VEMS eller MegaSquirt på 2-Takt?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

VEMS eller MegaSquirt på 2-Takt?

Inlägg av S.Strömbäck »

Tjena.

Som sagt, är det någon som testat det på en 2-3 cylindrig tvåtaktare?
Har kollat in MS sidan, men hittar ingenting som talar om hurvida det lirar ihop med 2T.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
det kan va svårt att hitta bra parametrar för att veta vad motorn vill ha för mängd bränsle, men allt går om man vill.
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

Jens Gustavsson skrev:
mattias skrev:Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
det kan va svårt att hitta bra parametrar för att veta vad motorn vill ha för mängd bränsle, men allt går om man vill.
hm, är inte riktigt med vad syftar du på?

Man kan väl montera map-sensorn i luftburken, den funkar ju i princip som ett plenum.
För man kan väl köra med map på en sugmotor? jag har inte reflekterat över det, vanligtvis tänker man ju i överladdade banor. Men man har ju ett tryck/undertryck i en sugmotor också, även om det är lägre än i en överladdad motor. Har inte tänkt på det förrän nu. Känner mig som Kalle-bakom.. :)

Om man kan det, så blir ju följdfrågan hur den beter sig på en två-taktare, där har man ju ganska ojämna tryckpulser.

Annars vore det fränt att kunna köra med öppna trattar/runners, isåfall får man glömma MAP-sensorn, och istället använda sig utav TPS.


Jag vet inte hur det är med lambdavärdena på en 2-taktare, om man ska sträva efter samma värden som på en 4-taktare?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Många mappar mot spjälläge istället för tryck på sugmotorer, just av den här anledningen att det är svårt att få en bra trycksignal pga pulser och så vidare.
Det är svårt att säga vilket lambda man ska sikta på, alla motorer går bra på olika lambda och avgastemp. Det går alltid att lösa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

vet inte om man vågar köra bblamda om det finns olja i förbränningen?
mapsensor måste ju sitta efter trotteln/trottlarna annars kollar den nog
bara väderleken

fredde
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Helt rätt, olja gör nog avgastemp till din bästa vän för lambda-sensorerna är kräsna med vad dom andas in.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

fredde_vit_pv skrev:vet inte om man vågar köra bblamda om det finns olja i förbränningen?
mapsensor måste ju sitta efter trotteln/trottlarna annars kollar den nog
bara väderleken

fredde
Ja just ja, det har du ju rätt i. Så går det när man inte tänker längre än näsan räcker.
När det gäller lambdasensorer så vet jag att man använder dem vid bromsningar iallafall, och man tycker ju att de borde använda sig utav en bredbandare isåfall. Men om man väl har kommit så långt så kan man ju alltid höra med Mats Tikka, han har garanterat koll.

Men om man förbiser alla givare och övrig kringutrustning nu för en stund. Vad jag undrar över är om MS "stöder" 2 eller 3cylindriga motorer?

Anta att man har en twin, kan man då tex. ställa in det för en 4-cylindrig motor - och helt enkelt bara använda två av utgångarna? Borde väl gå?


Sen vill jag ju ha soppa resp. gnista varannan takt, hur löser man det?
Kan man kanske ha två markeringar på triggerhjulet och på så sätt lura ecu'n att skvätta och gnista dubbelt så ofta?
Användarvisningsbild
BlackLuck
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön nov 06, 2005 11:30 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av BlackLuck »

Mikael Jardstam på SHRA Ö-vik har hållit på med ett MS till sin SAAB 2-taktare. Nu är det ett tag sedan jag pratade med honom så jag vet inte riktigt hur det gått för honom men det kan ju vara värt att kolla med honom. Ring klubbgaraget på 0660-376064.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

BlackLuck skrev:Mikael Jardstam på SHRA Ö-vik har hållit på med ett MS till sin SAAB 2-taktare. Nu är det ett tag sedan jag pratade med honom så jag vet inte riktigt hur det gått för honom men det kan ju vara värt att kolla med honom. Ring klubbgaraget på 0660-376064.
Pratade lite med Micke förra helgen när han var och tittade på Is-Racing Sm. Tydligen hållar han på med en rally saab så MS konverteringen har stått stilla ett tag.
Var en del kvar på insuget att göra etc...

Sen så ser jag inget bekymmer med att köra insprutning på 2-takt
Men det är precis som Jens säger lite svårt att veta hur mycket bränsle man skall ge motorn.
Hur det är att mappa mot vaccum på en 2-takt vet jag inte, men tittar man på skotrarna som har insprutning så körs dom mot spjäll läges givare.
Skriv svar