Amazon -67 B230+Getrag
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack. Den kommer från en Ascona B.
Jag har gjort plattor till nya motorfästena men väntar på bussningar jag beställt för att komma vidare.
Försöker lösa bärarmsproblemet också. Jag har ju smalnat av infästningen för övre bärarmarna för att dom ska gå in i öppningen i ramen. Har börjat på nya armarna men tycker det ser läskigt smalt ut mellan bussningarna.. Den är marginellt smalare än amazons nu men också en del kortare. Borde inte det ta ut varann..? Jag vet ju inte heller vad dom säger om hemmabyggda delar men jag chansar hellre med rörarmarna än visar upp det försöket jag gjorde med att bygga om en amazonarm.
Materialet är hydraulrör, 25x3mm. Bussningarna är Amazon std. Ställbar camber.
Jag har gjort plattor till nya motorfästena men väntar på bussningar jag beställt för att komma vidare.
Försöker lösa bärarmsproblemet också. Jag har ju smalnat av infästningen för övre bärarmarna för att dom ska gå in i öppningen i ramen. Har börjat på nya armarna men tycker det ser läskigt smalt ut mellan bussningarna.. Den är marginellt smalare än amazons nu men också en del kortare. Borde inte det ta ut varann..? Jag vet ju inte heller vad dom säger om hemmabyggda delar men jag chansar hellre med rörarmarna än visar upp det försöket jag gjorde med att bygga om en amazonarm.
Materialet är hydraulrör, 25x3mm. Bussningarna är Amazon std. Ställbar camber.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Ser stabilt ut dedär, största lasten ligger ändå på nedre bärarmen.
Jag smalnade också av övre infästningen och byggde egen länkarm i 20x2,5 tror jag det var. Funkade hur fint som helst förurom när jag höll 3an fullt i en refug..
Jag smalnade också av övre infästningen och byggde egen länkarm i 20x2,5 tror jag det var. Funkade hur fint som helst förurom när jag höll 3an fullt i en refug..
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Det låter bra! Jag vet ju att du testar grejerna ordentligt dessutom..
Hoppas bara biltilsynet håller med.
Hoppas bara biltilsynet håller med.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Bärarmar svetsade. Dom drog sig lite och blev rätt tighta så jag måste rikta lite. Ska snygga till ytterändarna och locka dom också.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Nu var det ett tag sen sist. Varit borta en del så det har inte hänt så mycket som jag önskat men jag lägger ut vad jag fått gjort iaf.
Framvagnen är i det närmaste färdig. Ska förstärka och eventuellt boxa nedre bärarmarna också.
Tycker den blev lite sportig..
Som den står här tror jag den har 4 grad caster och ca 1 grad camber.
Motorfästen har det också blivit.
Var trångt runt styreriet..
Sen blev det dags för stötdämpare. Dom sitter på övre bärarmen egentligen men där vill jag inte ha dom.
Testade så fjädringsväg/sänkningsmån var okej innan jag började måtta dit dom.
Så tog jag upp lite hål och gjorde övre fäste i ramen. Ville ju egentligen bygga dit coilovers redan från början men jag känner att jag pushat gränserna lite långt redan nu (för godkänning alltså) så jag törs inte. Dessutom hade jag nya Bilsteins till Amazon liggande så så fick det bli.
Trångt i vanlig ordning... Förstärkte balken som jag kapat ur med en del av den sönderkörda kardanaxeln från Nissan.
Har skaffat mig en 1031a också. 3,54 är den växlad och den ska få en Eaton True Track monterad.
Rensat på fästen. Ska göra en jigg för att flytta över dom från Amazonaxeln.
Känns som det går åt fel håll när det bara blir mindre och mindre delar kvar på bilen!
Även rattstång och elsystem rök när jag fått upp farten..
..och anledningen till det är att jag måste ta tag i oxiden!
Sista bilderna är från idag och här nånstans tröt orken och än en gång konstaterades att jag borde börjat på en bättre bil! Jag ägnade mig då åt viktigare saker som tycktes hjälpa för stunden.
Öl, fläskpannkaka och rockenroll lindrar när tillvaron känns tung. Gav nog med energi för att skrapa lite underredsmassa och påbörja jiggen till bakaxeln innan jag fick nog och åkte hem.
Så ser det alltså ut nu. Ska försöka hinna lite mer till veckan. Kommer förhoppningsvis fler bilder då.
Framvagnen är i det närmaste färdig. Ska förstärka och eventuellt boxa nedre bärarmarna också.
Tycker den blev lite sportig..
Som den står här tror jag den har 4 grad caster och ca 1 grad camber.
Motorfästen har det också blivit.
Var trångt runt styreriet..
Sen blev det dags för stötdämpare. Dom sitter på övre bärarmen egentligen men där vill jag inte ha dom.
Testade så fjädringsväg/sänkningsmån var okej innan jag började måtta dit dom.
Så tog jag upp lite hål och gjorde övre fäste i ramen. Ville ju egentligen bygga dit coilovers redan från början men jag känner att jag pushat gränserna lite långt redan nu (för godkänning alltså) så jag törs inte. Dessutom hade jag nya Bilsteins till Amazon liggande så så fick det bli.
