Sida 97 av 125

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: ons nov 16, 2016 12:13 am
av Lillen
Snart schweizerost den där :mrgreen:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: ons nov 16, 2016 7:56 pm
av Kim Norgren
* * * NXJ * * * skrev:Tack Kim Norgren Overload Racing Opel Kadett för en mycket smidig affär :thumbright:
Tack själv Niklas! Kul att dom kommer till användning efter flera år i garaget :thumbright: :)

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: tor nov 24, 2016 12:46 pm
av * * * NXJ * * *
Lillen skrev:Snart schweizerost den där :mrgreen:
Flest hål när man dör vinner..... :shock:

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: tor nov 24, 2016 12:49 pm
av * * * NXJ * * *
En låda Ksport coilovers på väg till mig :D Tänkte försöka få dit dem på 140framvagnen :!:

Bild

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: lör nov 26, 2016 11:48 am
av * * * NXJ * * *
Då har mina Bremboskivor kommit :D
320mm diameter och 28mm tjocka. Blir mumma på PVn :!:

Bild

Köpte fel först :( 336mm/30mm som ju inte passar i 28mm ok.... Köp dem till din Volvo, vettja! Du hittar annonsen på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=93431

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: lör nov 26, 2016 6:12 pm
av p.hedman
Om du vill så har jag lite mindre skivor och ok till V50 Turbo dom är lite mindre , kan kolla upp måtten om du är intresserad för en billig peng.
/ Peter

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: lör nov 26, 2016 7:39 pm
av * * * NXJ * * *
p.hedman skrev:Om du vill så har jag lite mindre skivor och ok till V50 Turbo dom är lite mindre , kan kolla upp måtten om du är intresserad för en billig peng.
/ Peter
Ingen vill väl ha mindre skivor :hihi:
Skulle gärna ha 336mm om det fanns i 28mm. Jag har framok från S80T6 som jag kommer köra med.
Men iof ok till bak kan kanske vara aktuellt. Pm:a mig bilder på bakoken. Pris oxå.

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: tor dec 01, 2016 10:52 pm
av * * * NXJ * * *
En låda ställbara K-Sport coilovers kom idag :)
Tack Patrik för en trevlig affär :thumbright:

Kunde inte hålla mig utan påbörjade ikväll ombyggnaden för att få dit dem. Det är trångt men det ska gå. Coiloverserna kommer sticka upp som på bilden fast mer. Har inte bestämt hur jag gör övre fästet ännu.

Kommer även att göra nya lägre fästen för övre Aarmen för att få möjlighet till negativ camber.

Bild

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: tor dec 01, 2016 11:53 pm
av Lillen
Ser jag rätt att de sitter upp och ner?

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: fre dec 02, 2016 12:08 am
av * * * NXJ * * *
Du ser rätt :D

Det har ingen betydelse för funktionen! Dock blir hårdhetsskruven längst ner.

Det är oxå enda sättet att få dem att rymmas :)

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: fre dec 02, 2016 12:53 pm
av * * * NXJ * * *
Vad tror ni om denna idé :thumbright: :thumbdown:

Gäller extra handbroms "krycka" på 240 bakaxel. Min ide/tanke är att köra med besiktningshandbroms original 240, alltså bromsbackar i skivorna men sedan bromsok med handbroms typ Saab 9000 och dessa används till kryckan.
Nån som testat eller har tankar kring detta :?:

:arrow: NXJ

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: fre dec 02, 2016 2:09 pm
av Arnesson Rallycross
Saab 9000 oken är jättebra som parkeringsbroms men dom är lite små att ha som ordinarie bakbroms.

Jag hade det på min första RC 240 sent -90 tal.
Fram satt det original ok och bak dessa 9000 ok.
Det som hände var att man fick dra i handbromsen för att få mer bakbroms under full inbromsning. Inte så smidigt :wink:
Vi byggde iallafall om till 940 fram och 240 frambromsar bak.
Jag minns inte om dom orkade med att låsa hjulen, det är ju några år sedan och det var ju 8" mjuka slicks bak...

Jag skulle hellre montera en extra cylinder till "kryckan" och använda de ok du tänkt ha bak.
Det har jag provat på flera RC bilar och då får man mycket bra bakbroms att sladda med 8)

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: fre dec 02, 2016 3:47 pm
av therealpinto
Jag vet inte om jag förstår de två senaste bitarna ;-)

Om vi börjar med stötdämparna. Fattar jag rätt att du hittat "coiloverben" för fjäderben som du vänt upp-och-ned, för att använda?

Inte alla dämpare gillar/klarar att monteras åt fel håll, det bör du kolla upp. Infästningen är väl inte klar men dämparen måste vara ledad mot A-arm och infästning eftersom armen inte rör sig linjärt. Det har du kanske tänkt på men som det ser ut på bilden kommer det inte fungera, IMO.

När det gäller bakbromsarna förstår jag inte vad du är ute efter? 240-parkeringsbromsen brukar fungera bra och jag ser ingen anledning att byta bort den. Behåll den inne i "trumman" så kan du välja färdbromsok som ger den bromseffekt du vill ha sedan. Det är mitt råd :-)

Gustaf

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: fre dec 02, 2016 3:56 pm
av larsat
P-bromsbackar 240 o alla rwd volvo är ju skit!
Extra hydraulisk p-broms lär gå åt om man ska bromsa upp bilen på ställ på torr asfalt.
Har själv 9000 ok som ligger som jag tänkt köra med nångång.
Vet inte vad bilprovning säger om extra ok bak, eller om man måste ta bort dom vid bes?

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Postat: lör dec 03, 2016 12:11 pm
av * * * NXJ * * *
Tack för era svar/synpunkter Arnesson Rallycross, Therealpinto, Larsat :thumbright:

Det blir, som vanligt, ett större ingrepp än när jag
"bygger i huvudet" :roll:

Det blir nog så att jag måste bygga helt nya torn till coiloverserna och då blir dämparna rättvända. Naturligtvis kommer de att vara ledade i infästningarna. Angående uppochner så har jag kollat med Raidopower om Ksport fungerar uppochner och det gör ingen skillnad enligt dem.

Ett förtydligande om handbroms....
Ungefär så här hade jag tänkt att det skulle se ut men frågan gällde om "kryckan" kunde vara wire istället för hydraulisk

Bild

Jag kommer köra med 240 original handbroms men som sagt vill jag även ha en sladdahandbroms.

Godkänner SBP eller motsvarande att man kopplar in hydraulisk handbroms direkt till oken som används till huvudbroms?

:arrow: NXJ