Amazon -67 B230+Getrag

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Idag har jag luftat, svetsat, fyllt, efterfyllt, svarvat, skruvat, mixtrat och i full stress fulfixat. Sen har jag provkört.

Kopplingen funkar ok. Tar aaningens långt ner kanske.
Avgasrör pratar högt och tydligt. Hann inte få dit sista dämparen.. Puffar dessutom en del i V-bandsflänsen.
Min mellanaxel vibrerar faktiskt inget. Helt otroligt efter incidenten med gas och våld mitt på axeln.

Körde en stund på fyran bara för att minnas hur det var. Det gör verkligen stor skillnad med den där sista växeln.. Den känns hyffsat stark men på ingalunda vis rapp. Får ju iofs skylla mig själv som monterade en motor med bilvärldens absolut tråkigaste karaktär! Måste godkänna den snart så jag får stoppa dit en fläkt.

I morgon ska jag slägga mer på skärmkanterna och peta skumgummi runt vxlspaken, sen provkör vi till Örebro.

In the open.
Bild

Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Var ett tag sen jag skrev nåt här.

Har inte hänt jättemycket, bilen går dagligen och garaget upptas av ett litet sidoprojekt. Småpysslat med lite smått däremot.


Har fått dit en till ljuddämpare. Gjorde stor skillnad. Jag har 2.5" hela vägen och det känns lite litet men vill inte att det ska bygga mer under bilen.

Bytt kam till en vx3. Den går inte hårt nu heller men blev betydligt trevligare att köra än med M-kammen.

Bytt växelspak. Bmw-spaken tog i sätena så jag gjorde en egen i syrafast med lite böj. Lite för tung trots alla hål men känns bättre med lite längd på spaken i en Amazon och så klarar jag sätena. Ska förlänga under så jag får kortare lägen när jag köpt bussningar till spakstället. Glappar mer än m40n gjorde just nu.

Bild
Bild

Monterat luftfilter. Blev nåt noname från nån marknad men känns bättre att ha ett iaf. Byggde röret av överblivna avgasrör från Biltema.

Bild
Bild
Bild
Bild

Har bytt förpump två gånger. Körde med (även här..) Biltemas förgasarpump. Ingen av dom klarade mer än 15 mil. Är dom så kass eller har jag haft otur när jag tänkt? Kan det vara för mycket mottryck om jag har för liten retur till orginaltanken?
Tar gärna emot tips!
Planen nu är att köra med högtryckspumpen som sitter där nu som förpump och så väntar jag på en 044 som ska sitta mellan catch och rail.

Lite trist uppdatering men så är läget nu. Samlar lite delar till turbokonverteringen. Kommer köra med LH2.4, Vikingchip lr motsvarande, 3" llm och 968or.
Om nån har spridare lr boxar så PMa gärna.

Ha de så länge!
Mange142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis feb 10, 2009 6:53 pm
Ort: Sthlm/Huddinge

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Mange142 »

Du kanske redan har skrivit det, men vad sitter det för fälgar på? Ser riktigt bra ut...
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av silversurfaren »

Kul att de funka med kammen,snygg spaken blev :thumbright:
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Mange142 skrev:Du kanske redan har skrivit det, men vad sitter det för fälgar på? Ser riktigt bra ut...
Tack. Fälgarna är centrumvända Avensis 16".
silversurfaren skrev:Kul att de funka med kammen,snygg spaken blev :thumbright:
Jo tack för den Martin. Nu går det varva längre än 2500 iaf.
Har du fått bulten förresten?
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av silversurfaren »

japp,glömt tacka :doh: ,Larsa köpt den motorn av mig så den slipper ja nu :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av blackadder »

Hur går det? Har precis införskaffat en amazon och har liknande planer så nu lusläser jag allt jag hittar.
Kul projekt!
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Här var det ett tag sen jag skrev nåt. Har inte hänt så mycket men jag tänkte avge en liten lägesrapport.

Bilen godkändes i våras med motor och låda så det är i alla fall avklarat. Inför besiktning var jag tvungen ordna med hastighetsmätare och efter att ha failat med att koppla in original 240-mätare blev det en annan lösning. Billigaste cykeldatorn monterad i ett hus från en tempmätare på en lufttork från jobbet. Var osäker på om dom godkände cykeldator i norge så jag försökte tona ner det uppenbara men det gick ju bra.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag smältlimmade även några gröna dioder där inne och lackade glaset så bara siffrorna syns men det har jag ingen bild på.

