Behöver en BTR, tips??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

snor tråden lite, jag tänkte fråga om detta med att dom är linjära, jag fattar att den kompenserar så att du har högre tryck destå mer du laddar, men hur fungerar det på en sugmotor kontra överladdat ? olika regulatorer ?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du har insprutning så är det samma regulator men om du har förgasare behöver du en regulator som klarar av lägre tryck, då ska du ha någonstans mellan 0,18 & 0,4 bars tryck istället för 3-4,5 bar men den ska även öka trycket linjärt med laddet, misab har en regulator för förgasare & turbo sådan har jag redan i min 244a..
i ovrigt ska det inte vara någon skillnad, den sänker även trycket vid vakuum för att spara bränsle
nu kör jag förövrigt etanol i 360in återkommer när jag justerat in det lite mer, hittade en mätare på jobbet som jag tror är 1/8" gänga så tänkte sno den imorn för att kolla trycket
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Se det inte som att den ökar trycket med laddtryck, utan att regulatorn aldrig ser atmosfären, det är över pumpen trycket ökar.

Du har ju en slang till insuget, en till returen och en från pumpen, via fuelrail.. DVS ingen möjlighet att veta trycket i atmosfären.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hur gåre med 360n? ingen liten projekt-tråd om den?? :)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

BTR'en på en insprutningsmotor har vacuumkompensering för att man ska få en konstant tryckskillnad över spridaren (mellan in och utgången på spridaren, (fuelrail och insugskanalen)), oavsett vacuum eller laddtryck.
Axel Wall
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kört på etanol ett tag nu, ökat trycket mer & mer monterade tryckmätare härom dan & då stog den efter 1 varvs åtskruvande på 3,5 bar, vred då 1/4 varv till så nu kör ja på 4 bars tryck, bilen går bra.. 8)
http://www.neger.se/larsat/bildz/larsat_burn.wmv
(högerklicka > spara mål som...)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en annan sak som kan va bra & veta, nu när de är minusgrader på nätterna så startar inte bilen när motorn är kall, ja har drage en tunn vakuumslang in i kuppen & tejpat på ett sånt rött plaströr till startgasflaskor, sedan sätter ja bara i startgasflaskan & trycker till när ja startar, sen går den perfekt.. och motorn verkar inte bry sig om de lilla läckaget genom de tunna röret, märks ingen skillnad :wink:
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

bara en fråga! Skulle Den malpassi BTR:en funka på en förgasar turbo?
Känns ju så om den kan tycka upp till 5 bar, måste man byta soppa pump för att få de att funka eller skulle en mekanisk B20 pump funka?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Med laddtryck måste du ha en högtryckspump, så plocka en från en insprutningsbil. Ska du ladda 1 bar måste pumpen klara att flöda för den effekt du tar ut med ca 1.3 bar bränsletryck, om grundtrycket för bränslet vid atmosfär är 0.3 bar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Polly: det finns 2 olika regulatorer en för högre tryck (insprut) & en för lägre (förgasare), ja vet inte om den för högre går ställa ner till 0,3 bar, men på t.ex. dellorto tror ja inte man ska ha mer än 0.18 bars grundtryck
eller hur de nu är.. så den som är gjord för förgasarturbo är nog mer lämpad.. du menade alltså att använda den andra? :idea:
Skriv svar