Triumph bonneville

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Här har det inte hänt så mycket i vinter, skrot toppen åkte tillbaka i lådan igen...
Jag har däremot tagit mig igenom besiktningen, så kör jag i två år igen.
Kommentar: "Det saknas någonting här va" med anledning av tomrummet under tanken utan turbo.

Fyller på med lite detaljbilder på förra årets ombyggnad till separata spjäll (BMW K100) och ett plenum i plåt, anslutning via slits i botten, invändiga, avstämda trattar. Då det är trångt finns inte plats för slang utan tätning med O-ringar och hopdraget med dragstänger.

Bild
Plenum vänster sida, bränsletrycksmätare mm.

Bild
Motortemperaturgivare gängad direkt i flänsarna.

Bild
Plenum från höger sida.

Bild
Plenumet underifrån, med avsmalnande matningsrör.

Bild]
Spjällhuset inklämt mellan plenum och topp.


Bild
Vevhus ventilation, separata ingångar från Vevhus och resp vipparmshus, utlopp före turbon för att skapa så mycket undertryck som möjligt. Laddluftkylaren får fungera som ev oljefälla.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 8:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Jag har provat många olika längder på grenrör, och nu har jag hamnat på detta lite halvlånga utförande. På bilder tidigare i tråden finns ett kort felbyggt som hängde med lite för länge det ersattes av ett lika kort men med en bättre kollektor som styrde avgaserna in i turbon, istället för att de krockar med varandra. Detta lite längre är ytterligare en utveckling och jag är mycket nöjd med hur maskin fungerar med detta. Betänk att det är en motor med två ventiler och hemisfäriska förbränningsrum, överstora kanaler mm. som jag tänker, känslig för bakpulser och motstånd.

Bild

Klart senhösten -11 ihop med turbobytet.
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hojen sköter sig, var en sväng till Persåkers onsdagsfika i veckan. Knappt en droppe olja på asfalten, jag lovar...
Dags att byta ut Laddluftkylaren, för att få en som smälter in i den rätt smala hojen.
Delar en Fiat Uno kylare.
Bild

och får två mindre som är drygt 40mm tjocka, nästan allt eftermarknads är upp mot 60mm vilket inte får plats.
Bild

Tänkte ta bort ca 2-3 kanaler och vinkla intercoolern i skarven ca 15 grader.
Sedan är det bara att tillverka tankar, anslutningsrör osv.

Är mest orolig för hur det går att svetsa ihop det hela, löda? det är ju tunnt med material.
Funderar på Alutite - har det ligger - kräver lite mindre värme och bör bli hållbart.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Triumph bonneville

Inlägg av sikko »

Det går kanon att svetsa i det svetsa den sågade ytan innifrån en annars kan du bränna igenom kanalen. en sk kärlfog resten kan man svetsa som vanligt så har jag gjort med med icn och kylare jag byggt.
072 931 6764
Instagram novasikko
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Det blev Alutitelödning, Laddluftkylen är täthetsprovad och trycktestad (vatten) men inte monterad.
Bild

Det får bli i vinter eftersom jag åker på ytterligare en version av avgassystem för att få plats.
Istället har jag uppdaterat Megasquirten till ett V3-kort och en MS2-processor, extrakod och 250kPa map-sensor. Det var inte helt enkelt att inse hur mycket mer man kan ändra med MS2 mot i ga MS1 an. Nu är grovmappningen dock klar och maskin startar lättare och eftersom jag nu kan logga via blåtand till telefonen så kan jag på ett enklare sätt logga och mappa vartefter och hojen känns helt enkelt bättre redan nu.

Det laddar 1,4 bar utan problem med laddtrycksstyrning via en Trionic-7 regulator och kan säkert ge mer men jag håller mig ifrån det så länge.
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Triumph bonneville

Inlägg av lahi »

Finfint! Ser ut att vara ett roligt bygge. Och du lyckades med alutiten också. Jag har provat en gång och det blev bara skit av det ;) Skulle kanske prova igen.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Erik Nygårds »

Hej denna tråd har jag missat har mcm numret där den e med jävla häftig har du några nya bilder på hur den ser ut nu mvh erik
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Den är sig lik, se första sidan i denna tråd.

