Amazon -67 B230+Getrag
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack! Kul med lite positiv respons.
Ang motorn så ska den godkännas med motor o låda, sen tänkte jag ta grejerna från en orginalturbo och utgå från det. Får se vad som händer. Ska bruksa bilen så det bör inte spåra ur för mycket...
Karossmässigt måste jag fixa dom tidigare rostlagningarna och mitt snabbfix.. Skulle helst ha hela bilen i samma stil som framskärmarna men det blir nog svårt. Inte så mycket vikt på finish iaf förutom att jag vill ha rosten fixad.
Ang motorn så ska den godkännas med motor o låda, sen tänkte jag ta grejerna från en orginalturbo och utgå från det. Får se vad som händer. Ska bruksa bilen så det bör inte spåra ur för mycket...
Karossmässigt måste jag fixa dom tidigare rostlagningarna och mitt snabbfix.. Skulle helst ha hela bilen i samma stil som framskärmarna men det blir nog svårt. Inte så mycket vikt på finish iaf förutom att jag vill ha rosten fixad.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Är det förresten okej att skarva kablarna till lambdan? Känns som det borde vara lugnt, det är väl ingen motståndskabel lr nåt till den?
Amazon -67 B230+Getrag
Du kan skarva, men ett tips är ju att vara noga så du inte får nå glapp på lambdan Lödstation och krympslang. Fast de ska man ju alltid vara. Riktigt fint projekt
Chevelle SS -65
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack för svar! Jo det blir seriös skarvning. Klarar inte isolerade kabelskor..
Håller på och bygger avgas. Det blir 2.5". Ska det dit större så måste jag bygga tunnel i golvet men det orkar jag inte nu. Hatar när det hänger långt under bilen. Nästan gränsfall som det är nu.
Satte V-bandsfläns mellan första röret och resten för att enkelt kunna byta mellan orginal o downpipe. Tyvärr blir det lägsta punkten under bilen. Får se hur länge det funkar. Hatar mig själv litegrann för att jag inte köpte böjar med kortare radie från början. Hade inte blivit dyrare och hade definitivt gått fortare. Biltema nu.
Lägger in en bild på färdiga flänsen till adapterröret också. Fläns mot turbon kommer när jag vet vilken turbo som ska dit.
Håller på och bygger avgas. Det blir 2.5". Ska det dit större så måste jag bygga tunnel i golvet men det orkar jag inte nu. Hatar när det hänger långt under bilen. Nästan gränsfall som det är nu.
Satte V-bandsfläns mellan första röret och resten för att enkelt kunna byta mellan orginal o downpipe. Tyvärr blir det lägsta punkten under bilen. Får se hur länge det funkar. Hatar mig själv litegrann för att jag inte köpte böjar med kortare radie från början. Hade inte blivit dyrare och hade definitivt gått fortare. Biltema nu.
Lägger in en bild på färdiga flänsen till adapterröret också. Fläns mot turbon kommer när jag vet vilken turbo som ska dit.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Har brännt ihop första delen av avgasningsröret. Sprayade lite zinkspray på svetsarna. Vet inte hur det tål värme men det håller kanske lite längre.
Har även börjat lappa ihop tunneln. Den e höjd ca 20mm i bakkant och lite mindre fram.
Har även börjat lappa ihop tunneln. Den e höjd ca 20mm i bakkant och lite mindre fram.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Har varit borta i ett par veckor så det har stått lite stilla men nu har jag så sakta kommit igång igen.
Tunneln svetsad. Även i bakkant men har ingen bild på det. Ska byggas om lite i framkant i motorrummet innan det är helt klart.
Fäste för gaswire där gamla spolen satt.
Vet att jag har ett led/wiregrej nånstans.. tills vidare blir det ögla bara.
Wire och 240-pedal monterat.
Tunneln svetsad. Även i bakkant men har ingen bild på det. Ska byggas om lite i framkant i motorrummet innan det är helt klart.
Fäste för gaswire där gamla spolen satt.
Vet att jag har ett led/wiregrej nånstans.. tills vidare blir det ögla bara.
Wire och 240-pedal monterat.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Nu är motorn ute igen. Lite mer svets i karossen och lite detaljer på motorn som ska fixas innan den ska ner igen.
