Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av Hanseman »

Det finns många Astro-ägare som tycker att bensinnotan är för hög.
Jag har haft en 87:a för 7-8 år sen och den drog 1,1 L/mil på landsväg, den jag har nu drar ca 1,5 liter. Kör bara lite på sommarn, den är en förhöjd och campingutrustad Astro som går helt perfekt på alla vis och det luktar inte bensin om den e.d.
Så man undrar ju lite.
Tänkte kolla att choken släpper när motorn är varm och blev rejält överaskad av att det satt
"konstiga saker" ovanför insuget när jag tog bort luftrenaren. Nu vet jag vad det är och är samtidigt förvånad att bilen går så bra med en massa elektronik-joks fast den är så gammal.
Många givare som ska fungera, tryck, temperatur, flöde, gaspådrag, varvtal, syremängd i avgaserna osv.
Edit: Var på AD bildelar för att beställa lambdasond (syremängd) men det sitter ingen kat. på min bil enligt AD vilket visade sig stämma)
Sen en separat pryl för tomgången.
Det är ju bara konstigt att den inte drar två liter.
Men jag tänker ju på den som bara drog 1,1 så jag vill försöka justera prylarna.
Jag antar att om den där trycksensorn inuti förgasaren är paj i membranet så skulle bilen dra
ännu mer bensin så jag inriktar mig på givarna.
Började mäta resistansen i vattentempgivaren vid 20 grader, den låg på 950 ohm. Någon som vet om det är ok? Får väl varmköra och mäta igen, vet inte om det är PTC eller NTC givare,
i en annan tråd (om cheva 1500 med samma motor) påstods att det är PTC (stigande motstånd vid stigande temp.) men enl en tabell jag snokat upp kan det vara NTC, jag är inte helt säker på att det är samma typ av givare som jag har, här är tabellen:
(snott ordagrannt från ett annat forum)

"GM resistans vs temp, gäller samtliga temp givare
CTS and MAT (GM sensors)

Temperature Resistans
Celsius Fahrenheit Ohms
140 285 0
138 280 5
132 270 13
126 260 30
122 250 50
115 240 75
110 230 112
104 220 135
100 210 185
93 200 225
87 190 260
82 180 325
79 175 356
77 170 385
71 160 450
65 150 575
60 140 685
54 130 815
37 100 1600
21 70 3400
5 40 7500
-6 20 13500
-18 0 25000
-30 -20 50000
-40 -40 100700 "

- -

Enligt tabellen borde givaren ligga på ca 3400 ohm vid 20 grader.

Någon som har kollat närmare på sånt här?

Jag tänker kolla om det verkligen är NTC och göra det hela justerbart.
Senast redigerad av Hanseman den fre jul 15, 2011 9:20 am, redigerad totalt 4 gång.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av Hanseman »

Fortsättning, nu har jag varmkört och mätt givaren igen, då låg den på 210 ohm.
Det värdet stämmer ju hyfsat med tabellen.
Sen är det ju NTC och inget annat.
Drog kabel från givaren så jag kan prova olika parallellmotstånd, har börjat med 1K
(1000 ohm) och motorn startade iaf när den var varm och gick som vanligt, nu lite snålare,
vi får se hur den startar kall.
Ska köra en längre sväng på onsdag och se hur det hela verkar, får fundera vidare på att
ev montera lite saker så jag enkelt kan testa olika inställningar.
Men felet är att ett parallellmotstånd gör mest skillnad när motorn är kall, man skulle nog behöva
ändra motståndet beroende på motortemp i så fall.
Och det man egentligen gör är kanske att kompensera för ett fel nån annanstans i systemet, som det vore bättre att hitta..
Senast redigerad av Hanseman den tis jul 12, 2011 9:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av jonas landin »

1000ohm motsvarar ju ca50*!
borde den inte fetta på då?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av Hanseman »

Jag har lagt 1000 ohm i parallell med givaren och då blir resultatet mindre än givarens ohmtal, om givaren ligger på 200 ohm (varm motor) så blir resultatet 1000 * 200 / 1000 + 200 =
200.000 delat med 1200 dvs 167 ohm

