Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 24, 2014 11:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör maj 21, 2011 6:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Inlägg: 1245
Ort: Götene
Finns det några förklaringar (helst på svenska) vad alla olika val till graferna betyder. det vanliga lambda ladd temp duty cycle osv fattar man ju, men tex gammae engine osv, hur tyder man dom ? ja har ju mappat en del nu men bara andvänt det nödvändigaste.

Finns det några bra förklaringar Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 23, 2011 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Inlägg: 108
Ort: Götene
La in lite mer förklaringar. kolla min sidan.
klas

_________________
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på www.rsport.se Man blir aldrig fullärd :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 24, 2011 6:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Inlägg: 1245
Ort: Götene
Tack :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 24, 2011 1:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Inlägg: 255
Ort: Västerås
Förjävla bra, nu kanske man orkar sätta sig och läsa lite loggar utan att klia sig i huvudet :lol:

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 31, 2011 5:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Inlägg: 1245
Ort: Götene
hej detta står på KLAS/KAOS sida rsport är det någon som kan hjälpa till med vad tpsacc står för och hur man tolkar det ? det har väl med acctilskottet att göra men hur tyder man värdet ?
ja tycker det är kanon bra att klas lägger ner lite tid och fixar en hjälp på svenska så om någon har kommentarer så är det ju bara bra .

http://www.rsport.se/guide/Megalogviewe ... er_ms1.htm

Time = En kontroll tid som räknar upp till 65,535 och startar sedan om
SecL = Räknar från 0-255 och börjar om.
RPM/100 = MS1 har i upplösningen 100 RPM steg. 0 till 25500 RPM
MAP = Mainfold Absolut Presser, Absolut tryck i "kPa" 20 till 255 kPa original sensor.
TP = Throttle Positon, Gasspjällsposition 0 till 100 %
O2 = Syre sensorn, mäter syremängden i avgaserna, 0 till 5 volt. Vid smalband behövs ingen översättningstabell men när man kör bredband kan man använda denna funktion.
MAT = Mainfold/Mass Air Temperatur, lufttemperaturen vid givaren.
CLT = Colent Temperatur, vatten temperatur vid givaren.
Engine = Detta värde berättar i vilket tillstånd motorn befinner sig i :
1= running
2= cranking
5= running and start-up enrichment
9= running and warm-up enrichment
13= running and start-up enrichment and warm-up enrichment
17= running and TPS acceleration enrichment
25= running and warm-up enrichment TPS acceleration enrichment
33= running and TPS deceleration enrichment
Gego = O2 regleringen i % 100=ingen reglering. Gränsvärden bestäms av användaren.
Gair = Luft temperatur kompensering ökar bränslet vid hög temperatur osv
Gwarm = Warm Up, kallstartstabellen vid uppstart.
Gbaro = Kompensering för lufttryck vid start tas ett referens tryck in som sedan gäller tills nästa gång man startarom boxen om man monterar en extra MAP sensor kommer man ha kontinuerlig korrigering.
Gammae = Alla beräknade kompenseringar, luft, vatten, lufttryck osv. Sammanslagna.
TPSacc = (osäker)
Gve = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 1
PW = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 1.
Gve2 = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 2
PW2 = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 2.
DutyCycle1 = Öppnings tiden i %, kanal 1.
DutyCycle2 = Öppnings tiden i %, kanal 2.
idelDC = Tomgångs motorn arbets cykel, 0 till 100 %
BCDuty3 = Boost DC eller Vatten insprutning DC 0 till 100 %
Spark Angel = Förtändning.
EGT = Avgas Temperatur, Avgastemperatur 0 till 5 volt.
Fuel Press = 0 till 5 volt
Knock = Självantändning, 0 till 5 volt
RPM = Trots att systemet inte läser mer än 100 steg så tar det medelvärden.
barometer = Absolut tryck i "Kpa"
batt v = Volten som boxen matas med bör vara mellan 12 till 13,8-14,4 Volt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 31, 2011 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Inlägg: 108
Ort: Götene
TPSacc är spjällägets accelerations tillskott men om det är i % eller MS eller volt, vet jag inte ska kolla upp detta i en gammal logg i kväll då det blev sent i går.

