Sida 4 av 68

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: sön mar 20, 2011 9:30 pm
av j björk
Jäkla juste brytare till elhissen :thumbright:

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: sön mar 20, 2011 10:32 pm
av Toni
Egentligen inte min idé, såg en liknande på bild i en annons i en amerikansk Hot Rod tidning.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: sön mar 20, 2011 10:35 pm
av Kgk
Ja, den brytaren var en kul idé!
Jag undrar lite om ramen, är rören svetsade så att varje bit är ett slutet utrymme?

Har lagat tio år gamla bussar som är byggda så och det är inte så roligt.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: sön mar 20, 2011 11:59 pm
av Mattias Jonsson
Härligt Toni. Många bra bilder som inspirerar. Såg jag bilen stående på sina egna hjul på ett ställe?

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 21, 2011 9:18 am
av Toni
Kgk skrev:Ja, den brytaren var en kul idé!
Jag undrar lite om ramen, är rören svetsade så att varje bit är ett slutet utrymme?

Har lagat tio år gamla bussar som är byggda så och det är inte så roligt.
Hej Kgk
"Slutet" utrymme är det ju inte, utan chassiet består av 4 längsgående 40x60 fyrkantsrör som med div. tvärstag bildar en "låda".
Sedan har jag triangulerat för att få vridstyvhet på utsatta punkter.
Bif. en tidig bild på testramen.

Bild

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 21, 2011 9:20 am
av Toni
Mattias Jonsson skrev:Härligt Toni. Många bra bilder som inspirerar. Såg jag bilen stående på sina egna hjul på ett ställe?
Jajjemen! Vill att fjädringen ska "sätta sig" lite så jag slipper överraskningar när det blir dags att... ja du vet!

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 21, 2011 5:22 pm
av subw000fer
Så ballt, SÅ BALLT :thumbright:

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 21, 2011 6:21 pm
av Kgk
Ballt är bara förnamnet.
Toni, det är inte stabiliteten jag menar utan rosten. Jag undrar om tvärstagen är
igensvetsade mot de längsgående rören. Det behövs bara hårfina porer för att
kondens ska samlas och rosten tar fart.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 21, 2011 10:51 pm
av Toni
Ahh, ok, jo alla rör är helsvetsade och jag har tramsigt tjocka godstjocklekar så även om det skulle komma in lite vatten via nåt borrhål, lär det ta många år innan "järnsängen" ger sig.
Tack för tanken ändå.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: tis mar 22, 2011 9:58 pm
av Toni
På tal om rost...
Den här skrothögen jag fått fatt på, har rost överallt!
Dvs hytten och dörrarna mest.
Ju mer jag öppnar upp, ju mer hittar jag. Men skam den som ger sig, provar att byta bit för bit, med varierat resultat. :|

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det kommer mera...

Bild

Nu tog kvällen slut...

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: tis mar 22, 2011 11:28 pm
av Kgk
Toni skrev:. .tramsigt tjocka godstjocklekar. .
Hur mycket innebär det? Rejält eller overkill?
Kan nämna att en Neoplan dubbeldäckare där fjädringen var på väg upp
i bagaget, där sitter luftbälgplattan med tre st 40 x 60 x 2 rör, liggande
profil. Pallar för mer än sex ton.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: tis mar 22, 2011 11:56 pm
av Toni
Jag har 40x60x3.... :dance2:

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 28, 2011 10:23 am
av Toni
Hmm, vart tog bilderna vägen...?
Ska kolla det senare, här lite updates:
Dörrlåset från en Renault Clio känns lite säkrare.
Inre dörrhandtag från Saab 96 passade direkt på Commerns fyrkantsaxel!
Åsså bort med det yttre handtaget, det är ju en håtrådd!
Nu ska jag bara hitta en lämplig startmotorsolenoid som jag kan fjärrstyra.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 28, 2011 3:05 pm
av Thed_J
Ang solenoid så skulle jag nog rekomendera att ta från ett vanligt c-lås. Dom slår inte lika brutalt men är nog kraftig för ett modernt dörrlås. Små och smidiga och så finns det färdiga fästen att skruva dom i. Går polvända så dom trycker också.

Sämst bild, men såhär ser dom ut.
Bild

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: mån mar 28, 2011 3:25 pm
av Toni
Tack Thed, men jag provade två och ingen av dem orkade dra.
Den ena är från Sierra och den andra från Renault Clio.
Är rädd att det ska hänga sig när trycket från gummilisterna sedan tillkommer.
Den du visar ser ju iofs kraftigare ut, från vilken bil kommer den?