VEMS eller MegaSquirt på 2-Takt?
Moderator: backeliten
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
VEMS eller MegaSquirt på 2-Takt?
Tjena.
Som sagt, är det någon som testat det på en 2-3 cylindrig tvåtaktare?
Har kollat in MS sidan, men hittar ingenting som talar om hurvida det lirar ihop med 2T.
Som sagt, är det någon som testat det på en 2-3 cylindrig tvåtaktare?
Har kollat in MS sidan, men hittar ingenting som talar om hurvida det lirar ihop med 2T.
Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det kan va svårt att hitta bra parametrar för att veta vad motorn vill ha för mängd bränsle, men allt går om man vill.mattias skrev:Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
hm, är inte riktigt med vad syftar du på?Jens Gustavsson skrev:det kan va svårt att hitta bra parametrar för att veta vad motorn vill ha för mängd bränsle, men allt går om man vill.mattias skrev:Ingen som provat vad _jag_ vet, har inte letat.
Men jag ser inte varför det inte ska fungera.
Man kan väl montera map-sensorn i luftburken, den funkar ju i princip som ett plenum.
För man kan väl köra med map på en sugmotor? jag har inte reflekterat över det, vanligtvis tänker man ju i överladdade banor. Men man har ju ett tryck/undertryck i en sugmotor också, även om det är lägre än i en överladdad motor. Har inte tänkt på det förrän nu. Känner mig som Kalle-bakom..
Om man kan det, så blir ju följdfrågan hur den beter sig på en två-taktare, där har man ju ganska ojämna tryckpulser.
Annars vore det fränt att kunna köra med öppna trattar/runners, isåfall får man glömma MAP-sensorn, och istället använda sig utav TPS.
Jag vet inte hur det är med lambdavärdena på en 2-taktare, om man ska sträva efter samma värden som på en 4-taktare?
Många mappar mot spjälläge istället för tryck på sugmotorer, just av den här anledningen att det är svårt att få en bra trycksignal pga pulser och så vidare.
Det är svårt att säga vilket lambda man ska sikta på, alla motorer går bra på olika lambda och avgastemp. Det går alltid att lösa.
Det är svårt att säga vilket lambda man ska sikta på, alla motorer går bra på olika lambda och avgastemp. Det går alltid att lösa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Helt rätt, olja gör nog avgastemp till din bästa vän för lambda-sensorerna är kräsna med vad dom andas in.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
Ja just ja, det har du ju rätt i. Så går det när man inte tänker längre än näsan räcker.fredde_vit_pv skrev:vet inte om man vågar köra bblamda om det finns olja i förbränningen?
mapsensor måste ju sitta efter trotteln/trottlarna annars kollar den nog
bara väderleken
fredde
När det gäller lambdasensorer så vet jag att man använder dem vid bromsningar iallafall, och man tycker ju att de borde använda sig utav en bredbandare isåfall. Men om man väl har kommit så långt så kan man ju alltid höra med Mats Tikka, han har garanterat koll.
Men om man förbiser alla givare och övrig kringutrustning nu för en stund. Vad jag undrar över är om MS "stöder" 2 eller 3cylindriga motorer?
Anta att man har en twin, kan man då tex. ställa in det för en 4-cylindrig motor - och helt enkelt bara använda två av utgångarna? Borde väl gå?
Sen vill jag ju ha soppa resp. gnista varannan takt, hur löser man det?
Kan man kanske ha två markeringar på triggerhjulet och på så sätt lura ecu'n att skvätta och gnista dubbelt så ofta?
Pratade lite med Micke förra helgen när han var och tittade på Is-Racing Sm. Tydligen hållar han på med en rally saab så MS konverteringen har stått stilla ett tag.BlackLuck skrev:Mikael Jardstam på SHRA Ö-vik har hållit på med ett MS till sin SAAB 2-taktare. Nu är det ett tag sedan jag pratade med honom så jag vet inte riktigt hur det gått för honom men det kan ju vara värt att kolla med honom. Ring klubbgaraget på 0660-376064.
Var en del kvar på insuget att göra etc...
Sen så ser jag inget bekymmer med att köra insprutning på 2-takt
Men det är precis som Jens säger lite svårt att veta hur mycket bränsle man skall ge motorn.
Hur det är att mappa mot vaccum på en 2-takt vet jag inte, men tittar man på skotrarna som har insprutning så körs dom mot spjäll läges givare.