En liten "åkbild"

Bild

Som synes vill den gärna gå lite snålt i ett band precis vid övergång mellan ladd och icke ladd, oftast vid lättare eller mildare pålastning. Mycket för att jag inte får så mycket vakuum vid normal körning 96 =50km/h 98=70-90 osv.
Jag vet inte men tror att bilar brukar ha lägre vakuum.

Det är höstens byte till MS2 som kommit så här långt, en liten bit kvar till en helsnäll mapp, men ganska nära redan nu.

Har en lite bättre bild, några år gammal men samma utseende:
Bild

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

En lite filmsnutt genom några sköna kurvor, stäng av ljudet för det är bara luftbrus, filmat med en vanlig kamera, glömde att filtrera/skydda micken.
Att det vibrerar är bara ett bevis för att det fortfarande är en brittisk twin :-).

Bild

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Dags för en liten update. Det går lite sakta men trots allt framåt, hittade en ölkartong och ställde intercoolern på prov på denna.
Bild

Sedan var det bara att börja såga och svetsa. Jag gillar att mata ut från turbon med en kona 6-7 grader även om det som i mitt fall är en turbo med integrerad Wastegate.
Bild

Wastegateventilen bygger jag in sedan och ansluter längre ner på downpipen, där flödet lugnat ner sig lite efter det snurriga utloppet ur turbon.

När jag sågat fel ett antal gånger lyckades jag loppa ihop något som ser rätt ok ut, betydligt smäckrare än den gamla volvo 440-intercoolern.
Bild

Kvar att helsvetsa, putsa och måla på lite färg.
Vänta på att snön smälter.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Efter några timmars slipande och svetsande så tror jag att jag nöjer mig med skicket.
Laddluftkylaren och oljekylaren blev monterade på en egen ram, denna sitter sedan med gummikuddar mot chassiet. (Oljekylet saknas på bild)
Bild

Anslutningsrören som "stum" lödits, dvs bara sitter ihop i skinnet litar jag inte riktigt på när det ska börja vibrera, jag lödde därför dit en liten förstärkning och hoppas det räcker så.
Bild

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Nähä, nu säger dom att det ska bli varmt också och jag som inte är klar med vinterns andra stora tag.

Med tiden har hojen blivit alltmer "skräpig" slangar och sladdar kors och tvärs, med nya MS-lådan och blåtandsadapter är jag orolig för att det snart blir haveri pga kabelskav el. dyl. Jag beslöt helt enkelt att dra om det mesta, flytta lite slangar mm.

Ny batterilåda, omplacerad bränslepump med filter, omplacerad bränsletrycksregulator osv osv.

För att kanske få in allt under ett par sidokåpor behövdes en ny oljeseparatorn på
vevhusventilationen .
Bild
en gamla och den nya

Bild
Lite hur det ser ut på insidan

Bild
Och lite på dess nya plats. Stötdämparna är avhängda för att se hur mycket plats som finns kvar vid bottnad fjädring.

Snösmältningen må gå långsamt...
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Granlund »

Härligt projekt!
Tummen upp! :thumbright:
Erik Granlund
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Tack, Granlund.

Det är ju så bra att när man väl börjat bygga om så är det bara att fortsätta, för ingenting orginal passar längre...

Råkade köpa hem ett par Öhlinare från Blocket, de är ute och åker buss just nu, så nu måste jag bygga om nedre stötdämparinfästningen i bak från gaffel till ögla.

Det ska bli kul, har alltid tyckt att stötdämparna bak borde snyggas till lite.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Redan sommar då och ännu är det en bit kvar till provkörning, igen.
Men det gör inte så mycket, brukshoj har jag och det är bättre att det kommer ihop bra.
Bild
Så här har det kommit sig på högra sidan om den nya batterilådan, mycket renare och möjligt att täcka in med en sidokåpa.
Öhlinarna har fått sin nya plats.
Bild
Trångt bakom och under batterilådan, men det ska gå fritt. Vore fantastiskt att kunna göra egna färdigböjda slangar, nu blir böjradierna styrande för hur tight allt går att sätta.
Bild
Så högersidan då med laddningsreglering och tändspole.
Hoppas bara att de inte stör ut varandra, placerade så nära. Det visar sig, väl.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar