turboval
turboval
turboval till b230 med en 16 ventilers topp som kungen av Värpinge (Erland Cox) portat Hela motorn är byggd efter Erlands pipemaxmodell blir 2,5 liter för att vi skulle komma upp i 300 sughästar...
kolvar är wisecos turbomodell kammar agaps hd35 serie med 12,5 mmlyft duration vid 005" 246
komression är inte spikat/bestämt än så här kan man labba lite än!;)) men kommer nog åka på ca 10:1 då bränslet blir e85
nu efter en liten beskrivnin av setupen så kan jag berätta att jag vill ha snabb respons bilen (142) kommer mest åkas på gatan + drifting
så efter jag läst reportaget om Mats Ivarssons 242 med brutalt bottendrag är min fråga/fundering hur hade det blivit om man bytt ut dom små mitsubishi 16T aggen mot tex två T04E komressor 50,8 turbinhjul 56,8 avgashus a/r 0,63 anledningen jag skriver och frågar är för att jag är helt kass på att läsa turboflödesmappar
toppen flödar nästan lika bra som Krister Adeens topp!!! så det finns lite potential i toppen!! kuriosa jag åkte in till Erland för att få en lätt tillputsning av kannalerna skulle bli en snikmotor ja jösses vad det spårade ur när Erland började knappa in lite parametrar i Pipemax vi kom inte över 300 hk med 2,3 liter så det var bara att kliva på en marinvev
Efter att jag läste om mats Ivarssons motor så blev jag lite fundersam och undrar hur kan en sån motor bete sig med tex 2st av dom agreggaten jag beskrev innan!!??!?!?!?
mvh/Jörgen
kolvar är wisecos turbomodell kammar agaps hd35 serie med 12,5 mmlyft duration vid 005" 246
komression är inte spikat/bestämt än så här kan man labba lite än!;)) men kommer nog åka på ca 10:1 då bränslet blir e85
nu efter en liten beskrivnin av setupen så kan jag berätta att jag vill ha snabb respons bilen (142) kommer mest åkas på gatan + drifting
så efter jag läst reportaget om Mats Ivarssons 242 med brutalt bottendrag är min fråga/fundering hur hade det blivit om man bytt ut dom små mitsubishi 16T aggen mot tex två T04E komressor 50,8 turbinhjul 56,8 avgashus a/r 0,63 anledningen jag skriver och frågar är för att jag är helt kass på att läsa turboflödesmappar
toppen flödar nästan lika bra som Krister Adeens topp!!! så det finns lite potential i toppen!! kuriosa jag åkte in till Erland för att få en lätt tillputsning av kannalerna skulle bli en snikmotor ja jösses vad det spårade ur när Erland började knappa in lite parametrar i Pipemax vi kom inte över 300 hk med 2,3 liter så det var bara att kliva på en marinvev
Efter att jag läste om mats Ivarssons motor så blev jag lite fundersam och undrar hur kan en sån motor bete sig med tex 2st av dom agreggaten jag beskrev innan!!??!?!?!?
mvh/Jörgen
Re: turboval
Vad ska du ha for effekt? en 50mm turbo och 0.63 ar kommer chocka moton som fan på en 2.5 maskin.
en gt35, gtk 550, pt6262/6265 med 0.82 skulle sitta mycket bättre.
Vi bromsade 492whp med gt35 (ar 0.82) agg på en 2.3 16v på 98oktan, 1.6bar, botten vrid och respons som bara rackarn.
Mvh
en gt35, gtk 550, pt6262/6265 med 0.82 skulle sitta mycket bättre.
Vi bromsade 492whp med gt35 (ar 0.82) agg på en 2.3 16v på 98oktan, 1.6bar, botten vrid och respons som bara rackarn.
Mvh
MG Performance
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: turboval
Han tänkte köra dubbla turbos
Re: turboval
jo som pro-mille skrev hur kan det bli med två st t04e turbos!?!?!?!
