Sida 1 av 29

Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Postat: fre jul 08, 2011 12:12 pm
av Magic thomsson
Efter 19 år i folkracebranschen har jag tröttnat på o bli av med bilarna jag bygger o trimmar så nu blir det rallycrossbygge till vintern.bilen blir en volvo 244 då jag alltid byggt o trimmad volvo.underdelen blir en b21 borrad till 94 mm.77,4 mm slag på veven..mikuni 40 rs ska investeras då dom tydligen ska funka bra.kamaxeln blir nån med 37 mm tryckare,vet inte exakt vilken än.getrag 262 växellåda.Bakaxeln blir 5,85utväxling i till att börja med,sen får man nog gå neråt tills man känner man kommer överens med den.

Det jag är osäker på är vilken topp och ventil portstorlekar som är optimala till den motorvolymen och växel bakaxeluppsättning.
Nån som har tips lr åsikter om topplock ventiler lr bygget i det stora hela? Bygget blir ett långtidsprojekt på minst 1 år då jag har husrenovering o vanlig svenssoninkomst så man får handla lite varje månad till bilen. :wink:

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre jul 08, 2011 2:27 pm
av Karl V
Lite löst funderande innan de stora grabbarna kommer och säger sitt.

Du får inte lägga till material i kanalen på i 2150 klassen tror jag?

Det jag funderar på är om inte en 531 topp är för stor i kanalen för att få rätt gashastighet och därmed tappar du på botten och mellanregister. Förgasarna borde räcka till 200-210 hk? Ren gissning.

Vill du ha bra bottendrag och mellanregister så kanske en bra portad 530 som flödar kanske 190-200 cfm och ett genomtänkt val av kamaxel.

Hur mycket effekt behöver du för att vara konkurrenskraftig?


Det viktigaste tror jag är att matcha ihop kanalarea och utformning med förgasare och val av kamaxel. Blir nånting fel, för vild kam så tappar du nog mycket körbarhet.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre jul 08, 2011 2:53 pm
av Karl V
Hmmm, surfade runt lite och det verkar som att en del åker med effekter uppåt 230-240 hk men då får de varva en del.
Då räcker inte förgasarna och en 530 topp blir nog en strypning?

Synd att du inte kör opel CIH får då hade det varit lättare att plocka mycket effekt.

Men du kanske vill ha en motor med bredare register och kan pruta en del på toppeffekten?
Det är ju inte säkert att det går fortast med mest effekt.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre jul 08, 2011 5:54 pm
av Magic thomsson
Ja enligt regelboken får inte material påföras toppen.medtanke på borrmåttet 92,5 kan man ju inte ha hur stora insugningsventiler heller.48 tror jag är overkill.inte för att jag e nån expert men ha testat en del på folkracebilarna genom åren.ifjol hade jag en gammal timo rallycrosstopp med 48 40 ventiler som va groteska insug på,cirka 47,5 mm i svängen vid styrningen.den hade jag en cat cam på 296 grader o 13 mm lyft på insug.den bromsade 232 hk på en 2,5 underdel.men enligt en som flödat den toppen hade en 3 liters underdel varit lagom.sen small en ventil av så jag satte på en hemmaportad 530 topp med 44 mm insugventil o 38 avgas som jag tog upp till 37 mm i svängen i styrningen,den drog direkt från botten o varva minst lika bra.den blev dock inte bromsad.så min ide är att en fin 530 topp med kanske 45-46 räcker långt.cat cam kamaxlarna brukar dra jäkligt gott på lågvarv.helst vill jag ju ha bottendrag med körbarhet givetvis

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre jul 08, 2011 8:13 pm
av Dennis Öhman
du får inte in 48ans insugsventiler då du inte får byta ventilsäten.,.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre jul 08, 2011 10:32 pm
av Rasmus Annander
satsa på 530 topp med 46-40ventiler eller 46-38..

531 topparna är för stora för en b21a..

bättre lågvarvs egenskaper med 530n

sen är de ju inte fel att byta ut dom bly tunga m stakarna..

har själv spm h profils stakar i min klass 4 bil..

