Att få bottendelen stark

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
z2878
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jan 28, 2011 9:03 pm

Att få bottendelen stark

Inlägg av z2878 »

Tja! Jag har tänkt bygga en motor med ett kraftuttag som kommer att landa på 450-470hästkrafter.
Det är Chevrolet sb 350 vi snackar om . skall alltså borra 0,30 och stroka(383) .
har länge letat efter ett 4 bultat bra block. man jag hittar inget , har hittat några . men infon jag fått fram av dem tyder på att de är för dåligt med material i dem.
då jag inte hittar något bra så har jag funderat på att bygga om till 4 bultade överfall själv på ett 2-bultat block
genom att köpa nya"splayed caps" men då lär det väll bli svindyrt att arborra och borra vinklade hål för överfallen istället.

någon som vet vad detta kan kosta på motorfirma?

ett annat alternativ jag tänkt på som inte verkar så vanligt är att köra med gördel.
är det någon som har erfarenhet av detta?
att köra med arp bultar i gördel/överfall och stakar. ?
blir det ett bra mot skydd mot ett haveri?

vill ha lite råd nu så jag kan få komma igång med mitt motorbygge :whistle:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Att få bottendelen stark

Inlägg av T-27 »

Lyd ett gott råd Köp arp Pinnbultar och line-hona och kör 2 bult ! och en Gördel om du redan äger ett 2 bultat block :thumbright:
Jag Körde 11.25@190 Km i 1510 Kg Bil och varvade 7400 varv med ett 2 Bultat Block (Utan Gördel) och Gjuten Vev och Originalstakar !
För x-antal år sen var jag i samma situation och sökte block OCH det Fanns finns knappt några bra 4 bultade block att få tag på Då och knappast lättare idag :(
(Som dessutom har lätt för att Spricka vid Yttre Bultarna :( )
Skall man köpa splayed bolt överfall Milodon http://www.summitracing.com/parts/MIL-11200/?rtype=10" onclick="window.open(this.href);return false; kostar de 236 $
Sedan måste du få nån som kan Fila in dom (Maskinarbeta ! som ingen vill ta på sig :( = DYRT) sedan skulle Motor firmor då för 10 år sen ha 7000 Kr bara för att Arborra Blocket (Förmodligen Dyrare Nu )
OCH ett eftermarknadsBlock Kostar c.a 2100 $ = Bättre Köp http://www.summitracing.com/parts/DRT-31152211/" onclick="window.open(this.href);return false; ELLER http://www.summitracing.com/parts/WRL-084020/" onclick="window.open(this.href);return false;
Så kör 2 Bultat eller Satsa på ett Riktigt EftermarknadsBlock som dessutom går Borra mer :thumbright:
Eller Lyd ett Tråkigt råd Och Köp en Komplett Bottendel från T.ex Scott Shafiroff http://www.ultrastreet.net/shortblocks_ ... ort_rs.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller Ohio http://www.ohiocrank.com/chev_sb_shortb.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tråkigt :( MEN Billigt nu när Dollarn står lågt :hey:

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
z2878
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jan 28, 2011 9:03 pm

Re: Att få bottendelen stark

Inlägg av z2878 »

Jo precis som du skriver så tror jag också på 2 bultat. har läst om många som har 500+ i sina 2bultade motorer och varvar som fan och ändå håller det för dem ( även fast dom kör utan gördel ). Men samtidigt är det ingen som vill rekommendera det :hihi:

Men jag tror jag får köra på ett 2bult med arp, och kanske gördel då som en extra försäkrnig.
om jag inte får loss det 4bultade 010 blocket jag har på G nu. 8)
Nova67ss
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 24, 2010 8:39 pm
Ort: Göteborg

Re: Att få bottendelen stark

Inlägg av Nova67ss »

Hm undrar vad ett färdigt Dart eller Motown block blir i kronor i SKILLNAD mot ett gammalt block med arp ev städning (deckning borrning arborrning/linehoning) och gördel?? + eller -??

Har själv kommit i de funderingarna efter sista motorbygget där "allt" eg gjort förutom då gördel.. och jag tror jag "bet mejsjälv i svansen" om jag skulle räkna ihop kvittona..
Anders "Nova" Forsberg
Skriv svar