Re: turboval
å fan, jag e ju blind haha
0.63ar på två vil funka, men inte lika snabt och bra botten drag som ivarsons bil, 16t har väl 0.48 ar nånnting så dom snurrar i gång FORT
0.63ar på två vil funka, men inte lika snabt och bra botten drag som ivarsons bil, 16t har väl 0.48 ar nånnting så dom snurrar i gång FORT
MG Performance
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: turboval
2stk 19t
fysiskt små, snabbt spool, effektiva, kvalitet, håller för 350hk
fysiskt små, snabbt spool, effektiva, kvalitet, håller för 350hk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: turboval
förstör inte registret med såna turbos. bättre att anpassa och hitta en stor effektiv modärn turbo på alla varvom du frågar mig.
vad vill du ha för toppeffekt?
vad vill du ha för toppeffekt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: turboval
tja jag vill väl ha så mycket effekt som är möjligt att klämma ur motorn
anledningen till att jag funderar på dubbelturbo är att Mats Ivarssons motor verkar ha väldigt fin karaktär
jo jag vet att T04E inte är ett underverk men kolla på priserna på dom så kallade kina-aggen
och jag tänkte att t04:orna har lite bättre andning på turbinsidan så det borde väl inte bli så mycket mottryck???
eller är det nån som har nån ide om ett alternativ till t04e???
jovisst jens jag har åxå tänkt på singel typ en precision 6262 men efter att jag läst lite om mats motor blev jag
lite nyfiken på dubbelturbo
mvh/Jörgen
anledningen till att jag funderar på dubbelturbo är att Mats Ivarssons motor verkar ha väldigt fin karaktär
jo jag vet att T04E inte är ett underverk men kolla på priserna på dom så kallade kina-aggen
och jag tänkte att t04:orna har lite bättre andning på turbinsidan så det borde väl inte bli så mycket mottryck???
eller är det nån som har nån ide om ett alternativ till t04e???
jovisst jens jag har åxå tänkt på singel typ en precision 6262 men efter att jag läst lite om mats motor blev jag
lite nyfiken på dubbelturbo
mvh/Jörgen
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: turboval
hur mycket sug effekt skissade du och erland om och vad är max varvtal? 12.5mm och 247 grader vid 1.25mm räcker väldigt långt men vad är max varvtalet med hydral lyftarna och vilka fjädrar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: turboval
sugeffekt tror jag blev 309hk vid 7500 varv och toppen är gjord för 7500varv jo det är ju det där med hydraullyftarna funderade faktiskt på att köra mekaniska efter att kirre här på forumet hittade några väldigt billiga cittralyftare!!! för hydraulerna "orkar" ju inte med höga varv så bra !!!
Fjädrar fixade Erland till några BMW fjädrar som passade som handen i handsken!!! minns inte vad det var för några men det minns kanske Erland!!??
Blocket ska jag sätta i bultar som jag gängar rakt genom blocksidan för att den ska trycka/stötta cylinderväggarna istället för att betongfylla det blir ju lite bättre kylning tror jag!!?? behövs nåt som stöttar upp cylindrarna när man börjar ladda på så att inte cylindrarna blir som ballonger
kommer åxå bli en autoverdipump till smörjsystemet för jag har en sån liggandes
Maxvarv är 8000 rpm vill inte gå högre för sen tror jag att det blir för mycket för den stakars marinveven, funderar faktiskt på att köra med en svängningsdämpare av fluidmodell för att hjälpa till mot konstiga och farliga svängningar i vevpartiet .....
mvh/Jörgen
Fjädrar fixade Erland till några BMW fjädrar som passade som handen i handsken!!! minns inte vad det var för några men det minns kanske Erland!!??
Blocket ska jag sätta i bultar som jag gängar rakt genom blocksidan för att den ska trycka/stötta cylinderväggarna istället för att betongfylla det blir ju lite bättre kylning tror jag!!?? behövs nåt som stöttar upp cylindrarna när man börjar ladda på så att inte cylindrarna blir som ballonger
kommer åxå bli en autoverdipump till smörjsystemet för jag har en sån liggandes
Maxvarv är 8000 rpm vill inte gå högre för sen tror jag att det blir för mycket för den stakars marinveven, funderar faktiskt på att köra med en svängningsdämpare av fluidmodell för att hjälpa till mot konstiga och farliga svängningar i vevpartiet .....
mvh/Jörgen
Re: turboval
glömde skriva att ska jag göra extrajobbet med dubbla aggregat så skulle man kanske kört på biturbo modellen alltså en riktigt liten och ett monster men har inte hittat nåt system som inte är för dyrt
för man skulle ju komma billigt undan med litet typ standardagg som lilla agget sen så råkar jag ha några holset HX-55or med 22:ans avgashus!! så har nån en fin lösning på denna lilla tankenöten så bara skriv för jag är väldigt nyfiken på BI-turbo
mvh/Jörgen
för man skulle ju komma billigt undan med litet typ standardagg som lilla agget sen så råkar jag ha några holset HX-55or med 22:ans avgashus!! så har nån en fin lösning på denna lilla tankenöten så bara skriv för jag är väldigt nyfiken på BI-turbo
mvh/Jörgen
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: turboval
vad ska du ha motorn till för nått och vad är det för chassi drivlina och så? en sån topp kan man plocka +1000hk med men det är kanske lite over-kill om du ska sladda runt byn med en 240?