Trångt i vanlig ordning... Förstärkte balken som jag kapat ur med en del av den sönderkörda kardanaxeln från Nissan.
Har skaffat mig en 1031a också. 3,54 är den växlad och den ska få en Eaton True Track monterad.
Rensat på fästen. Ska göra en jigg för att flytta över dom från Amazonaxeln.
Känns som det går åt fel håll när det bara blir mindre och mindre delar kvar på bilen!
Även rattstång och elsystem rök när jag fått upp farten..
..och anledningen till det är att jag måste ta tag i oxiden!
Sista bilderna är från idag och här nånstans tröt orken och än en gång konstaterades att jag borde börjat på en bättre bil! Jag ägnade mig då åt viktigare saker som tycktes hjälpa för stunden.
Öl, fläskpannkaka och rockenroll lindrar när tillvaron känns tung. Gav nog med energi för att skrapa lite underredsmassa och påbörja jiggen till bakaxeln innan jag fick nog och åkte hem.
Så ser det alltså ut nu. Ska försöka hinna lite mer till veckan. Kommer förhoppningsvis fler bilder då.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Lite framsteg har gjorts med bakaxeln. Inte färdig men på god väg.
Svarvade fram hylsor till jiggen.
Jigg.
Var betydligt svårare att kapa bort fästen när både dom och axeln ska användas igen. Amazonaxeln hamnar hos garagegrannen som ska bygga A-fordsroadster i plast av diverse överblivna delar. Fick lös dom till slut och blästrade dom.
Här svetsade på nya axeln. Jag väntar med fästet till panhardstaget. Då bilen aldrig nånsin ska få se orginalhöjd igen tänkte jag centrera axeln på plats innan jag bränner dit det. Kanske kommer justerbart stag sen men för nu känns det smidigast på det här viset.
Plockade ur innehållet för diffbyte också.
Var en tur och köpte lite plåt. Båda infästningarna är lappade sen förr så jag tänkte jag skulle ge mig på att byta hela skiten.
Svarvade fram hylsor till jiggen.
Jigg.
Var betydligt svårare att kapa bort fästen när både dom och axeln ska användas igen. Amazonaxeln hamnar hos garagegrannen som ska bygga A-fordsroadster i plast av diverse överblivna delar. Fick lös dom till slut och blästrade dom.
Här svetsade på nya axeln. Jag väntar med fästet till panhardstaget. Då bilen aldrig nånsin ska få se orginalhöjd igen tänkte jag centrera axeln på plats innan jag bränner dit det. Kanske kommer justerbart stag sen men för nu känns det smidigast på det här viset.
Plockade ur innehållet för diffbyte också.
Var en tur och köpte lite plåt. Båda infästningarna är lappade sen förr så jag tänkte jag skulle ge mig på att byta hela skiten.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kort uppdatering.
Diffen på plats. Känns skönt. Riktigt spänd på att känna hur den uppför sig.
Satt upp axeln tillfälligt för att se hur det passade. Ska svetsa panhardstaget på plats för att få den någorlunda centrerad i ridehight.
Måste börja jaga några fälgar också så jag kan ställa ner den nån gång..
Diffen på plats. Känns skönt. Riktigt spänd på att känna hur den uppför sig.
Satt upp axeln tillfälligt för att se hur det passade. Ska svetsa panhardstaget på plats för att få den någorlunda centrerad i ridehight.
Måste börja jaga några fälgar också så jag kan ställa ner den nån gång..
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Gillar verkligen uppdateringarna! Har funderingar på samma operation med bakaxeln, men funderar på om det slår sig när man svetsar. Är man bara nojig?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack. Kul att nån läser.
Tror det slår sig en hel del om man inte är försiktig. Jag försökte tänka på att växla mellan sidorna på axelröret när jag svetsade så det skulle bli så jämt som möjligt. Helt bra får man det ju inte om man inte riktar efter. Många som bygger "ny" axel svetsar axeländarna sist med fixtur. Orkar dock inte lägga mig på den nivån med denna bil. När dessutom banbilarna kör med camber på dom så tror jag den ska tåla det:) Ska göra hjulinställning på den sen så får vi se svart på vitt. Rätt nyfiken själv faktiskt..
Tror det slår sig en hel del om man inte är försiktig. Jag försökte tänka på att växla mellan sidorna på axelröret när jag svetsade så det skulle bli så jämt som möjligt. Helt bra får man det ju inte om man inte riktar efter. Många som bygger "ny" axel svetsar axeländarna sist med fixtur. Orkar dock inte lägga mig på den nivån med denna bil. När dessutom banbilarna kör med camber på dom så tror jag den ska tåla det:) Ska göra hjulinställning på den sen så får vi se svart på vitt. Rätt nyfiken själv faktiskt..
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Fick lite gjort idag.
Svetsade panhardstagsfästet. Började mäta lite på axeln på tal om ovanstående inlägg. Verkar som den dragit sig litegrann trots försiktig svetsning. Om den var rak från början vill säga. Jag vet sen förra axeln jag svetsade att det rör sig mer än man tror. Vet däremot inte när det börjar spela nån roll. Jag avvaktar hjulinställning så får jag se om det är nödvändigt att rikta.
En annan bitter detalj jag upptäckte är att bilsteindämparna är längre än orginal, vilket gör att dom bottnar ungefär samtidigt som axeln når genomslagsgummina. Dom hade jag dessutom tänkt kapa för att få lite mer fjädringsväg. Alltså måste jag flytta fästen, antingen i karossen eller i andra änden. Det gjorde mig lite ledsen.
Orkade inte tänka mer på det så jag plockade ur stolar och matta och terapiskrapade lite asfaltsmatta. För en gångs skull såg det värre ut än vad det var, men det blir en del svetsning i alla fall.
Svetsade panhardstagsfästet. Började mäta lite på axeln på tal om ovanstående inlägg. Verkar som den dragit sig litegrann trots försiktig svetsning. Om den var rak från början vill säga. Jag vet sen förra axeln jag svetsade att det rör sig mer än man tror. Vet däremot inte när det börjar spela nån roll. Jag avvaktar hjulinställning så får jag se om det är nödvändigt att rikta.
En annan bitter detalj jag upptäckte är att bilsteindämparna är längre än orginal, vilket gör att dom bottnar ungefär samtidigt som axeln når genomslagsgummina. Dom hade jag dessutom tänkt kapa för att få lite mer fjädringsväg. Alltså måste jag flytta fästen, antingen i karossen eller i andra änden. Det gjorde mig lite ledsen.
Orkade inte tänka mer på det så jag plockade ur stolar och matta och terapiskrapade lite asfaltsmatta. För en gångs skull såg det värre ut än vad det var, men det blir en del svetsning i alla fall.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Riktigt trevlig tråd att följa detta, ser riktigt bra ut såhär långt. Bilvalet är tokrätt
Tommy Landholm
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tänkte jag skulle slänga in en halvtråkig uppdatering för att motivera mig lite att fortsätta. Går tungt nu med så mycket kvar o våren på ingång.
Rost är problemet. Skrev nåt om att det såg värre ut än vad det var och jag tror det straffar sig nu.
Skar ut lite.
La i lite.
Bytte även den obligatoriska tvärbalken och lite plåt runtomkring.
Ordnade lite plats för motorn. Mycket jobb för 40mm bakåt.. Kan se lite plottrigt ut och ja, man hade kunnat göra det bättre, men jag var lite entusiastisk med vinkelslipen när motorn skulle i.
Förr var jag tvungen montera mellanaxeln framifrån pga att delen som bultar i hardyskivan är större än orginal. Nu när jag ska köra med 740s stödlager gick den inte in från nåt håll. Mera vinkelslip.. Gjorde ny bit plus att jag klöv resten av tunneln till baksätet och la in en kil. Note to myself; bygg nytt hela vägen nästa gång.
Här är mitt problem just nu.
För att lätta på stämningen lite kan jag visa lite grejer jag fått hem.
Tänkte testa en 763 så en sån beställdes.
Fick hem två styrknutar från staterna också. Kändes fina.
Så slutligen fick jag tag i fälgar som faktiskt passar på naven. Det är en smula trångt fram men det tror jag fixar sig. Ska gå ner i bredd. Sitter 225 på nu.
Rost är problemet. Skrev nåt om att det såg värre ut än vad det var och jag tror det straffar sig nu.
Skar ut lite.
La i lite.
Bytte även den obligatoriska tvärbalken och lite plåt runtomkring.
Ordnade lite plats för motorn. Mycket jobb för 40mm bakåt.. Kan se lite plottrigt ut och ja, man hade kunnat göra det bättre, men jag var lite entusiastisk med vinkelslipen när motorn skulle i.
Förr var jag tvungen montera mellanaxeln framifrån pga att delen som bultar i hardyskivan är större än orginal. Nu när jag ska köra med 740s stödlager gick den inte in från nåt håll. Mera vinkelslip.. Gjorde ny bit plus att jag klöv resten av tunneln till baksätet och la in en kil. Note to myself; bygg nytt hela vägen nästa gång.
Här är mitt problem just nu.
För att lätta på stämningen lite kan jag visa lite grejer jag fått hem.
Tänkte testa en 763 så en sån beställdes.
Fick hem två styrknutar från staterna också. Kändes fina.
Så slutligen fick jag tag i fälgar som faktiskt passar på naven. Det är en smula trångt fram men det tror jag fixar sig. Ska gå ner i bredd. Sitter 225 på nu.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Rost är väl roligt
Skulle ha gjort nåt åt tunneln på min Amazon också, är rätt kraftiga skrapmärken efter mellanaxeln
Skulle ha gjort nåt åt tunneln på min Amazon också, är rätt kraftiga skrapmärken efter mellanaxeln
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Dom fälgarna satt ju som en smäck! Snyggt plåtjobb!
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack.
Steve, är det bakre delen som skrapat för dig?
Steve, är det bakre delen som skrapat för dig?