Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Diskussioner för erfaret folk
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Förslag på turbos till min 2000hk+ bigblock.

Inlägg av brillko »

Tänkte se vad för kompetens som finns samlad här och kanske gå härifrån med bättre förslag än jag kom hit ,)

Jag har ca 25k att köpa aggregat för. Handlas dem i USA så räkna på 7kr dollar. Jag har mer pengar när momsen/skatten väl ska betalas.

Motorerna som de skall passa på.

479 CUI med 3.75" slag och 4.5" borr. Canfield 310cc toppar. Flödar 400cfm på 0.750" lyft. Komp 10.5 eller 8.0

516 CUI med 4" slag och 4.53" borr. Brodix BB2 extra 345cc toppar. Flödar 430cfm på 0.800 lyft. Komp 9.0

Kammen i båda: 114LSA 40 grader överlapp.
int 265@050 20BTDC 64.8ATDC 730" lyft
exh 266@050 67BBDC 20ATDC 717" lyft

Båda maskinera klarar 2000nm och 2000hk i bottendelarna.
Jag åker automat och vill kunna stalla konvertern till ca 5000 hyffsat lätt. Den får mao inte bygga ladd på 4500rpm utan nånstans runt 3000 bör det börja bli positivt ladd.

Bränslet blir metanol.

De jag tittat på är Bullseye compR83 med 1.32 avgas och 96mm.
Kollat även på precision PT88.

Fler förslag? Kanske finns nått beggat i sverige? Är inte främmande för bandvagns, lastbilsagg osv... Bara de fungerar bra runt 30 psi.

Aggen skall klara 2000hk med marginal. Vill inte landa på 1980 och inte ta mig över ,)

Mvh
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: burde inte dom største scania turbosene duge: les 2x hx 60 til 700hk(16litern) scania.. om det er slik.. 400hk i diesel, gir 800hk i bensinmotor...så 700hk diesel= 1400hk pr turbo.. lett å skaffe å lette å skaffe deler til :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Borde inte dom pt76billet aggregaten som ärtan använder kunna funka ganska bra?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Nej de blir lite små på avgassidan.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Billigast vore 2st S480 med 96 turbin och 1.32 A/R. Men de är så jävla tunga!
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Inlägg av brillko »

Ärtan. Priskillnaden mellan 480 och 483 är inte så stor så tänkte kanske kliva upp till dem.

Men så kollade jag runt lite och PT88:orna va ju prisvärda runt 1600dollar.

Hade ju BW S475 och visst är de tunga. 27 kg eller vad de va. Mina nuvarande jag hade vägde väl 16.

Pratat lite med Compturbo oxå. Får se vart det leder.

Prislappen är inte satt i sten heller. Det var mer en indikation på en budgetnivå. Men kan självklart ändra den ifalll motiveringen är bra.

Motorn ska klara att varva till 8500. Även om effekten sjunker. Så bra med flöde igenom avgassidan är tacksamt. Tyvärr kanske det e svårt med spool då.
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Inlägg av brillko »

T_Hedman skrev:Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
Jag är ingen expert, Men när jag hade Garret GT4202 så bottnade jag avgssidan. Med turbobandit aggen så bottnar jag avgas-sidan.

Så jag är tveksam att 83mm turbinen på 3-serien kommer räcka. Och 87mm versionen finns bara i 1.10 A/R
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Senast redigerad av Andreas Arthursson den sön dec 26, 2010 4:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

brillko skrev:
T_Hedman skrev:Andreas. BW 380 med T4 1,25 annars... borde väl vara riktigt bra i spool, kommer säkerligen igång vid 3000 men blir kanske för liten på avgas ?
Jag är ingen expert, Men när jag hade Garret GT4202 så bottnade jag avgssidan. Med turbobandit aggen så bottnar jag avgas-sidan.

Så jag är tveksam att 83mm turbinen på 3-serien kommer räcka. Och 87mm versionen finns bara i 1.10 A/R
Vad hade du för mottryck med 4202an? Kan inte tänka mig att de bottnade så fort.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Inlägg av brillko »

Mätte aldrig mottryck på den tiden. Den ökade varken i fart eller hastighet efter 1.5bar på min 468;a jag hade då.

Dessutom när jag tog isär den så hade den reverserat så mkt avgaser att insuget var kolsvart innuti. hela vägen till början på intercoolern hade avgaserna pressats tillbaka.
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Inlägg av brillko »

Andreas Arthursson skrev:PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Blir inte T4 flänsen en "Dead end" rent bytesmässigt för större agg i framtiden. För sig är det bara ett flänsbyte men endå.

Vad skulle sådana agg kosta? Du kan pm:a pris om du inte vill skriva här.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

brillko skrev:
Andreas Arthursson skrev:PT88or skulle jag inte köra. Jag kan få en 80mm med stor turbin byggd i ett T4 hus, då blir den lättare också.
Blir inte T4 flänsen en "Dead end" rent bytesmässigt för större agg i framtiden. För sig är det bara ett flänsbyte men endå.

Vad skulle sådana agg kosta? Du kan pm:a pris om du inte vill skriva här.
Jo ska du ha mer än 2500hk så kan det vara värt att köra T6 på en gång.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Inlägg av brillko »

Det kommer inte ske förräns jag bytt kam/kolvar/stakar. Och absolut inte första året.

Hur mycket mindre väger T4 huset?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Har för mig de blir 10kg/st lättare med det och alubackplate.

Annars är ju det absolut mest populära V8 turboagget i Usa GT4788, men även de väger gris. Båda mina turbos ihop väger 10kg mindre än 1st S480 eller GT4788. Det är också billigt trim ibland:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Skriv svar