Sida 1 av 1

Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: tis jan 10, 2012 1:57 pm
av Karl V
Vi funderar på att bygga en pinto med effektmål på 160-170 hk. Då jag har en Keihin förgasarbrygga liggandes funderar vi på att använda den.

Dock är de ju rätt stora de förgasarna, 42 mm, men de har ju vacuumstyrda trottlar.
Tror ni det kommer fungera eller blir förgasare alldeles för stora?

Vi vill gärna att bilen ska kunna gå att köra på gatan utan att det slurpar 2 liter milen och hackar och spottar under 3000 rpm.

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: ons jan 11, 2012 9:10 am
av T Landholm
Kan byta mot keihin 38:or :thumbright:

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: ons jan 11, 2012 12:34 pm
av mats757
Vaccum trottlar lyfter inte mer än nödvändigt, så den kommer inte att stupa på fullgas från låga varv.
Vad som kan bli problemet är att veta vilket system man ska bestycke beroende på varvtal. Det kan vara så att den stora förgasaren inte lyfter fullt förään man har varvat ur motorn till maxvarvtal.

Ett sätt att ta reda på när den går på full trottel är att ta bort huvudmunstyckena. Då kan man ta reda på när nålen slutar jobba, vilket varvtal.

Har man däremot mekaniska trottlar, då blir det jobbigt att sitta och bevaka gaspedalen, inte ge full gas fören efter 5000rpm som exempel.
Men med CV är det inga problem att ha för stora.

Mats

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: ons jan 11, 2012 2:13 pm
av Karl V
Det låter ju bra att det inte gör så mycket med stora CV-gasare.
Men du får gärna förklara lite mer hur det fungerar om man tar bort huvudmunstyckena för jag förstår inte riktigt..

wunderbaum_glidarn:

Nja jag vet inte, de kan vara bra att ha om vi ska bygga herrejösses 16-ventilare nån gång. Dessutom saknas en nål och de andra är nån eftermarknadshistoria jag inte lyckats identifiera så den måste nog ha 4 nya nålar. Men det är klart att det beror på hur mycket du vill lägga imellan ;)

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: ons jan 11, 2012 3:33 pm
av mats757
Så länge som nålen reglerar bränsleblandningen så spelar det inte någon roll om huvudmunstycket är för stor. Det är nålens förträngning som begränsar.
Vet man då att den inte går fett helt plötsligt, då vet man att det är nålen som reglerar, samt att man vet hur långt upp i varvtalsregistret.
Eller så sätter man en Web-kamera i insuget :-)

Med andra ord, det är ingen ide att ändra huvudmunstycke förään man är 100% säker på att trotteln lyfter fullt.

Mats

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: ons jan 11, 2012 11:54 pm
av NikkO
Inte alls för stort, kommer bli skitbra detdär. Lyfter inte trottlarna fullt borrar du bara upp vacuumhålen lite.

En bra grundbestyckning för 2 litersmotor = 45 lågfart och 190 huvud.

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: tor jan 12, 2012 12:47 pm
av Karl V
Tack så mycket för tipsen!

Det låter ju hoppfullt helt klart!

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: fre jan 13, 2012 12:42 pm
av Jens Gustavsson
vad satt de på för motorcykel?

Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?

Postat: lör jan 14, 2012 12:13 am
av Karl V
En Honda CBR1100XX Blackbird. 1997 och 1998 hade förgasare, första produktionshoj som uppgavs göra 300 knyck.
Brum brum..