Triumph bonneville
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Intressant Ola, jag grunnar själv på en flödesbänk till nästa vinter!
Inte visste jag att motorer fanns att köpa på Rusta??? Finns det motorer på andra ställen också?
Inte visste jag att motorer fanns att köpa på Rusta??? Finns det motorer på andra ställen också?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Bessad och klar för arbete fram till 2017
Osså det där med Rusta, de hade gömt dem i en asksug på 1000W, så nu har jag gott om reservfilter till den jag använder för att dammsuga kaminen!
Sen får jag än en gång lovorda insprutning och hur "lätt" det är att få till en åkbar mapp efter att ha ändrat på motor och kringutrustning.
Tuner Studio och Megalogviewer är ett bra stöd.
/Ola
Osså det där med Rusta, de hade gömt dem i en asksug på 1000W, så nu har jag gott om reservfilter till den jag använder för att dammsuga kaminen!
Sen får jag än en gång lovorda insprutning och hur "lätt" det är att få till en åkbar mapp efter att ha ändrat på motor och kringutrustning.
Tuner Studio och Megalogviewer är ett bra stöd.
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Hahaha, fiffigt med asksugar, den utvägen skall jag undersöka!
Min Traja saknar lite färg på tank och skärmar, men det är inte långt borta nu, allt är slipat och klart.
Grattis till imponerande bygge och ha en fin åksommar!
Min Traja saknar lite färg på tank och skärmar, men det är inte långt borta nu, allt är slipat och klart.
Grattis till imponerande bygge och ha en fin åksommar!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Haha, fiffaan vilka sköna ballruskor ni har!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Ja, högre varvtal och det är risk för såpbildning i p-ngen...bör undvikas...fugazi skrev:Haha, fiffaan vilka sköna ballruskor ni har!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Det ser fint ut Martin, på med tankemblem och sparka igång...
Blir ju en hur fin hoj som helst.
Övrigt:
Att bygga om en vibrator av denna sort är på sätt och vis enkelt, allt som inte är tillräckligt bra vibrerar loss enbart det bästa blir kvar...
Sist i raden av haverier är bakre besiktningsreflexen, en "vanlig" röd plastreflex(mekonomen, biltema whatever), en grå plast som grund och en röd reflexbit bakåt, denna har jag haft fäst med dubbelhäftande tejp i tre besiktningar=6 år, sen fick den nog och gav sig av. Men tro inte att den ramlade av hel, nej den delade sig, bara den röda plasten drog, bakstycket som satt med dubbelhäftande tejp satt kvar... Trajans eller tillverkarens fel?
Hållbarheten 6 år är dock ok, så jag ersatte den med en likadan. Får väl byta om tre år för säkerhets skull. Man lär sig så sakta.
Tack och lov är jag så gammal, att jag inte behöver tänka på vad som händer i pungen!
Det borde kanske vara förbjudet för ungdom i fertil ålder att köra gammeltraja?
/Ola
Blir ju en hur fin hoj som helst.
Övrigt:
Att bygga om en vibrator av denna sort är på sätt och vis enkelt, allt som inte är tillräckligt bra vibrerar loss enbart det bästa blir kvar...
Sist i raden av haverier är bakre besiktningsreflexen, en "vanlig" röd plastreflex(mekonomen, biltema whatever), en grå plast som grund och en röd reflexbit bakåt, denna har jag haft fäst med dubbelhäftande tejp i tre besiktningar=6 år, sen fick den nog och gav sig av. Men tro inte att den ramlade av hel, nej den delade sig, bara den röda plasten drog, bakstycket som satt med dubbelhäftande tejp satt kvar... Trajans eller tillverkarens fel?
Hållbarheten 6 år är dock ok, så jag ersatte den med en likadan. Får väl byta om tre år för säkerhets skull. Man lär sig så sakta.
Tack och lov är jag så gammal, att jag inte behöver tänka på vad som händer i pungen!
Det borde kanske vara förbjudet för ungdom i fertil ålder att köra gammeltraja?
/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Re: Triumph bonneville
Det borde kanske vara förbjudet för ungdom i fertil ålder att köra gammeltraja?
Absolut! Borde överlämnas till oss som gjort sitt , givetvis mot en mindre avgift!
Absolut! Borde överlämnas till oss som gjort sitt , givetvis mot en mindre avgift!
Re: Triumph bonneville
Nog vibrerar det allt, tänkte bjuda på en åktur genom ett par sköna kurvor.
Lite mysåkning en fin kväll, denna gång fick jag med ljudet rätt skapligt.
Häng med på en tur...
PS.
Kameran sitter längst ut på styret där vibrationerna är kraftiga, så riktigt så här suddigt är det inte när man kör den.
/Ola
Lite mysåkning en fin kväll, denna gång fick jag med ljudet rätt skapligt.
Häng med på en tur...
PS.
Kameran sitter längst ut på styret där vibrationerna är kraftiga, så riktigt så här suddigt är det inte när man kör den.
/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Vad fint den går! Och kul att se alla dina motorbyggarfoton på Photobucket, där jag hamnade efter att ha tittat på videolänken. Verkligen imponerande hantverk du har gjort med enkla medel, och en hel del tekniskt kunnande av olika slag har du helt klart!
