Steve fixar
Re: Steve fixar (242)
Har kopplat in checkengine/varningslampan på varningslampan för säkerhetsbältet nu också, plus att jag satt in en line-lock och när man slår igång den så har jag gjort så brake failure-lampan tänds
Skulle ha kommit på nåt vettigt att koppla in på OD + chokelampan också
Skulle ha kommit på nåt vettigt att koppla in på OD + chokelampan också
Re: Steve fixar (242)
Du är ju värsta elfixaren.
Det där med varvräknare, det går med vilken lite spole som helst, hade bara inga bättre förslag.
Det förutsätter att relät inte har en väldigt effektiv skyddsdiod som släcker ut spänningen, jag har inte forskat så mycket i det.
Pin 85 kopplar du till både tändutgången på VEMS och varvräknaren, pin 86 till tändningsplus. Pin 30 och 87 behöver du inte ens..
Det som händer är att utgången kommer kortsluta mot jord när den ger puls till varvräknaren, solenoiden i reläet aktiveras alltså och när den släpper upp den kommer solenoiden i relät inte vilja vara med på det utan skapar den så kallade backspänningen (flyback voltage) som triggar
varvräknaren.
Det där med varvräknare, det går med vilken lite spole som helst, hade bara inga bättre förslag.
Det förutsätter att relät inte har en väldigt effektiv skyddsdiod som släcker ut spänningen, jag har inte forskat så mycket i det.
Pin 85 kopplar du till både tändutgången på VEMS och varvräknaren, pin 86 till tändningsplus. Pin 30 och 87 behöver du inte ens..
Det som händer är att utgången kommer kortsluta mot jord när den ger puls till varvräknaren, solenoiden i reläet aktiveras alltså och när den släpper upp den kommer solenoiden i relät inte vilja vara med på det utan skapar den så kallade backspänningen (flyback voltage) som triggar
varvräknaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Steve fixar (242)
Jag provade att koppla så, varvräknaren hoppade visserligen igång men reläet började även funka som en hörbar varvräknare
Har sett att man kan koppla in typ ett 1 kohm motstånd istället, funkar det bra? Eller finns det nån annan smidig lösning?
Har sett att man kan koppla in typ ett 1 kohm motstånd istället, funkar det bra? Eller finns det nån annan smidig lösning?
Re: Steve fixar (242)
Hmm...
Går kanske operera reläet.
Annars. Prova en ledig stepper-utgång (EC18-kontakten) rakt in på varvräknaren. Ett motstånd i serie kanske inte skadar.. prova så först.
Går kanske operera reläet.
Annars. Prova en ledig stepper-utgång (EC18-kontakten) rakt in på varvräknaren. Ett motstånd i serie kanske inte skadar.. prova så först.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Steve fixar (242)
Jag dissikerade reläet så jag endast använder spolen och det verkar funka fint
Kopplade in så choke-lampan lyser på launchen och så tänds den gröna OD-lampan när elfläkten går igång(kan även tvångsköra den så det kan va bra med en lampa)
Har skruvat ihop den invändigt nu och det enda som syns av installationen är displayen som sitter på klockans plats
Är otroligt nöjd över hur fint den funkar med tomgångsmotor och allt..har bara en mapp som mattias gjort till sin m20 men den går snyggare nu på tomgången än den gjorde original och funkar perfekt att köra...får lite ångest över att jag ska dit med en vassare koppling och lättare svänghjul till helgen, lär väl förstöra bilen lite
Såhär ser det ut i handsfacket nu
Och under/bakom handskfacket...alldeles för mycket kabel
Kopplade in så choke-lampan lyser på launchen och så tänds den gröna OD-lampan när elfläkten går igång(kan även tvångsköra den så det kan va bra med en lampa)
Har skruvat ihop den invändigt nu och det enda som syns av installationen är displayen som sitter på klockans plats
Är otroligt nöjd över hur fint den funkar med tomgångsmotor och allt..har bara en mapp som mattias gjort till sin m20 men den går snyggare nu på tomgången än den gjorde original och funkar perfekt att köra...får lite ångest över att jag ska dit med en vassare koppling och lättare svänghjul till helgen, lär väl förstöra bilen lite
Såhär ser det ut i handsfacket nu
Och under/bakom handskfacket...alldeles för mycket kabel
Re: Steve fixar (242)
Till försvar kan sägas att original-svänghjul är dubbelmassa och är ap-tungt, så du byter nog till en bättre situation ändå.. men en sinter-koppling kan säkert ge lite mer utmanande drag-läge.
Fräsig installation, verkar ha en del uttestade finesser innan du lägger på mer effekt!
Fräsig installation, verkar ha en del uttestade finesser innan du lägger på mer effekt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Steve fixar (242)
11,1 kg svänghjul, tryckplatta och lamell vs. original 18,3 kg svänghjul, tryckplatta och lamell
Är ett lättat m20-svänghjul som 618-platta och fyrpuckad sinter
Monterade klackar på kopplingsgaffeln istället för att förlänga pinnen på slavcylindern, får hoppas det funkar bra...har inte monterat den nya startmotorn än så jag har inte provat köra
Har ju förresten lättade framskärmar på den också
Konstigt nog är den helt rostfri i golv och så, bara massa småprickar i lacken med ytrost förutom det där
Är ett lättat m20-svänghjul som 618-platta och fyrpuckad sinter
Monterade klackar på kopplingsgaffeln istället för att förlänga pinnen på slavcylindern, får hoppas det funkar bra...har inte monterat den nya startmotorn än så jag har inte provat köra
Har ju förresten lättade framskärmar på den också
Konstigt nog är den helt rostfri i golv och så, bara massa småprickar i lacken med ytrost förutom det där
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
- Ort: Tingsdal
Re: Steve fixar (242)
Den blir ju riktigt nice denna,, bra jobbat
Re: Steve fixar (242)
Nu har jag köpt spridare av jonnystrand och en turbo av Kalkyl här på forumet, båda sakerna verkar vara i fint skick och smidiga affärer
Nu är det väl egentligen "bara" ett grenrör, avgassystem och värre bränslepump som saknas...kanske blir lite laddtryck i sommar ändå
Funderar på att skaffa ett typ 328 svartstålsgrenrör och bygga om så klarar jag mig rätt lindrigt undan
Nu är det väl egentligen "bara" ett grenrör, avgassystem och värre bränslepump som saknas...kanske blir lite laddtryck i sommar ändå
Funderar på att skaffa ett typ 328 svartstålsgrenrör och bygga om så klarar jag mig rätt lindrigt undan
Re: Steve fixar (242)
Ser ut att bli en riktigt rolig bil framöver!
Ska följas ! då jag håller på med något liknande fast i en 142 som jag såg att du också hade gjort tidigare
Ska följas ! då jag håller på med något liknande fast i en 142 som jag såg att du också hade gjort tidigare
Richard, Sjötorp - Västergötland
940 ltt - slitåsläng
940 ltt - slitåsläng
Re: Steve fixar (242)
Får se om det blir nån turbokonvertering på 242:an i sommar, var till Kalix idag och hade en envis förföljare efter mig hela vägen hem
Re: Steve fixar (242)
Det ser inte tyskt ut, kan det vara engelsk förföljare?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Steve fixar (242)
Så lågt skulle jag aldrig kunna sjunka
Re: Steve fixar (242)
Det såg ut som en Jaguar.. nästan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Steve fixar (242)
Nån som är sugen på att köpa 242:an?