Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 21, 2014 11:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 28, 2011 3:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 447
Ort: Landskrona
Jag behöver lite hjälp med att välja en lagom restriktor (som jag m.h.a google förstår behövs) till min Holset HX35W.

Någon som har kört med en liknande turbo och hittat en lagom restriktor?
Man vill ju varken få för lite eller för mycket olja in i turbon..

Tror kopplingen är AN4 orginal.
(ska sitta på en B230FK)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945GL – 1994, brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2011 1:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 447
Ort: Landskrona
Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945GL – 1994, brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2011 9:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Inlägg: 369
Ort: Skara
nånstans mellan 2.5-5 mm är lagom in

_________________
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2011 9:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Inlägg: 88
Ort: Frövi
Kör med stålomspunnen bromsslang till min hx55 (tror den är 3mm invändigt) och har högt oljetryck i maskin (7bar på varv och vid kall olja) och den har inte tryckt igenom eller levt fan så det verkar fungera.

_________________
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 30, 2011 8:49 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 447
Ort: Landskrona
Hewran, hur pass stor retur har du?

Tack för svaren,

Jag har läst en hel de på dsmforums.
Vissa säger restriktor ca "0.65-0.80" för att dra ner på flödet in i turbon, och en retur på ca 10-12AN (inte särskillt stor då flödet in begränsats.)

Medans andra (då inklusive jag) funderar på att låta oljan flöda in, då den kyler och smörjer för turbons bästa och "rätta till" det med en stor retur så man inte kommer få problem. (Förutsatt att oljetrycket är inom acceptabla nivåer, 10-20psi under idle och max 70psi under körning/maxvarv)

I holset manualen står det att returen bör vara ca 19mm invändig, dvs ca an14 eller 16. (inte koll på måtten) så det känns fel att "rätta till" det på flödet IN istället för UT, eller hur?

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945GL – 1994, brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 30, 2011 9:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Inlägg: 88
Ort: Frövi
Jag har an8 retur som går in över oljenivån i tråget , inte haft några problem alls.

_________________
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 30, 2011 10:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Inlägg: 1942
Ort: Markaryd
philleee skrev:
Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.




Har precis en sån och det funkar men är lite rädd att nippeln ska lossna då det är ganska tunt gods mot själva flänsen, lite spänn och värme på tryckslangen så riskerar den att ryka av, tänkte skaffa en AN4 nippel i rostfritt och gänga i istället så slipper man oroa sig för det.

Har AN10 till returen vilket aldrig genererat några problem.

_________________
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 30, 2011 11:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Inlägg: 307
Ort: Örebro
Jag kör samma som hewran , samma slang matning o an10 retur, hx55 dock ej bankörning..

_________________
10.01@233kmh. Gatevo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 01, 2011 12:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 447
Ort: Landskrona
Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945GL – 1994, brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 01, 2011 5:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Inlägg: 511
Ort: skellefteå
Citera:
Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.


jag har testat att köra utan strypning på en hx55 på supran.var i all iver när jag byte turbo och glömde av att montera en strypning. och det blev blå rök och otrevligt men sen gjorde jag en stryppning då försvan all blå rök. så det kan göra ganska stor skillnad :thumbright:

jag har svetsat igen hålet på flänsen (olja in)med tigen och borrat ett litet hål (tror jag borrade 3mm) sen. har funkat perfekt för mig!

_________________
"With age, get a cage" - Travis Pastrana (X Games)
toyota supra mkiv singel turbo
http://www.youtube.com/watch?v=dKsrbg6hN48


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010