backa tendning på budgetbygge

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

backa tendning på budgetbygge

Inlägg av jajsen »

tja, har sökt men ej funnit det ja vill veta

skall bygga mej en budget förgasarturbo instalation på vinterbilen, o vill kunan backa tendningen, på B19 motorerna skall det tydligen sitta dubbelverkande fördelare, stämmer detta`

är det bara att flytta över den eller kan man bara flytta själva klockan?

hur skall den kopplas in?

hur mycke backar den?

mvh Erik Jakobsson
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

En enkel operation för en budget motor kan ju även vara att stumma fördelaren och köra fast tändning.
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

jo, men ja vill hälre ha en dubbelvärkande vacumklocka på fördelaren, så om nån har några bra tips på sånt får ni gärna skriva några rader.

mvh Erik Jakobsson
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

jajsen skrev:jo, men ja vill hälre ha en dubbelvärkande vacumklocka på fördelaren, så om nån har några bra tips på sånt får ni gärna skriva några rader.

mvh Erik Jakobsson
caterpillar här på forumet har pratat mycket om den klockan, sök och du skall finna :)

B20+tändning, B18+tändning

Stummad fördelare?

You name it, lär nog dyka upp.
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

har nu läst allt som caterpiller skrivit,

"vilket v atyp, använd B19 o borra ur pluggen" (fast på norska)

så om nån har några bilder på den vore ja glad, gärna på spärren/pluggen oxå.

som ja förstog så sitter denna motor i gammla 340-360 stämmer detta?

hur mycke backar den o hur skall den koplas in?

mvh Erik Jakobsson
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

vakuum klokkan på b19 :arrow: er en STOOR sak.den passar på alle volvos fordelere.
den har 2 tuter,den ene for å justere tenningen opp,den andre for NED ved stengt gassspjell. husker ikke hvilken det er,men du kan blåse litt med munnen,så ser du hvilken vei det går.
på FOTEN ,der du fester den med skruene,er det en NAGGEL,som gjør at du bare får reg NED tenningen 5 gr...... den har du ikke bruk. bor den ut å sleng den. monter, juster tenning som normalt,sett turbotrykkslangen fra turbo/WG på den stussen som gjør at du SENKER tenningen ved laddtrykk. kjørte nesten 20 gr fortenning på b23 std komp,å hadde 1 bar ladd på,uten tenningsbank....å den bilen gikk som :evil: f***
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

gött, tack, det va de där svaret ja leta efter =)

nån som har några bra bilder på den så man får ett hum m va man ska lete efter på skroten.

mvh Erik Jakobsson
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det er den ENESTE vakuumklokkan på volvo som er 3" i diameter å har 2 små stusser. å KUN på b19.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

OK tack, men sitter den på bilar utan turbo oxå?

får dra en sväng till skroten o ruta i morron verkar det som =)

tack för svaren.

mvh Erik Jakobsson
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

tror ikkke den står på nå turbobil/motor. kun på b19 som NA med illsint stromberg 175 :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

jajsen skrev:OK tack, men sitter den på bilar utan turbo oxå?

får dra en sväng till skroten o ruta i morron verkar det som =)

tack för svaren.

mvh Erik Jakobsson
Du lär inte behöva leta nå länge, dom sitter på fler motorer än bara B19.
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

annars kan du ju ta en fördelare från b21et den är ju färdig.
som det vore gratis!!!!!!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

muli at b21et senker tenningen,har ikke hatt tilgang til sånne :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

är B19 fördelaren brytarlös?

mvh Erik Jakobsson
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

födelaren ni pratar om sitter på 240 också,vilka år vet jag inte,men dom är inte direkt ovanliga på skroten iaf,själv flyttar jag över klockan från en saab 900turbo 8v,för att jag hade en sån liggandes :roll:
Skriv svar