Sida 1 av 1

Turbo Miata

Postat: mån feb 27, 2012 11:36 pm
av fredde_vit_pv
Tänkte vi skulle tacka Robban (Dynotech)för en trevlig och skicklig eftemiddag
15-30 hp hittade lite här o där i vår "fulmapp"och snyggare gång!

Fredde/Mattias


Bild

Re: Turbo Miata

Postat: tis feb 28, 2012 6:21 pm
av robban
Tilläggas kanske att det är en 1.6l original bottendel. Svängningarna i vridet är slirande koppling. Den började redan vid 300whp att dumma sig, men förvärmde man den lite så gick det lite till. Laddtrycket är 1.08bar medans avgasmottrycket är 1.20bar på diagrammet ovan.

Re: Turbo Miata

Postat: ons feb 29, 2012 7:57 am
av Cassius
1.6l std säger du. Helt standard eller? Dvs original stakar, std kolvar som inte är svarvade? Bara fräscha lager och ringar? Hur mycke är gjort åt toppen?

Re: Turbo Miata

Postat: ons feb 29, 2012 9:45 am
av Jens Gustavsson
varför vart det så högt avgastryck? vad va det för turbo och vilket avgasystem och går wg in i avgasröret?

Re: Turbo Miata

Postat: ons feb 29, 2012 10:21 am
av fredde_vit_pv
Cassius: ja hela motorn är std förutom kam o lättare lyftare.
ej bytta lager och ventilerna har inte varit ut ur toppen :)

Jens: vet inte varför avg-trycket ligger där!? det är en s200 med 54in 60 ut (kan minnas fel, mattias kanske vet)
bild på system finns i garagetråden : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48217" onclick="window.open(this.href);return false;


/F

Re: Turbo Miata

Postat: ons feb 29, 2012 2:25 pm
av robban
Jens Gustavsson skrev:varför vart det så högt avgastryck? vad va det för turbo och vilket avgasystem och går wg in i avgasröret?
Wastegaten gick in i avgassystemet.

Re: Turbo Miata

Postat: lör jun 16, 2012 12:03 am
av Casal
Kul att ni tagit så mycket på en obyggd motor!

Jag är själv helt inne på skaffa miata som ska landa på 350-400 hk. Originalmotorn var första tanken, men stoppa i en B16A2 får det nog bli istället för billigare starka delar. Den slipper man även byta kammar i för att den ska varva så det låter gött.

Turbo Miata

Postat: mån jun 18, 2012 10:38 am
av wuffee
Ja plus att du kommer vara snabbast bakåt då b16 motorn snurrar motsols..

Re: Turbo Miata

Postat: mån jun 18, 2012 10:31 pm
av Casal
Bara att vända på stolen?

;)

Det hade jag ingen aning om, märks att jag inte planerat tillräckligt. Egentligen borde det ju går att vända rotationsriktningen med hjälp av möblera om kaminställningarna. Frågan är ju om vtechen är beroende av rotationsriktningen? Starten är ju ett skumt kapitel, men inte omöjligt, sen är det vattenpump, oljepump, nej det där var en förjävla dålig idé. :D

Finns det ingen drivlina som snurrar åt fel håll? S2000 kanske? Eller något starkare när man ändå är i farten?

Annars får man göra som dessa goa gubbarna, bygga en riktig miataspis på måttlig effekt, fast byggd så blir det nog trevligt ändå.

Edit: Fan, om jag inte är helt stentrött (borde lagt mig för 3 h sedan) så borde det väl gå att sätta en bakaxelklump uppochned med allt vad det innebär så fungerar det sedan? Risk för försämrad funktion i lådan bara, dreven har aldrig gått åt det hållet, förstärkningar ej för fel håll osv.

Re: Turbo Miata

Postat: tor jun 21, 2012 7:01 pm
av Magoo
S2000 roterar åt "rätt håll".

har du lite slantar kan du ordna till det så att B16 motorn roterar åt "rätt håll".

Några stolliga Britter med för mycket fritid å pengar har redan fixxat det
http://www.youtube.com/watch?v=YyQ78gHT ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

(om nu inte det hela är en synvilla)

Turbo Miata

Postat: fre jun 22, 2012 7:06 am
av wuffee
Tror quaife har någon konverter me.. Men den går ju loss på ett par slantar..

Re: Turbo Miata

Postat: lör jun 23, 2012 6:33 pm
av DreRacing@
vilken motor snurrar motsols? miata 1.6 eller honda 1.6?

Turbo Miata

Postat: lör jun 23, 2012 9:09 pm
av wuffee
Honda b16