Sen finns porta, b, c, d osv vad gör dom ????

klas

_________________
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på www.rsport.se Man blir aldrig fullärd :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 31, 2011 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Inlägg: 1245
Ort: Götene
i stora delar av min logg har ja ett engine värde på 9 som då ska stå för bla warm up enrichment fast motorn är 100% varm dvs över den temperatur somm ja inte längre har någon warm up . vad kommer det sig?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 31, 2011 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Inlägg: 108
Ort: Götene
Om du kollar på Gwarm borde du ha 100 som värde tycker jag när du har kommit upp i temp och över 72 Celsius nånting.. du kanske har en väldigt kall motor.

uppdaterat med mer korrekta beskrivningar

Time = Sekund räknar från 0-65,535 och börjar om, sedan MS slogs på.
SecL = Sekund räknar från 0-255 och börjar om, sedan MS slogs på.
RPM/100 = MS1 har i upplösningen 100 RPM steg. 0 till 25500 RPM
MAP = Absolut tryck i "kPa" 20 till 255 kPa original sensor. Motsvarar -0,8 till +1,5 bar.
TP = Gasspjällsposition 0 till 100 %
O2 = Syre sensorn, mäter syremängden i avgaserna, 0 till 5 volt. Vid smalband behövs ingen översättningstabell men när man kör bredband kan man använda denna funktion.
MAT = Lufttemperaturen vid givaren.
CLT = Vatten temperatur vid givaren.
Engine = Detta värde berättar i vilket tillstånd motorn befinner sig i :
1= running
2= cranking
5= running and start-up enrichment
9= running and warm-up enrichment
13= running and start-up enrichment and warm-up enrichment
17= running and TPS acceleration enrichment
25= running and warm-up enrichment TPS acceleration enrichment
33= running and TPS deceleration enrichment
Gego = O2 regleringen i % 100=ingen reglering. Gränsvärden bestäms av användaren.
Gair = Luft temperatur kompensering ökar bränslet vid hög temperatur osv
Gwarm = Warm Up, kallstartstabellen vid uppstart.
Gbaro = Kompensering för lufttryck, vid start tas ett referens tryck in som sedan gäller tills nästa gång man startarom boxen om man monterar en extra MAP sensor kommer man ha kontinuerlig korrigering.
Gammae = Alla kompenseringar sammanslagna,
luft, vatten, lufttryck osv. I % 100=ingen kompensering.
TPSacc = Spjäl läges accelerations tillskott.
Gve = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 1
PW = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 1.
Gve2 = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 2
PW2 = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 2.
DutyCycle1 = Öppnings tiden i %, kanal 1.
DutyCycle2 = Öppnings tiden i %, kanal 2.
idelDC = Tomgångs motorn arbets cykel, 0 till 100 %
BCDuty3 = Boost DC eller Vatten insprutning DC 0 till 100 %
Spark Angel = Förtändning.
EGT = Avgas Temperatur, Avgastemperatur 0 till 5 volt.
Fuel Press = 0 till 5 volt
Knock = Självantändning, 0 till 5 volt
RPM = Trots att systemet inte läser mer än 100 steg så tar det medelvärden.
barometer = Barometriskt tryck uppmät av MS
batt v = Volten som boxen matas med bör vara mellan 12 till 13,8-14,4 Volt.
porta = Port A Data Register
portb = Port B Data Register
portc = Port C Data Register

klas

_________________
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på www.rsport.se Man blir aldrig fullärd :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 01, 2011 5:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Inlägg: 1245
Ort: Götene
jo när ja tittar på gwarm så står det 100% ändå så har engine en 9 som då ska betyda
"running and warm-up enrichment"
:?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 10, 2012 6:34 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 02, 2011 5:31 pm
Inlägg: 8
Tja! Lånar denna tråd för en fråga ang. megalogviewer 3.05

Jag har en Bosch smalbandslambda och de värden från lambdan som jag får i megalogviewer antar jag är spänningar då de skiftar mellan ~0,35 och ~0,85? Finns det någon funktion så man kan översätta dessa spänningar till lambdavärden eller måste man använda sig av en tabell? Är det någon som har en bra tabell för Bosch smalbandslambda? Jag har en liknande tabell men den håller inte riktigt måttet.

Tacksam för svar
Mvh Andreas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010