte kanske kliva upp till dem.
Men så kollade jag runt lite och PT88:orna va ju prisvärda runt 1600dollar.
Hade ju BW S475 och visst är de tunga. 27 kg eller vad de va. Mina nuvarande jag hade vägde väl 16.
Pratat lite med Compturbo oxå. Får se vart det leder.
Prislappen är inte satt i sten heller. Det var mer en indikation på en budgetnivå. Men kan självklart ändra den ifalll motiveringen är bra.
Motorn ska klara att varva till 8500. Även om effekten sjunker. Så bra med flöde igenom avgassidan är tacksamt. Tyvärr kanske det e svårt med spool då.
Men så kollade jag runt lite och PT88:orna va ju prisvärda runt 1600dollar.
Hade ju BW S475 och visst är de tunga. 27 kg eller vad de va. Mina nuvarande jag hade vägde väl 16.
Pratat lite med Compturbo oxå. Får se vart det leder.
Prislappen är inte satt i sten heller. Det var mer en indikation på en budgetnivå. Men kan självklart ändra den ifalll motiveringen är bra.
Motorn ska klara att varva till 8500. Även om effekten sjunker. Så bra med flöde igenom avgassidan är tacksamt. Tyvärr kanske det e svårt med spool då.
Jag är ingen expert, Men när jag hade Garret GT4202 så bottnade jag avgssidan. Med turbobandit aggen så bottnar jag avgas-sidan.T_Hedman skrev:Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
Så jag är tveksam att 83mm turbinen på 3-serien kommer räcka. Och 87mm versionen finns bara i 1.10 A/R
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Senast redigerad av Andreas Arthursson den sön dec 26, 2010 4:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Vad hade du för mottryck med 4202an? Kan inte tänka mig att de bottnade så fort.brillko skrev:Jag är ingen expert, Men när jag hade Garret GT4202 så bottnade jag avgssidan. Med turbobandit aggen så bottnar jag avgas-sidan.T_Hedman skrev:Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
Så jag är tveksam att 83mm turbinen på 3-serien kommer räcka. Och 87mm versionen finns bara i 1.10 A/R
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Blir inte T4 flänsen en "Dead end" rent bytesmässigt för större agg i framtiden. För sig är det bara ett flänsbyte men endå.Andreas Arthursson skrev:PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Vad skulle sådana agg kosta? Du kan pm:a pris om du inte vill skriva här.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Jo ska du ha mer än 2500hk så kan det vara värt att köra T6 på en gång.brillko skrev:Blir inte T4 flänsen en "Dead end" rent bytesmässigt för större agg i framtiden. För sig är det bara ett flänsbyte men endå.Andreas Arthursson skrev:PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Vad skulle sådana agg kosta? Du kan pm:a pris om du inte vill skriva här.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Har för mig de blir 10kg/st lättare med det och alubackplate.
Annars är ju det absolut mest populära V8 turboagget i Usa GT4788, men även de väger gris. Båda mina turbos ihop väger 10kg mindre än 1st S480 eller GT4788. Det är också billigt trim ibland:)
Annars är ju det absolut mest populära V8 turboagget i Usa GT4788, men även de väger gris. Båda mina turbos ihop väger 10kg mindre än 1st S480 eller GT4788. Det är också billigt trim ibland:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.