Båt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Varvtal vet jag ej riktigt beror på hur mycket det slirar.
Har utv 1.39:1 tror jag det var i första steget i M45 lådan som jag slaktade.Proppen har just nu 24" i stigning vilket gör.
4000 rpm /1.39 = 2877rpm/min på propp axeln
24 tum stigning är = 0.0006096 KM
Vilket gör 2877rpm*0.0006096km*60 minuter= 105km/h=57 knop
Men man får räkna med ett slir på 10/20% Men man måste ju ha mos med för att orka ta sig upp till varven. Då motståndet / knop ökar med upphöjt till förbannelsen så får vi se vad det blir då vi börjat grovsjustera.
Han med i höstast att testa att den flöt i alla fall.Veckan efter så la isen så det vart ganska i sissta laget.
Har utv 1.39:1 tror jag det var i första steget i M45 lådan som jag slaktade.Proppen har just nu 24" i stigning vilket gör.
4000 rpm /1.39 = 2877rpm/min på propp axeln
24 tum stigning är = 0.0006096 KM
Vilket gör 2877rpm*0.0006096km*60 minuter= 105km/h=57 knop
Men man får räkna med ett slir på 10/20% Men man måste ju ha mos med för att orka ta sig upp till varven. Då motståndet / knop ökar med upphöjt till förbannelsen så får vi se vad det blir då vi börjat grovsjustera.
Han med i höstast att testa att den flöt i alla fall.Veckan efter så la isen så det vart ganska i sissta laget.
Jao det flyter på. Vi grejar lite med finishen och bygger lite bra ha tillbehör. Ska trycka dit en Edis tändning för att få allt sjusterbart från pc.
Sedan är det bara att vänta på att det ska tina. Såg idag att det börjat tina upp en ränna i älven så snart går det att börja mappa på alvar.
Sedan är det ju bara att hoppas att man får den att gå utan att man behöver ha med sig allt för många reserv kalsonger.
Sedan är det bara att vänta på att det ska tina. Såg idag att det börjat tina upp en ränna i älven så snart går det att börja mappa på alvar.
Sedan är det ju bara att hoppas att man får den att gå utan att man behöver ha med sig allt för många reserv kalsonger.
Ja som ni ser så har det inte blivit så mycket båt i vinter.
Jag drabbades nämligen av en nästan obotlig sjukdom här i samband med första snön.Nämligen den beryktade "Skoterledus guppig som fanus"
Bara en sak att göra......Bygga motmedlet
Började med att bygga ram av fyrkant rör med volvo 240 axel fram och bak med mittmonterad Golf 1.6 besinare samt dess 4 petade växel låda. 13" golf däck passade bra i storlek men fick byta naven i fyra av däcken för att dom skulle passa på vovlo axlarna.
Mattspäningen är av skoter typ modell extra large. Och styrbroms med volvo huvudbroms cylindrar.
Efter första provkörningen som gick ganska bra med tanke på att man var tvungen att vara 2 chafförer en fram för att styra och en bak för att koppla växla och gasa. Så visade det sig att bensin är inget att ha om man ska dra tungt från tomgång. Så det blev till att införskaffa en 1.6 diesel motor istället. Märkte även att diffen i golf lådan inte är till någon nytta. Det räckte att endast ett hjul börja slira i bandet så stog man ju helt stilla. Så i samband med motorbytet så försedes golf lådan med en AGA diff.
Sedan så fortsatte byggandet av en hytt då det var testat att den här under delen kan vara värd att bygga vidare på
Styrbromsarna lades på hyllan då det var likt ett grövre träningspass att sitta och slita i dom. Istället så byggde jag ett litet ventilpaket som som matas av en sevo pump och spaken fördelar flödet till höger broms ok respektive vänster broms ok som en liten joystick ungefär.
Kändes som om jag nästan var frisk då vi var ut och letade hinder att forsera med hytten nästan färdigbygggd och den nya styrningen fullt fungerande
Sedan gick det bara av farten att få på lite färg och bygga en instrument bräda med kupe värmare. Har i dags läget även rutor på plats så man inte blir kall om ändan
Nu har ju snön börjat försvinna så det är bara båt som gäller. Vore ju attan om det inte börja ta fart på byggandet av båten nu när man kan förklara sig som fullt frisk
Jag drabbades nämligen av en nästan obotlig sjukdom här i samband med första snön.Nämligen den beryktade "Skoterledus guppig som fanus"
Bara en sak att göra......Bygga motmedlet
Började med att bygga ram av fyrkant rör med volvo 240 axel fram och bak med mittmonterad Golf 1.6 besinare samt dess 4 petade växel låda. 13" golf däck passade bra i storlek men fick byta naven i fyra av däcken för att dom skulle passa på vovlo axlarna.
Mattspäningen är av skoter typ modell extra large. Och styrbroms med volvo huvudbroms cylindrar.
Efter första provkörningen som gick ganska bra med tanke på att man var tvungen att vara 2 chafförer en fram för att styra och en bak för att koppla växla och gasa. Så visade det sig att bensin är inget att ha om man ska dra tungt från tomgång. Så det blev till att införskaffa en 1.6 diesel motor istället. Märkte även att diffen i golf lådan inte är till någon nytta. Det räckte att endast ett hjul börja slira i bandet så stog man ju helt stilla. Så i samband med motorbytet så försedes golf lådan med en AGA diff.
Sedan så fortsatte byggandet av en hytt då det var testat att den här under delen kan vara värd att bygga vidare på
Styrbromsarna lades på hyllan då det var likt ett grövre träningspass att sitta och slita i dom. Istället så byggde jag ett litet ventilpaket som som matas av en sevo pump och spaken fördelar flödet till höger broms ok respektive vänster broms ok som en liten joystick ungefär.
Kändes som om jag nästan var frisk då vi var ut och letade hinder att forsera med hytten nästan färdigbygggd och den nya styrningen fullt fungerande
Sedan gick det bara av farten att få på lite färg och bygga en instrument bräda med kupe värmare. Har i dags läget även rutor på plats så man inte blir kall om ändan
Nu har ju snön börjat försvinna så det är bara båt som gäller. Vore ju attan om det inte börja ta fart på byggandet av båten nu när man kan förklara sig som fullt frisk
Vansinne!?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
fan va balt. jag å en polare byggde nått liknande på en åkgräsklipare. vi byggde band av gammla traktor däck. man kan vell inte påstå att den funka så jävla bra. eran va ju mkt seriösare
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
De körde/kör ju något program på discowery där olika lag ska köra en massa terrängutmaningar.
Det var ju något lag som hade byggt något liknande(flera lag iof.) men de hade en vass v8 som skulle vara på ca700hk har jag för mig.
Jag tror de styrde med en spak per sida att dra i.
Den verkade riktigt kul
Det var ju något lag som hade byggt något liknande(flera lag iof.) men de hade en vass v8 som skulle vara på ca700hk har jag för mig.
Jag tror de styrde med en spak per sida att dra i.
Den verkade riktigt kul
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt: