hur mkt ska man förspänna sekundär variatorn?

Allt inom snöskotrar
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

hur mkt ska man förspänna sekundär variatorn?

Inlägg av Kirre »

ja som de står. hur mkt ska man förspänna sekundären på en polaris Xlt -94
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

minns du inte hur mycket den va spänd innan? :wink:

Nämen om du lägger dit den yttre delen och så stoppar du in fjädern i 1:ans hål tex så ska du bara vrida ner den i det första spåret där klackarna glider.
ska ha en bok på det där nånstans ute i garaget

Men nån får rätta mig om jag har fel. :)
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Den ska vara spänd förbi första klacken på helixen och fjädern ska sitta i hål två.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

spände så mkt men ja tog hål 3 ska inte göra så mkt
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

ta en fiske våg...sätt en borr eller nått i ett balans hål...när du sen drar i vågen så ska du ha ca:7.5 kilo precis när skivan släpper!!åker du mä pipor,portat eller dylikt så får du prova spänna mer.d där med hål och hack kan du följa när fjädern är ny.Mvh
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

fjädern är i princip ny....
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

sätt den på tredje hålet o prova...
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

7.5 kg ska du då inte ha, det går inte med den fjädern heller.
Om det är den röda som sitter original så kan du ha den i hål 3, det blir nästan ingen skillnad för den fjädern är så mjuk.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

alla har vi olika erfarenheter...höll på ganska mycket med variatorerna på xlt:n en gång i världen,åkte då med blå(polaris)fjäder 10mb(polaris)vikter i primären,original fjäder (spänd till 7.5kg)i sekundären och tyckte att det var bästa snurren i den då.den gick bäst med original helixen konstigt nog!Mvh
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

10mb och polaris blå, det låter som du hade pipor så det skulle varva ca 9000 eller så var det fel på motorn.
Om man pipar en xlt så blir den ruskigt klen i botten så man måste ha en variatorsetup som inte matar nåt i botten.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

ja kanske det....den var spritt ny då!åkte 10mb och blå på 650:n oxå..även indy 500:an.det brukar stå vid luft intaget under huven vad polaris rekomenderar för nått vid olika höjd och temp.Mvh
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

ska kolla om man jag hittar igen den gamla verkstads handboken från polaris....Mvh
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

f´låt patrik o kirre skrev fel d va 10m :oops: !!polaris original i xlt -94 är följande enligt boken:primär: guld fjäder 10m 49.5 grams vikter.sekundär:34 graders helix och röd fjäder ~ca:5.5 kilo fjäderspänning....cc mått på motor axel och sekundär axel ska va 12´ och sido försjutningen primär,sekundär 1´!Hoppas det var till nån hjälp...Mvh
Skriv svar