vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Blev den färdigbromsad då? Jag kollade på dyno sidan och det var status Q.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jens Gustavsson »

den kommer att bromsas vidare om några veckor det va problem med triggers och sånt. det är ombyggt rätt nu men jag har inte tid än att bromsa den. har en del andra jobb som måste gå före sen ska jag bromsa lite mer B20 också. svårt att hinna allt speciellt om man ska tävla själv också. du och tommy kör ju iget racing själv nuförtiden då hinner man ju mycket mer annat kul som den här bromsnings tävligen :thumbright: men jag väljer att lägga tiden jag har över till B20turbo expriment i vinter.
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

Bromsade min 2,5L volvo motor med 531 topp i helgen. weber50 vanlig tändning det blev i en Super Flow 901 272,6HK DIN och 318NM så jag är ganska nöjd :D
Kör så det ryker
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har inte tid heller men prioriterar olika
Har lagt ner många timmar på en topp nu redan till 531 motorn som jag inte vet om den kommer funka ens.
Racebilen är två timmar från klart så letar släp och dragbil till den nu :)

Kajan: Där har du en potent maskin, bland dom värre!
Skall du ställa upp Kajan?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

bilen är helt ner plockad, Nu vet jag att motorn inte går för snål mm fick bra siffror är nöjd med det, dom ända tävlingarna jag ställer upp i nu är Rally tävlingar Gr-H volvo 940 :D



Kan även tillägga att toppen inte är flödad :D:D:D
och motorn har aldrig varit inärheten av ett pipemax program
Kör så det ryker
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Vem har gjort toppen och var är den bromsad? Fina siffror, mer än jag hoppas på.
Pipemax är inte till så mycket hjälp på sen sån här topp där vattenkanalerna sätter stopp.
Det är så stort man vågar som gäller och för 270+ hästar får det vara rejält stort.
Vitsen med bromstävlingen är att alla kör på samma bänk.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:den kommer att bromsas vidare om några veckor det va problem med triggers och sånt. det är ombyggt rätt nu men jag har inte tid än att bromsa den. har en del andra jobb som måste gå före sen ska jag bromsa lite mer B20 också. svårt att hinna allt speciellt om man ska tävla själv också. du och tommy kör ju iget racing själv nuförtiden då hinner man ju mycket mer annat kul som den här bromsnings tävligen :thumbright: men jag väljer att lägga tiden jag har över till B20turbo expriment i vinter.

Jag har ju en del brudar att serva också Jens. Där spar du mycket tid. Har experimenten gett nåt då?

Erland
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

Jag sjävl har filat toppen och sen har JB-Engine fräst säten "radie säten" motorn bromsades hos Björn Ånvedh Highspeed racing.
kan tilläggas att han bromsade Mats jonssons motor veckan före mig och sist han bromsade den motorn var 04 det skillde 3Hk från Då till Nu så jag litar på siffrorna.

jag har inget intresse av att tävla i någon sorts broms tävling eller flödes tävling jag kör RALLY det brinner jag för // Kajan-Racing.se

Erland Cox skrev:Vem har gjort toppen och var är den bromsad? Fina siffror, mer än jag hoppas på.
Pipemax är inte till så mycket hjälp på sen sån här topp där vattenkanalerna sätter stopp.
Det är så stort man vågar som gäller och för 270+ hästar får det vara rejält stort.
Vitsen med bromstävlingen är att alla kör på samma bänk.

Erland
Kör så det ryker
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag kör drag racing och det brinner jag för!
Sen tycker jag det är kul med andra motorsporter med så jag har inte stirrat mig blind.
Men det som gör att utvecklingen går frammåt så är det tester och åter tester.
Nya "korkade" ideér leder alltid till en framgång i rena studier.
Att man sen behöver teori för att veta vad man gör och varför man gör det är rätt så grundläggande.

Pipemax är inget dunderprogram som talar om hur du vinner på tävlingarna utan det talar om hur det enligt naturlagen skall vara.
Sen går det inte alltid att överföra i fysiska mått (läs Erlands kommentar).