Fick göra urtag i adapterplåten och lådan för givaren.
Startmotorn behövde mer plats också.
Byggde ett generatorfäste närmare blocket så den inte skulle ta i hjälpstyrarmen.
Sen var jag tvungen fixa styrning till ingående axel. Jag hade 4mm instick i lagret så jag svarvade en hylsa som jag trädde över och låste med lagerlåsning på axeln. Det är bara 1.5mm gods, men eftersom axeln delvis är inne i lagret och styrningen är så pass lång tror jag det ska hålla ändå. Nån som har några synpunkter på det?
Och ja, tappen är rengjord innan. Resten av lådan är det inte..
Fick göra urtag i adapterplåten och lådan för givaren.
Startmotorn behövde mer plats också.
Byggde ett generatorfäste närmare blocket så den inte skulle ta i hjälpstyrarmen.
Sen var jag tvungen fixa styrning till ingående axel. Jag hade 4mm instick i lagret så jag svarvade en hylsa som jag trädde över och låste med lagerlåsning på axeln. Det är bara 1.5mm gods, men eftersom axeln delvis är inne i lagret och styrningen är så pass lång tror jag det ska hålla ändå. Nån som har några synpunkter på det?
Och ja, tappen är rengjord innan. Resten av lådan är det inte..
- turbo_sven
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 193
- Blev medlem: lör jul 08, 2006 10:51 pm
- Ort: Fjälkinge
- Kontakt:
Re: Amazon -67 B230+Getrag
riktigt najs bygge är inne på att bygga med en B230 i en amazon såg dina riktigt snygga motorfäste som du hade svetsat ihop, du är inte sugen på att göra två till mig med vad skulle du då ha för det?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack. Har tyvärr inte tid att göra fler just nu. Dom tog faktiskt onödigt lång tid att göra..
Angående hylsan borde jag förstås ha gjort en stoppkant så den inte kan glida fram på axeln men jag hoppas den sitter kvar.
Gjorde en spännare till generatorn då orginal inte passade längre. Den är en direkt kopia av vindrutestaget till en -29 A-ford. Låg på bänken och visade sig passa perfekt.
I övrigt har jag svetsat klart och målat lite på tunneln. Hade sparat lite jobb till motorn var urlyft igen. Även gamla hålet för växelspaken försvann.
Finishen blir obefintlig så länge. Jag planerar att byta till en FT/FK och kanske bygga om lite mer så jag får väl fler chanser att snygga till lite.
Angående hylsan borde jag förstås ha gjort en stoppkant så den inte kan glida fram på axeln men jag hoppas den sitter kvar.
Gjorde en spännare till generatorn då orginal inte passade längre. Den är en direkt kopia av vindrutestaget till en -29 A-ford. Låg på bänken och visade sig passa perfekt.
I övrigt har jag svetsat klart och målat lite på tunneln. Hade sparat lite jobb till motorn var urlyft igen. Även gamla hålet för växelspaken försvann.
Finishen blir obefintlig så länge. Jag planerar att byta till en FT/FK och kanske bygga om lite mer så jag får väl fler chanser att snygga till lite.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Blev lite färg på några fästen idag. Växellådsbalken fick några dräneringshål först.
Plötsligt ångrar jag lite att jag inte målade moroten.. Här skymtar man oljereturen jag borrade dit också.
Plötsligt ångrar jag lite att jag inte målade moroten.. Här skymtar man oljereturen jag borrade dit också.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kul bygge! =) Hemmabygge när det är som bäst!
Volvo 242DL -75:a Orange | Volvo 945 Turbo -93 | Volvo 944LTT -95 | Chrysler Newport -64:a
Diverse moppar och crossar..
Diverse moppar och crossar..
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Hatten av för detta bygge! Kul att det inte är så dyrt och komplicerat. Svetsarna är som andra påpekat
en fröjd för ögat, lite tveksam
till motorfästena, tror du får flytta fram kuddarna istället (för mycket rörelse), men det
har hänt att jag har haft fel förr.
Hur blir det med bromsarna?
p.s. Väldigt snitsig lösning på gaswiren! d.s.
en fröjd för ögat, lite tveksam
till motorfästena, tror du får flytta fram kuddarna istället (för mycket rörelse), men det
har hänt att jag har haft fel förr.
Hur blir det med bromsarna?
p.s. Väldigt snitsig lösning på gaswiren! d.s.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack för det!
Flytta fram..? Tänker du på vxllådsbalkens utformning? Om den visar sig klen gör jag extra bultfäste upp i golvet tror jag.
Om motorfästena sviktar får det bli lite triangelplåtar som förstärkning.
Vad gäller bromsar var jag lite inne på S60 R, men jag vet inte hur stora fälgar jag måste ha då. Har en uppsättning 18" till den som ska bli mattsvarta men det vore fint att kunna ha mindre fälgar så man har råd att förbruka lite däck. Kan hända det blir 240 runt om istället. Tror det räcker rätt långt. Måste få dit tvåkrets huvudcylinder också... Sen.
Har hänt lite mer men min kamera är ju densamma som garagestereon så jag kommer aldrig ihåg att ta bilder..
Enda jag hade var på ett klammer. Var tvungen göra några stycken då jag ville ha bränslerören där orginal går och så tight som möjligt. Gummiklamren tar för stor plats.
Jag hittade ingenstans att få tag i såna så jag fräste ett mothåll och pressade i skruvstycket.
Kommer fler bilder under veckan. Förhoppningsvis uppstart om nån dag också.
Flytta fram..? Tänker du på vxllådsbalkens utformning? Om den visar sig klen gör jag extra bultfäste upp i golvet tror jag.
Om motorfästena sviktar får det bli lite triangelplåtar som förstärkning.
Vad gäller bromsar var jag lite inne på S60 R, men jag vet inte hur stora fälgar jag måste ha då. Har en uppsättning 18" till den som ska bli mattsvarta men det vore fint att kunna ha mindre fälgar så man har råd att förbruka lite däck. Kan hända det blir 240 runt om istället. Tror det räcker rätt långt. Måste få dit tvåkrets huvudcylinder också... Sen.
Har hänt lite mer men min kamera är ju densamma som garagestereon så jag kommer aldrig ihåg att ta bilder..
Enda jag hade var på ett klammer. Var tvungen göra några stycken då jag ville ha bränslerören där orginal går och så tight som möjligt. Gummiklamren tar för stor plats.
Jag hittade ingenstans att få tag i såna så jag fräste ett mothåll och pressade i skruvstycket.
Kommer fler bilder under veckan. Förhoppningsvis uppstart om nån dag också.
Amazon -67 B230+Getrag
Ser ut som vanliga kabelklammer i metall. Dom brukar ha en beteckning på JR följt av storlek. T.ex. JR8 för 8mm klämvidd. Men nu har du ju redan pressat egna
Chevelle SS -65
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack för tipset. Ska jag minnas till nästa gång..
Idag har jag startat. Strulade igår med en bränslepump som inte ville gå. I med ny pump så startade den direkt.
Inte kunnat provköra på riktigt då jag inte hade nån att hjälpa mig med att lufta bromsar. Har inte heller dragit färdigt slang till värmepaketet. Men jag fick kört lite fram och tillbaka på garagegolvet! Kopplingen verkar märkligt nog fungera bra fast jag mer lr mindre chansade dit både shims och kopplingsarm.
Sämre är däremot att remskivan tar i styrarmen när jag styr fullt. Får svarva av den yttersta delen och hoppas det räcker.
Inte så intressanta bilder men måste liksom markera att den har rullat för egen maskin. Alltid skönt att få ner en bil från pallbockarna.
Idag har jag startat. Strulade igår med en bränslepump som inte ville gå. I med ny pump så startade den direkt.
Inte kunnat provköra på riktigt då jag inte hade nån att hjälpa mig med att lufta bromsar. Har inte heller dragit färdigt slang till värmepaketet. Men jag fick kört lite fram och tillbaka på garagegolvet! Kopplingen verkar märkligt nog fungera bra fast jag mer lr mindre chansade dit både shims och kopplingsarm.
Sämre är däremot att remskivan tar i styrarmen när jag styr fullt. Får svarva av den yttersta delen och hoppas det räcker.
Inte så intressanta bilder men måste liksom markera att den har rullat för egen maskin. Alltid skönt att få ner en bil från pallbockarna.