Hade problem med att spjällhuset slog i innerskärmen vid kraftig motorbroms så motorkuddarna byttes mot hårdare. Vibrerar helt vilt på tomgång men planar ut och känns som original över 1K varv.

Bild

I övrigt har bilen bara rullat som bruksbil och gjort jobbet som den ska. Varit en del halvlånga svängar med den, bla till Trysil. Med fem personer i bilen, igenhoppat bagage och full takbox krävdes det en omgång med handsläggan på skärmkanterna bak för att vi skulle ta oss iväg.

Bild

Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Fortsätter med lite fler bilder och bortförklaringar.

Kom ut en morgon och möttes av detta.

Bild

Bankade lite så blev det såhär.

Bild

Lyckades faktiskt få lite försäkringspengar också så jag fick köpt lite speedparts.

Är verkligen sugen på att börja bygga lite mer på den men jag råkade köpa ett vad jag trodde var ett snabbprojekt, så garaget är upptaget och har varit det ganska länge nu. Jag var inte fullt så duktig som jag trodde men jag hoppas det går åt rätt håll nu.

Lägger ut nån bild på bilen, en Tyskimporterad S14 -99 (fanns väl bara till -98 men det står så i pappren). Den är väldigt fri från rost men förra ägarn la den på ett tunnelbanespår en bit från jobbet så den är lite bucklig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Behöver en del grejer till den så om nån har en höger sidoruta eller listen över höger framdörr, let me know.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Jag glömde ju berätta om planen.
Amazonen ska få genomgå lite fler förändringar så fort Nissan är på vägen igen.

Ny söknad har skickats till statens vegvesen i hopp om att få godkänt med turbo, 240-axel och Ascona/Manta B framvagn. Väntar fortfarande på svar men jag hoppas det ska gå fint.
Den kommer isåfall godkännas med 136hk ltt för att få snurran i papperen men jag samlar delar för fullt under tiden jag väntar.

Diverse 8v-byggen här på forumet har fått stå mall så i grova drag blir receptet såhär.

-Bottendel lite oklar. Letar turboblock med kolvar men hittar jag inget så blir det den som sitter i.
-Toppen är en Tommy Luhr 530 med std ventiler. Kammen blir fs280 eller VX3.
-Siemens Deka 875cc spridare. (I största laget kanske men hellre det än för små)
-Bosch 044
-Vems
-S2oo eller HX35. Har inte köpt än.
-Organisk lamell och -763 tryckplatta. Räcker den till?

Är inte så rutinerad på motoreriet så tyck till om nåt verkar i oordning.


Till sist har jag byggt en provtryckare till tryckplattor. En bild på den.

Bild

Mvh
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av MVA-Productions »

Du utför väldigt fina hantverk måste jag säga! :thumbright:

Mvh
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Mattias-M »

säger som personen ovanför

bygga är du duktigt på, de är en sak som är säker.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Tack så mycket, det värmer.


Inga bilder än tyvärr men jag kämpar på med Nissan. Går fruktansvärt tungt men jag hoppas den går på lack i januari nån gång.

Vad gäller Amazon så tänkte jag ju att jag skulle prova skicka en söknad till statens vegvesen om lite vidare ombyggnad. Fick överraskande positivt svar tillbaka efter en månads väntan. Sökte om följande:

B230fk
1030/31-axel
Ascona/Manta B framvagn
240 bromsar i alla hörn

Allt var tydligen i ordning och dom önskade lycka till med bygget!
Hade inte så höga förväntningar efter allt jag hört om bilbygge här så jag är helnöjd. Den ska ju givetvis in och bli godkänd i praktiken också men det borde gå bra.


Om nån som vill sälja en B230fk med alla tillbehör eller en komplett framvagn till Opel, skicka ett PM.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Steve »

Du får gärna lägga ut en massa detaljerade bilder på framvagnsbytandet då jag funderar på att göra samma sak :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Jo, jag såg det.. Tänkte lägga ut en köpesannons igår men ville inte lägga en identisk under din. Är en stund bort men bilder kommer när jag sätter igång.
Skriv svar