Båt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

Får man höra hur fort ni har åkt sist så hade ni ju ingen gps :)
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Har varit lite problem att få skrovet att ligga som det ska i vattnet. När vi körde ca 25 knop såg det ut att ligga bra med ganska hög nos. Men då vi närmade oss 40 knop så trycktes nosen ned så mycket att 2 meter till av skrovet var i kontakt med vattnet och det kändes som att det bara behövdes en liten våg så skulle man bli dyngsur.
Har nu svetsat fast ett stabilisator plan under skeddan som ska dra ner aktern och lyffta nosen och det funkade mycket bra.
Har provkört och den ökade några knop bara genom att nosen går högre och därmed mindre skrov i kontakt med vattnet.
Så rekordet är 46 knop @ 0.6 bar/4500rpm.
Har dock lite problem med att få damaskerna till drivknutarna att hålla för varvtalet men skam den som ger sig :lol:
Bild
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

är det en vanlig drivknut med drivaxeldammask? är det inte bättre med en mellanaxelknut med en invändig dammask som inte centrifugerar sönder?
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

herr O skrev:är det en vanlig drivknut med drivaxeldammask? är det inte bättre med en mellanaxelknut med en invändig dammask som inte centrifugerar sönder?
Knuten som jag andvänder idag är den som sitter på Golf 1 inne vid växellådan. Den är ca 90 mm i diameter mot medbringaren och 94 mm i diameter mot damasken och det är en standard damask till den knuten.
Bult cirkeln är 78 mm och 6 bultar

Jo jag har tänkt på mellanaxel varianten men jag vet inte vart jag hittar en som passar rakt av.
Om någon vet vart man kan köpa endast mellanaxeldamask utan att behöva köpa en komplett drivlina så då går det kanske be dom titta från vilken bil det kan passa. Får annars modifiera någon så att det passar.
Så spring nu ut i era garaget och mät damasker kanske det finns någon runt 94 mm med invändigt gummi.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Har det hänt något mer för dig??
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Nej det har stått stilla ett tag nu.

Tror vi gör vinter förvaring nu så man får lungt ett tag så man får samla på sig lite kraft. Sedan är det bara att börja modifiera det som inte håller måttet.
Blir kanske så att jag byter ut drivknuten med damasken som jävlas mot ett vanligt hederligt volvo knutkors.
Sedan ska jag försöka handla på mig någon fler proppeller så det finns något mer att prova nästa år.

Har även på slutet råkat ut för oljetrycks bortfall. Ca 1 kg vid belastning 4000 rpm så något är ganska galet. Så det är bara att skruva ur motorn och titta vad oljepumpen har för sig.

Synd bara att vi inte han testa att vrida på laddtrycket lite mer i år bara för att testa hur mycket en ökning från 0,6 bar till 1,0 bar skulle göra i fart ökning. Men det får bli nästa år
Kanske man i så fall fått en finger visning om hur tungt det igentligen går för att öka farten så det går att planera om man måste börja smida på en värre motor redan till nästa år. Men den vi har nu måste då först plågas tills det att general ras inträffar.:lol:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Kjelle »

Har själv haft samma problem med just Golfdamasker, men på en bil med en sådan där knut på mellanaxeln.Den höll till ungefär 80km/t. Problemet löstes väldigt enkelt genom att köpa en damask till vad man på Unicardan kallade en Porcheknut. Tror att Unicardan numera heter GKN drivlineservice.Dom är bland annat representanter för Löbro som åtminstone förut gjorde alla knutar till Porche, även racergrejorna av titan.Efter att ha bytt till deras damask kunde min på den tiden(70-talet) mycket snabba Opel Commodore GSE åter torka av det mesta .....Prova att kontakta dom.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hur mycket orkade den varva men 46knops hastigheten då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

volvo140turbo skrev:hur mycket orkade den varva men 46knops hastigheten då?
Du borde ha sett det :D

Så rekordet är 46 knop @ 0.6 bar/4500rpm.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

den skall ju varva minst 7000:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Jo du har så rätt så rätt. Men det är bara det att jag har i dagsläget inte nog med vrid för att orka rpm:a 7000. Hoppas för övrigt att det inte kommer inträffa då farten blir någon stans 70-75 knop.För då tror jag man skiter på sig.

Men nästa sommar ska vi då köra med mer laddtryck och då får vi se vad den orkar rpm:a.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

10 poäng!!! :D fan va fränt
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

snart sommar, hur går det med båten? :D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vi är fler som vill veta! :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

många som vill veta
Skriv svar