Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 24, 2014 7:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: tor okt 27, 2011 3:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 6881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ja värsta fall.. kolven smälter juh vid en viss temp

skriver juh att under 600 grader är det...

_________________
Jag har noterat att jag delar mitt sävarkonto omedvetet med arbetskamraterna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: tor okt 27, 2011 8:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Inlägg: 20
Ort: Skellefteå
Okej, oljekylning verkar ju bra! Varför håller vi inte på mer med det?
Vet nån hur mycket olja orginalspridarna på en Volvo rödblockare tar, det borde ju ganska enkelt gå att sätta
ett par till i blocket men frågan är om orginal oljepump räcker till då

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 5:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 6881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
jag kan inte svara i volvos fall. opels oppnar over 2bar och ar ca 2mm i diam. de har i samma maskin som munstyckena kom nastan fordubblat kapaciteten pa pumpen.
de ar lika i konstruktion som bmw m5, en liten hylsa man borrar ned i ramlagerbocken.

_________________
Jag har noterat att jag delar mitt sävarkonto omedvetet med arbetskamraterna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 11:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 18001
Ort: Tomterna/sävar
nackdelen med mycket olje sprut måste ju va att det blir mycket mer olja i cirkulation vid cylinderväggarna (jobbigare för ringarna att hålla bort oljan på cylindrarna och en höjd risk att få in olja i förbräningsrummet) och runt vevaxeln så man tappar effekt och kanske så att nivån blir låg i torrsumpen??

har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 1:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 560
Ort: Arvika
Viktigare med riktad smörjning/kylning vid torrsump/vakuumpump också.

Svårare med smörjning/kylning av kolv och kolvbult vid sådana applikationer.

Alternativt är ju att göra smörjkanal i vevstaken mot kolvbult.

Mvh Ante


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 1:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am
Inlägg: 141
Kylning av kolven ger oxo mindre expansion av kolven.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 3:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1981
Ort: Jeppo / Finland
jag ser inga nackdelar med ordentlig kolvkylning.

/Andre'

_________________
Facebook: https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1981
Ort: Jeppo / Finland
Jens Gustavsson skrev:

har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens


kallare kolv håller bättre -----> kolv kan vara lättare ------> mindre belastning på cylindrar, vevstake, lager, vevaxel. osv.

/Andre'

_________________
Facebook: https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 3:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Inlägg: 39
Ort: Lyckeby
Beroende på oljemängden så blir det tyngre för kolven att gå neråt också så rätt mängd är bäst men hitta det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 4:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1981
Ort: Jeppo / Finland
om det skulle orsaka mer förluster än att kyla kolven så skulle inte F1 och andra racing motorer använda det.

Den mängd olje dimma i omkrets under kolven blir knappast många gram per liter luft så trögheten för kolven att komma ner borde inte öka mycket.

/Andre'

_________________
Facebook: https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Inlägg: 1929
Ort: Markaryd
Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.

_________________
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 5:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Inlägg: 20
Ort: Skellefteå
Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 5:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Inlägg: 1033
Ort: Östersund,Lit
Bild bmw m20 men samma lika


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 6:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1981
Ort: Jeppo / Finland
JohanK skrev:
Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.



finns inte mycket av stråle kvar när kolven träffar sprutet med 25m/s och 1ggr/sek.

/Andre'

_________________
Facebook: https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: oljekylning av kolvar
InläggPostat: fre okt 28, 2011 6:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1981
Ort: Jeppo / Finland
magnus h skrev:
Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?


jag hade i en b23 turbo borrat hål genom överfallen utan munstycken fungerade bra.

_________________
Facebook: https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010