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör jul 09, 2011 9:12 am
av Tommy Luhr
Har byggt en 2150 med 530, 13,3mm lyft på std tryckare. Webwe 48or med 42mm halsring.
Toppen flödar 210cfm på insug med flödesbalans på avgas till 76% på lyft upp till 4-5mm lyft.
Motorn är helt grym i registret och varvar i dagsläget ut till 8000 med tapp på bara 10 hk kanske (har papper att lägga upp)
Motorn bromsade bäst i Din rallybutiq´s bänk med std tryckare och ger omräknat 224hk (eller om det var 226hk).

Hör av dig om du har några funderingar.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör jul 09, 2011 9:58 am
av Magic thomsson
Okej,då får det bli en 530.perfekt för jag har en fin stomme att utgå från.sen är frågan om man ska lätta putsa o justera originalstakarna lr satsa på märkesstakar direkt.i folkracebilarna körde jag alltid standardstakar som ja la ner en 2 timmar styck på att lätta putsa o viktjustera o dom höll bra.men e nog dumt o chansa i en seriös motor där man ska ha riktiga kolvar så jag får nog kika efter lämpliga stakar.förslag på stakar?

Re: Nya 2150 bygget

Postat: mån jul 11, 2011 10:06 am
av Rasmus Annander
satsa på stål stakar direkt.. M stakarna väger ju bly!! mina vägde 980g styck... min spm stakar jag satte i vägde 200g lättare styck..

mindre massa att veva runt och mindre tryck på vevlagerna.. värt i en seriöst maskin.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: mån jul 11, 2011 2:46 pm
av Karl V
Vad får man i för ventiler i originalventilsäte på en 531 kontra en 530?
Är det 46 mm på 530?

Hur mycket effekt man få med 46 mm ventil, eller hur högt är det lönt att varva?

De där 230-240 hk som vissa uppger att de har i sina 2150 motorer känns lite saltade..

Re: Nya 2150 bygget

Postat: mån jul 11, 2011 3:12 pm
av NikkO
M-stakarna är gjorda av stål...

Re: Nya 2150 bygget

Postat: fre aug 26, 2011 8:46 pm
av Magic thomsson
46-38,5 ventiler får man in i originalsätena ja,tror det är samma säten i 530 och 531 standard.Bygget går sakta framåt nu iaf.,fått tag på växel låda,getrag 262,adapterplatta,lamell,svänghjul,och mikuni 40 rs som jag håller på o flytta isär.och så har jag fått in karossen i garaget också, äntligen.nu ska den skrapas ren invändigt o göra lite svetsjobb innan bågen ska in.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: tor mar 15, 2012 11:00 am
av Magic thomsson
Bygget har gått lite trögt nu i vintras men har kommit igång lite nu igen.motorblocket är borrat 94 mm.har fått tag på aa kolvar.vevaxeln är lättad litegrann,har putsat bort den grova ytan innan den strokades ner,ramlagren togs ner en dimension med.618 tryckplatta har köpts men inte anpassats till svänghjulet än.
Och så har jag börjat smida på ett insugningsrör till förgasarna,inte så jätte enkelt med dom rörvalsar o grejer man har att tillgå på jobbet kan jag säga men vi får se om det funkar.ska lägga upp lite bilder senare på rc bloggen

Re: Nya 2150 bygget

Postat: tis maj 08, 2012 8:43 pm
av Magic thomsson
Ändrade planer,nu ska det bli en 531 topp ist.fått tillbaka veven nu från strokning.ska hämta karossen till helgen,nu har bågen kommit i=0)

Re: Nya 2150 bygget

Postat: ons maj 09, 2012 2:19 am
av Erland Cox
Ska du själv göra toppen eller är du sugen på att få en topp portad till ett bra pris?
Jag är väldigt sugen på att göra en topp till en 2150.
Om du ska köra så små förgasare som Mikuni 40 så kommer dom att bromsa effekten rejält.
Då är nog en 530 topp bättre än en 531.

Erland