Så det ska bli lite snålare.
Problemet kan bli att det blir för snålt när motorn är kall, men det är ju enkelt att lösa i så fall med en strömbrytare så man kopplar bort parallellmotståndet tills motorn är varm.
Senast redigerad av Hanseman den mån jul 11, 2011 8:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
gta324
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons nov 14, 2007 12:49 pm
Ort: Bromölla

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av gta324 »

fel väg...

när bilen blir varm kommer den gå över till closed loop och titta på O2 sensorn och justera själv soppamängden vid jämn körning till vad den tror är rätt............. en ny O2 sensor kanske hjälper?
tvångsmatad 415cui CSB.........
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av Hanseman »

"När motorn blir varm kommer den gå över till closed loop" osv
Kan du förklara närmare, med min koppling har givarvärdet ändrats från 210 ohm till 167 ohm när motorn är varm, vid vilket ohmtal händer det du beskriver, eller vid vilken motortemperatur.

I alla händelser har bilen blivit snålare, kanske "fel väg" men med rätt resultat, är inte säker på att jag har givaren enligt tabellen ovan, det skiljer ju 300% när motorn är kall. Då borde bilen varit svårstartad när det är kallt ute, men icke. Fast det kan ju bero på det du säger, att andra givare ger fel värden också. Men är det inte lite speciellt med lambdasonden, ger inte den fel värden vid kallt avgasrör om den inte har förvärmning?
Fast visst är det möjligt att den ger fel värden. Det är värt att testa också.
Får läsa i forumet hur man gör eller om någon förklarar här.
Edit: Nix, bilen saknar kat. och l-sond..

Jag körde 15 mil igår och skillnaden märks på tankmätaren, har kört den sträckan ett antal gånger, men jag har inga exakta siffror på förbrukningen yet. :revs:
Senast redigerad av Hanseman den fre jul 15, 2011 9:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Re: Törstig Astro -87 med TBI -insprut

Inlägg av Hanseman »

För alla nyfikna Astroägare (???) kan jag meddela att förbrukningen sjunkit till
1,25 L/mil genom denna enkla åtgärd och jag är mer än nöjd. (Exakt mätning)
Tidigare alltså 1,5 L/mil landsväg.
Fast då har jag bytt till ett parallellmotstånd på bara 500 ohm. Kall motor startar
inte då men det är löst med en omkopplare med ett alternativt motstånd på 1500 ohm.
Dvs ett kallstartläge på omkopplaren och ett för varm motor (kunde automatiseras med en el-termostat)

Har också testat att tanka alkohol vid näst senaste uppfyllningen till full tank,
hela 40%. Hade läst om att TBI-insprutning lämpar sig för alkobruk.
Ingen skillnad alls på gången och efter 11 mil tankade jag fullt igen, nu drog den
1,33 L/mil. Lite billigare alltså. Blir högre oktantal och det är ju ingen nackdel.
Kanske några kilowatt till pga syreatomen som trillar ut.

Det är inga "snål-däck" på bilen, 205/70/15 grova vinterdäck med utdragna dubbar.
Sen är den ju förhöjd så jag tycker att 1,25 står sig rätt väl mot de 1,1 jag hade på min förra Astro av samma årgång, den var inte förhöjd och hade smalare sommardäck.
Ser ingen anledning att börja rota med andra givare innan jag provat med smalare och bättre däck.
Lambdasond /katalysator finns inte på denna bil visade det sig ju.(Kravet på kat. kom väl 1988)
Resistansminskningen har tydligen inte lett till att dataenheten "slagit i botten" utan bensinmängden har minskat varje gång jag minskat motståndet. Att den fått för mycket kan som sagt berott på en annan givare och som kall/mellanvarm fick den alldeles för mycket.
Jag kan inte rek. det här som en generell lösning även om det hade bra verkan på min Astro.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
Skriv svar