Det senaste jag hörde nu om en motor jag byggt toppen till är att den bromsade 278hk och nånstans runt 320nm i en bänk och 228hk i en annan bänk.
Så vad den egentligen ger är inte lätt att säga.
Men rallymotorer pratar vi inte effekt på utan register.
Hur är ditt register Kajan?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

Men det är så roligt så fårt någon får höga sifror då stämmer inte bromsbänkar hit och dit. en SUPER FLOW 901 litar jag på bra mycke mer än alla gammla hemma byggda skit saker... och det är väldigt roligt att du Tommy alltid varit uppe på samma krafter som alla andra om inte värre MEN man ser aldrig dina motorer eller toppar på rally bilar mm? det står highspeed jb br motordesign på många bilar men aldrig ditt namn? Kurvan låg hur fint som hällst den kommer vid 4000 sen håller den i helavägen upp till 8000 150HK vid 4000varv.. men som sagt jag är inte ute efter att tävla i några jävla lekar på internet jag tävlar i skogen i rally
Kör så det ryker
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Att bromsbänkar skiljer det vet vi sen länge tillbaka.
Dom blir inte bättre än sin kalibrering och kompensiringsfaktorer oavsett namn.
Men jag håller med dig att en superflow bänk litar jag mer på än rullande bänkar.
Jag tvivlar inte på att du bromsat som du gjort med motorn.
Ville bara säga att jag har dåligt med kött på benen om min grp-h 2,4liters motor då alla bänkar som den bromsas i visar hutlöst olika.
Vi har samma fenomen där jag är. Det skiljer upp till 20% mellan bänkarna på samma bil.

Anledningen till att du inte sett mitt namn på rally/rallycross bilarna är att det är nytt för mig.
Jag har hittils bara gjort 3 motorer. 1 st grp-h, 1 st 2150, ist app-k 240.
Alla dessa toppar blev tillverkade under 2011.
Med den lilla skaran toppar förstår jag att du inte sett någon.
Jag har i mest utsträckning tillverkat toppar för turbomotorer och dragracingmaskiner och dom motorerna skulle jag tor att du antagligen inte kommer i kontakt med lika ofta som rally motorerna.

Anledningen till att det disskuteras så mycket med teori och konstiga dataprogram fram och tillbaka är att det är svårt att bygga en bra sugmotor som har register och effekt på dom fysiskt tillåtna bitarna som vissa motormodeller tillåter.
Med programmens hjälp sparar man oändligt med timmar bakom miniräknaren samt att alla tester och delar kan man kanske inte ens testa, varken tidsmässigt eller manuellt utan programmen.
Anledningen till att det pratas om Dynomation5 är att det skall testat verkliga motorer mot dom virituella.
Stämmer det någorlunda så vet man vart man har programmen.
Jag har redan matat in några sugmotorer och det verkar stämma bra med kurvor och effekt.
Vill du Kajan kan jag köra din motor i programmet för att jämföra den teoretiska värden med den fysiska.
Dock måste vi veta vad du har för flöde och areor i toppen för att få bra data.

Jag tycker sugmotorer är mycket intressant och kul att köra så jag bygger helt enkelt en efter mina teoretiska och praktiska egenskaper och så kör vi den i bromsbänken som kommer bli. Då kan vi jämföra alla motorer mot varandra.
Det är inte till för att smutskasta någon eller några. Däremot den som har ögonen med sig kommer att se mycket potential i en sådan här tillställning för att utöka sina kunskaper. Vi kommer garranterat att lära oss massor av varandra.

Hade vi kört stenhårt på att vinnarn är sveriges bästa motortrimmare så hade vi behövt ett reglemente likt Engine masters i usa och då tror jag inte någon hade haft tid eller pengar till att ställa upp.
Detta är mest för att träffa folk och dricka kaffe och prata motorer.
Jag kan inte allt och jag känner mig inte fullärd på nått vis men är ständigt på väg mot nya mål och nya erfarenheter, denna "tävlingen" är ett delstopp på vägen.

Sen skall jag tala om att denna tråden du skriver i nu Kaj är ingen tävling och lek på internet, det kommer finnas på riktigt och vill du kan du ställa upp utan krav på varken dig eller materialet. Det är du som avgör vart leken och tävlingen avgörs!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

Tackar nej till tävlingen och till erbjudande om uträkningar osv. Men en sak vill jag flika in att alla som trimmar gör olika och gör det dom tror är bäst det är vi helt överens om men skit snack om andra trimmare det gillas inte! man ska vara försiktig med vad man säger till folk hit och dit för som sagt alla gör olika och tror olika! Trevlig kväll på er alla // Kajan
Kör så det ryker
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer en motor till nu.
Knuttemotorsport ställer upp med sin nybyggda 2,4liters grp-h motor.
Jag har sponsrat med toppen till motorn och han tyckte att det skulle vara kul att vara med.

Så vi är nu tre st från värmland.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av NikkO »

Jag är också med, beroende på om jag hinner få dit 531an (har 530 topp nu)
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Härligt, kommer bli en kul dag detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar