Etter å ha lest og pratet med forskjellige folk, så kom jeg frem til å montere vannpumpe forran på motoren igjen (fjernet innmaten av denne når jeg monterte el pumpa baki)
Her er vannpumpa og servo reservoaret fjernet:
Pumpe og servo reservoar montert (hadde ikke svart fitting til servoolja
)
For å prøve å få til ennå mer kjøling, blei radiatoren rettet opp, flyttet lengere inn og senket ned i gulvet. Da kommer lufta til å gå bedre ut av den og:
Blei kuttet hull i bak vinduene:
Monterte naca ducts med doble 3" slanger:
Lagde også ducting ut av radiatoren, så all luft må ut av bakluka:
Byttet litt olje og gikk kjapt over resten av bilen.
Bilen blei lastet opp å kursen blei satt over til Rudskogen og nytt Trackday treff:
Men det gikk ikke helt som forventet
Kjørte bilen av hengeren også var servo'n litt rar med ulyd. Så tenkte at jeg bare måtte etterfylle litt olje. Men neida, hjalp ingenting. Jekket opp bilen og prøvde å se om vi fant noe feil! Da piplet det olje ut av ene mansjetten. Ulyden er i pumpa hele tiden mens jeg svinger, men når jeg kommer til enden blir der stille. Så tydlig at det er noe som er blåst i tannstanga ������������
Prøvde å tappe av olja og kjørte en liten runde i depoet for å se om jeg kunne få kjørt uten noen runder for å se om kjølinga var iorden. Men fant fort ut at å kjøre uten servo var helt nytte løst, hjalp sikkert ikke med slicks på bilen heller.
Så da var det bare å laste opp bilen igjen, gå å se på andre koset seg på banen og prøve å tenke på hva jeg skal gjøre videre.
Etter å ha googlet litt nå, så ser det ut som Ls pumpa leverer for høyt trykk i forhold til en toyota pumpe, så lurer på å prøve å få ned trykket på pumpa og overhale tannstanga. Men får lese og kikke litt før jeg legger en skikkelig plan
Trur jeg fant ut av servo problemet. Når jeg skrudde av tannstanga fant jeg ikke noe oljelekk på den. Men trykkslangen fra pumpa og ned til tannstanga hadde en liten rift. Fikk lagd ny slange, shimset pumpa og monterte sammen igjen. Og dette blei iorden da, ikke noe tull med servo'n på siste kjøring
Kjølinga funka veldig bra på siste Trackday kjøringa! Var aldri over 94 grader, så virker som om di nye oppgraderingene funket
Nå var det litt kaldere i lufta og, men håper å trur at dette er iorden nå! Det finner'n ut til våren :-p
Fikk også kjørt endel runder denne gangen. Satte ny pers og, selvom asfalten var kald denne dagen! Så nå er jeg nede på 1.40 tallet
Har også lagt en liten film av ett par runder! Er ikke beste rundene dette, men er iallefall noe! Er mye rar kjøring, med tidlig bremsing og rart sporvalg. Men med litt oppgradering av bremsene(så jeg blir tryggere på dem) og mere sete tid så skal det gå endel kjapperere rundt der
[YOUTUBE]
http://youtu.be/CQImDud4-Ck[/YOUTUBE]
Skjer jo også litt oppgradering av denne i vinter.
Har bestilt meg ny utveksling så farta skal bli litt mer riktig !
La også ut et bilde av gamle Tremecen. Solgte begge 2 jeg hadde og kjøpte meg en ny!
Det er en skikkelig drøm dette
Kassa er brukt, men ble fortalt at den skulle være i god stand, ser også sånn ut
Kassa er en Quaife qbe33g, 6-trinns sekvensiell. Har sittet i en viper gt3 racing bil
Men må lage nytt spakstell, clutchhus og ny yoke på akslingen
Har handlet ett sfi godkjent clutchhus som det skal lages ett lite adapter mot i tilegg
Bremsene får seg også en oppgradering siden di "orginal" klossene bare er noe dritt! Så etter å ha snakket med flere som bruker Ebc Bluestuff klosser og er kjempefornøyd med disse. Så blei ett sett til forran og bak bestilt
Skjer litt i garasjen for tia, holder på å få tilpassa og få inn nye kassa
Clutchhus ferdig tilpassa og måtte få bytta farge på det:
Måtte få lagd en spacer til clutchhuset siden akselen er veldig lang:
Her med spacer og den innerste "sfi" plata
Siden akselen også er større i diameter måtte det også dreies en ny "foring" i veiva! Takk til Yes Man for dette:
En til som er veldig kjedelig om dagen, er at sånn det ligger ann nå så blir det ikke noe lisensbil kjøring på Trackday treffa. Trivdes veldig godt på disse, så håper det blir en endring der. Ellers så vet jeg ikke helt hvor jeg skal kjøre fremover!
Men får prøve å få sammen bilen og satse på at det blir noe kjøring iår.. Hehe
Hadde nå tenkt til å kunne skrive hvor rått ting funker med ny girkasse. Men neida, gikk ikke helt sånn
Får komme med litt bilder ogsånn først
Har montert clutchhus på kassa, men riktig shimset utløserlager, så her er den klar for å gå inn i bilen:
Kjøpte meg en ny yoke og kryss til mellomakselen. Men etter en prat med en bekjent på Gkn, ble det funnet ut at det blei en komplett ny aksel
Jeg har jo kjørt med en aksel med bare kryss forran og med en orginal toyota hardy inn på diffen. Han mente at dette var grunn til at jeg hadde litt vibrasjoner i stor fart, og det var bare ett spørsmål om tid når denne ville ryke.
Så da blei det lagd en custom motorsport aksel med smidd yoke, smidde kryss forran og bak, og en frest alu flens istede for hardy`n. Blei veldig fin
Her er kassa med mellomaksel på plass i bilen:
Har knotet litt med å få til spakstellet riktig, med riktig vandring "under kula". Så det blei sveiset om litt, og håpet på at ting ble som det skulle
kjøpte meg og en quaife girkule, syns denne passer så fint:
Men over til ting som ikke er som det skal. jobbet på for å bli ferdig for å kjøre på Trackday for noen helger siden! Endelig kom tiden for å testkjøre bilen litt kvelden før avreise til Rudskogen. Lyden i kassa er helt syk
Skikkelig racer bil.. hehe
Men enten er det noe feil med giroverføringa i girspaken, eller så er det noe rart inni kassa. For noen ganger så vil den ikke gå i gir, shifter inn til fri mellom gira ett par ganger. Så da ble det desverre ikke noe kjøring denne helgen. Etter litt fundering, så har jeg egentlig ikke blitt noe klokere. Men trur nok at det er girspak overføringa som ikke er som den må være!
Testa bilen en tur til, ting var litt bedre da, helt til jeg skulle rygge for å snu, da om det en liten rar lyd (som ett klips hoppet av eller noe), også skjer det ingenting når jeg tar ut clutchen. Så er nok en shiftegaffel til revers drevet som har hoppet av eller noe.
Med disse 2 feila på kassa + at den svetter litt olje i en skjøt så har jeg bestemt meg for å skru den ut og åpne den, for å finne ut hva som er galt. Det fine med det, er at da får jeg sett hvordan stand kassa er i. Håper det ikke er alt for mye galt, gleder meg helt vilt til å kjøre litt skikkelig med denne.
Satse på å komme med en ny update når kassa er splitta
Tenkte jeg kunne komme med en bilde update på girkasse prosjektet mitt
Starten på girkasse demonteringa:
Da er den på vei frahverandre
Slik har den liggi fra sommeren. Bestilte 1 lager, 4 drev og 2 drive discer fra Quaife i juli. Her om dagen kom endelig delene. Di hadde alt på lager utenom den ene discen. Så denne måtte lages! Men nå er alt endelig kommet
Synderen som gjorde at pakka blei forsinka så mye:
Di nye drev delene:
Nye deler og kasse klare for å komme sammen snart:
Er ikke så mye aktivitet med denne om dagen, men kan jo komme med en update
Solgt alt av bruksbiler jeg hadde og byttet ut litt
Kjøp meg en 2011 520D (kommer senk og andre hjul)
Kjøpte meg også en e46 som hadde m3 interiør og front. Men så veldig teit ut med bare M forran. Så da måtte jeg bytte litt hjulbuer bak:
Men blir jo veldig feil å ikke ha motor, så har bestilt meg en delebil fra usa
Planen er å flytte over alle deler til den jeg har og godkjenne denne som m3, samt en hellakkering.
Over til det folket kanskje vil se her.. hehe
Har fått byttet drevene i girkassa og ett lager. Så nå er det bare å få satt sammen husene og forhåpentligvis er alt som det skal
Jaja. Får skrive litt her, selvom det ikke blir så mye selvom det er lenge siden
Ja, fia stol ordna seg Anders. Takk for bytte
Kassa er ferdig satt sammen og montert i bilen:
Startet så opp å prøve gira litt, kassa var litt bedre enn før. Men var fortsatt rar i giringa. Så eneste som ikke er dom det skal er girspaken. Så da var det bare å bite i det sure eple og bestille en ny en fra Quaife. Blei igjen nye 10 uker med venting. Men når denne endelig kom var den fin
Har fått på denne, og ting kjennes veldig mye bedre ut. Men må bruke endel makt, men er vell slik med en sånn kasse, kjennes fortsatt litt trå, men har kommet frem til at jeg må la kassa få godt seg til litt med olje, alt har jo vært vasket rent og er veldig tørt. Så lar denne være for nå
Mens jeg ventet på girspak, så ble det lagt litt planer
Så da ble dysee sendt til vask, rens og flowtesting. Alle ble helt fine!
Har sliti endel med servo, samt at dynamoen har stått på feil sted, så ved kassing så begynner reima å hoppe. Har lenge hatt lyst til å gjøre om dette. Så nå har jeg fått tak i en elektrisk servo pumpe, og brakett som flytter dynamo til sevo plassering
Har ikke fått montert dette ennå, så dette er neste på lista
Men største prosjektet jeg jobber med er ikke bil
Jeg kjøpte å demonterte en lakkboks da arbeidsplassen min flyttet til nye lokaler i fjor. Så nå er jeg igang med å montere den opp hjemme. Skal iallefall ha den i ett tett bygg før snøen kommer
Gjort klart for støping med luftekanaler i gulv
Gulv støpt:
Alle takelementer på plass, klart for å lage endevegger også takstoler neste
Så dette tar endel tid, så må innrømme at Volvo'n har blitt satt litt på vent iår.. men satser på litt mere tid etterhvert