hur mycket erfarenhet har du om liknande motorer? oftast blir det bättre om man försöker göra enkla men genomtänkta löäsningar än om man försöker gå helt nya vägar.
hur mycket erfarenhet har du om liknande motorer? oftast blir det bättre om man försöker göra enkla men genomtänkta löäsningar än om man försöker gå helt nya vägar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: turboval
chassit är en mattsvart rollad 142 jo jag vet att jag har potential för 1000++ i toppen för flödet är fruktansvärt
Erland kan inte hitta lappen med värdena från flödningen men kommer den fram så ska jag lägga upp det för Erland gjorde ett underbart hantverk på den mindre ventiler mindre kanaler men ändå ett sjukt flöde!!! drivlina kommer bli en treskivig tilton kopplat till en 6 petad getrag, bakaxeln är tyvärr en vanlig sur volvo med lamelldiff jo jag funderar på att sätta ihop det med en twinentry 6266 precision aggregat enkelt och funktionellt och får ju lixom jobbet gjort enkelt!!!
nä det är väl inte overkill med 1000+ i korvmojsräcer man vill ju vara värst hehehehee!!!
tja jag har inte så mycket erfarenhet av så här pass överladdade motorer har mest pysslat med sugmaskiner innan
men nu ska det byggas överladdat.....
det var bara lixom så att jag satt och läste om mats dubbelturboanlägning tyckte det verkar intressant spånade vidare och tänkte att turbos med lite större avgashus impeller kan ju göra susen för mottrycket och eftersom priset jag såg på kl racing så hade det även blivit kostnadseffektivt!!!
men jag ska hålla mig till en singelsnurra till att börja med så kan jag ta det som nästa vinters projekt med bi-turbo
mvh/Jörgen
Erland kan inte hitta lappen med värdena från flödningen men kommer den fram så ska jag lägga upp det för Erland gjorde ett underbart hantverk på den mindre ventiler mindre kanaler men ändå ett sjukt flöde!!! drivlina kommer bli en treskivig tilton kopplat till en 6 petad getrag, bakaxeln är tyvärr en vanlig sur volvo med lamelldiff jo jag funderar på att sätta ihop det med en twinentry 6266 precision aggregat enkelt och funktionellt och får ju lixom jobbet gjort enkelt!!!
nä det är väl inte overkill med 1000+ i korvmojsräcer man vill ju vara värst hehehehee!!!
tja jag har inte så mycket erfarenhet av så här pass överladdade motorer har mest pysslat med sugmaskiner innan
men nu ska det byggas överladdat.....
det var bara lixom så att jag satt och läste om mats dubbelturboanlägning tyckte det verkar intressant spånade vidare och tänkte att turbos med lite större avgashus impeller kan ju göra susen för mottrycket och eftersom priset jag såg på kl racing så hade det även blivit kostnadseffektivt!!!
men jag ska hålla mig till en singelsnurra till att börja med så kan jag ta det som nästa vinters projekt med bi-turbo
mvh/Jörgen
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: turboval
kör på det du vill.. men för allt i världen sätt inte dit kinaturbos.
Då må vara kopior på Gamla T04e, men de flödar inte lika på nåt vis.
Ett par gamla hybrider dock kunde funka.
Om du får tag på med stage 5 axel och 57mm T04e impeller så orkar de 450hk st ganska bra.
I ditt fall skulle jag gå på 0.63A/R, kanske till och med 0.48, OBS!! om du ska ha dubbla turbos alltså.
Men då också äkta Garrett alternativt precision,turbonetics.
En sådan turbo på en 2liters 16v spoolar kring 3000rpm med rättförs byggt grenrör.
Då må vara kopior på Gamla T04e, men de flödar inte lika på nåt vis.
Ett par gamla hybrider dock kunde funka.
Om du får tag på med stage 5 axel och 57mm T04e impeller så orkar de 450hk st ganska bra.
I ditt fall skulle jag gå på 0.63A/R, kanske till och med 0.48, OBS!! om du ska ha dubbla turbos alltså.
Men då också äkta Garrett alternativt precision,turbonetics.
En sådan turbo på en 2liters 16v spoolar kring 3000rpm med rättförs byggt grenrör.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!