Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 27, 2014 12:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ducati tändsystem
InläggPostat: ons apr 20, 2011 6:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm
Inlägg: 43
har satt dit ett ducati brytalöst tändsystem på min zundapp ,kör med 70cc
kan någon förklara hur jag ställer in tändningen,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: ons apr 20, 2011 7:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 736
Ort: Vimmerby
Genom att vrida tändplattan tills du har önskad förtändning, men det känns som att det svaret är så uppenbart att du antagligen menar något annat... :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: ons apr 20, 2011 10:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm
Inlägg: 43
jo det vet jag att man måste vrida tändplattan för att ändra tändningen
men hur vet jag hur mycket jag ska vrida ,plattan ska ju stå någon grad i förtädning 1,5grader tror jag , hur vet jag när den är det . ska man mäta vilket läge kolven har.
någon som kan ge en utförlig beskrivning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: ons apr 20, 2011 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 736
Ort: Vimmerby
Vissa Ducatisvänghjul & tändplattor är märkta för att visa att gnistan ska komma när märkena matchar varann vid något varvtal, vissa har inga markeringar alls. Hur som helst går det inte tala om för en motor vilken förtändning den ska gå bäst med, så kavla upp ärmarna och prova dig fram till den inställning som fungerar bäst. Tar sin lilla tid, men det är enda sättet att hitta optimalt läge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: lör apr 23, 2011 6:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:58 pm
Inlägg: 10
Hej!

Ställ kolven i ÖD. Gör ett märke i svänghjulet och ett i blocket som står mittemot varandra. Vrid tillbaka kolven så den står 1,5mm före ÖD. Gör ett nytt märke i blocket. Starta motorn och anslut stroboskoplampan. Nu skall markeringen på svänghjulet stå för den senaste gjorda markeringen. Om inte...stäng av justera tändpunkten i svänghjulet

mvh
427cu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: lör apr 23, 2011 6:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 736
Ort: Vimmerby
Men... ska det linjera på lägsta möjliga tomgång? Maxvarv? Godtyckligt varvtal därimellan? :whistle:

Dessa tändsystem retarderar, alltså flyttas tändpunkten med varvtalet. Mått på förtändning är oanvändbara utan ett givet varvtal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: sön apr 24, 2011 6:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm
Inlägg: 43
men det borde ju finnas en grundinställning på tändningen som man sen kan ut går ifrån


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ducati tändsystem
InläggPostat: sön apr 24, 2011 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 736
Ort: Vimmerby
Absolut. På de motorer där tändningen egentligen ska sitta linjerar man ett streck på plattan mot en pil i blocket, eller om det var tvärt om. Eftersom du inte har en sån motor är det bara att börja prova sig fram...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010