På onsdag i nästa vecka har jag reg-besiktning och kontrollbesiktning av min...det är ju 20-årsjubileum sen jag köpte den!!! Den har aldrig rullat på svensk väg tidigare så förhoppningsvis går reg-besiktningen smärtfritt också. För tillfället är förreg-papprena på villovägar men jag kommer att hitta dom hoppas jag!
Bromsarna tar lite dåligt, får försöka slita in de nya bromsbackarna innan besiktningen. Annars går motorn kanonfint. Var lite orolig för att de dubbla Monoblocarna skulle vara sönderskruvade på luftskruvarna, men det verkar inte vara fallet, jag kan ställa in fin tomgång.
Har bara lite pyssel kvar...måste ordna värmeskydd på det upplagda avgassystemet...har redan fått det nersmetat med smälta verkstadskläder...och sadelgångjärnen, som jag köpte på Tradera, passar av någon anledning inte, så lite snideri behövs där också.
På lördag är det veteranfordonstillställning här i närheten (Olofsfors Bruk), så då tänker jag smyga dit med Trajan (får bli lite bakvägar än så länge... )
På onsdag i nästa vecka har jag reg-besiktning och kontrollbesiktning av min...det är ju 20-årsjubileum sen jag köpte den!!! Den har aldrig rullat på svensk väg tidigare så förhoppningsvis går reg-besiktningen smärtfritt också. För tillfället är förreg-papprena på villovägar men jag kommer att hitta dom hoppas jag!
Bromsarna tar lite dåligt, får försöka slita in de nya bromsbackarna innan besiktningen. Annars går motorn kanonfint. Var lite orolig för att de dubbla Monoblocarna skulle vara sönderskruvade på luftskruvarna, men det verkar inte vara fallet, jag kan ställa in fin tomgång.
Har bara lite pyssel kvar...måste ordna värmeskydd på det upplagda avgassystemet...har redan fått det nersmetat med smälta verkstadskläder...och sadelgångjärnen, som jag köpte på Tradera, passar av någon anledning inte, så lite snideri behövs där också.
På lördag är det veteranfordonstillställning här i närheten (Olofsfors Bruk), så då tänker jag smyga dit med Trajan (får bli lite bakvägar än så länge... )
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Nu börjar det ju närma sig säsong åtminstone för er sörlänningar! Jag köpte en blocktraja i Stockholm för ett par månder sedan och det gick ju för fan att vara ute och provköra. Sen när man kom hem blev det ju jobbigt då mersmak hade drabbat mig. Hur gick det med din hoj Performance_seeker? Och hur går det med objektet för trådens skapande? Är den vid god hälsa?
Blockis väntar ivrigt på vår. En 67a Bonneville med TR6topp och lite småändringar.
LÄNKTEXT
Flintan får sig en massa kärlek och förhoppningsvis ska den gå bättre i år, bland annat har jag dragit vevhusventilationen genom registerkåpan och konverterat samma kåpa till packbox istället för bussning för vevaxeltapp/oljetryck. Det roliga med de här maskinerna är att även en dum amatör kan börja förstå sig på dem
LÄNKTEXT
Blockis väntar ivrigt på vår. En 67a Bonneville med TR6topp och lite småändringar.
LÄNKTEXT
Flintan får sig en massa kärlek och förhoppningsvis ska den gå bättre i år, bland annat har jag dragit vevhusventilationen genom registerkåpan och konverterat samma kåpa till packbox istället för bussning för vevaxeltapp/oljetryck. Det roliga med de här maskinerna är att även en dum amatör kan börja förstå sig på dem
LÄNKTEXT
man vänjer sig
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Hallå Viggo!
Min Traja mullrade på problemfritt hela sommaren, gav mig många fina turer på grusvägar upp längs älvarna!
Lustigt...min är en 1967 TR6 med Bonnevilletopp och dubbla Amal Monobloc tillverkade 1966...den ena med spegelvänt flottörhus...
Det enda jag behöver fixa är lite läckage från transkåpan...
Min Traja mullrade på problemfritt hela sommaren, gav mig många fina turer på grusvägar upp längs älvarna!
Lustigt...min är en 1967 TR6 med Bonnevilletopp och dubbla Amal Monobloc tillverkade 1966...den ena med spegelvänt flottörhus...
Det enda jag behöver fixa är lite läckage från transkåpan...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Du kanske har min originaltopp på din! Ska man inte ha en rekordmaskin är jag singelförgasarförespråkare in i märgen - har för mig det är en tiondels sekund på kvartsmilen du tjänar på dubbla
Monobloc är roliga förgasare, känner jag mig själv rätt hamnar det förr eller senare en SU på blockisen dock. Nu en helt vanlig fräsch Concentric
Du bor i närheten av Umeå antar jag?
Monobloc är roliga förgasare, känner jag mig själv rätt hamnar det förr eller senare en SU på blockisen dock. Nu en helt vanlig fräsch Concentric
Du bor i närheten av Umeå antar jag?
man vänjer sig
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triumph bonneville
Nordmaling, så det lär väl bli någon trip till Umeå mellan varven...viggo skrev:...Du bor i närheten av Umeå antar jag?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triumph bonneville
Aha coolt!
Jag hyr en del i ett garage av en bondson en mil utanför Umeå
Vi lär ju mötas i vägrenen någon gång
Jag hyr en del i ett garage av en bondson en mil utanför Umeå
Vi lär ju mötas i vägrenen någon gång
man vänjer sig