Amazon -67 B230+Getrag
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Här har inte hänt mycket sen sist men jag tänkte att jag kunde lägga ut lite bilder på nya fälgarna till brukisen.
Nya däck anlände i fredags.
Krävdes lite övertalning..
Fälgarna är Work Emotion XD9 18x10", ET 18 runt om. Däcken 225/40.
Skruvade ihop coilsen det som gick fram. Går mer om jag tar bort ena muttern men jag tror det får vara såhär en stund.
Ska göra en liten hjulinställning och minska cambern bak en aning.
Kjolarna kommer på när jag får tag i clipsen och om nån har en frontläpp liggande så vill jag köpa.
Nya däck anlände i fredags.
Krävdes lite övertalning..
Fälgarna är Work Emotion XD9 18x10", ET 18 runt om. Däcken 225/40.
Skruvade ihop coilsen det som gick fram. Går mer om jag tar bort ena muttern men jag tror det får vara såhär en stund.
Ska göra en liten hjulinställning och minska cambern bak en aning.
Kjolarna kommer på när jag får tag i clipsen och om nån har en frontläpp liggande så vill jag köpa.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Dags för amazonuppdatering igen. Gått lite långsammare än vanligt under sommaren men lite har jag fått gjort.
Går rätt på bilderna.
Satsade på att få färglägga lite innan semestern.
Sagt o gjort.
La body på innerskärmarna.
Sen kom semestern och eftersom jag till slut lyckats ta MC-kortet så tänkte jag ta med Harleyn till Oslo. En kompis ville också med men eftersom jag dessutom behövde en donator i form av en 245a så fick cyklarna åka volvo till norge. Hur många Harleychoppers ryms i en volvo..?
Svaret är: Minst två.
Volvon fick fint häng..
Volvon hade gått ca 46K mil innan mätarn slutade fungera men bromsarna var i fullgott skick. En tur i blästerskåpet gjorde dem anständiga.
Lite färg och montering senare.
Färgade golv och pedalställ.
Nu närmar vi oss nutid och igår stoppade jag i motorn för (förhoppningsvis) sista gången innan besiktning.
Tycker det är förvånansvärt gott om plats sen jag bytte framvagn.
Borde inte bli några större problem att rymma ett fint grenrör här.
Såhär står den nu. Massa fix återstår men jag börjar se ljuset.
Går rätt på bilderna.
Satsade på att få färglägga lite innan semestern.
Sagt o gjort.
La body på innerskärmarna.
Sen kom semestern och eftersom jag till slut lyckats ta MC-kortet så tänkte jag ta med Harleyn till Oslo. En kompis ville också med men eftersom jag dessutom behövde en donator i form av en 245a så fick cyklarna åka volvo till norge. Hur många Harleychoppers ryms i en volvo..?
Svaret är: Minst två.
Volvon fick fint häng..
Volvon hade gått ca 46K mil innan mätarn slutade fungera men bromsarna var i fullgott skick. En tur i blästerskåpet gjorde dem anständiga.
Lite färg och montering senare.
Färgade golv och pedalställ.
Nu närmar vi oss nutid och igår stoppade jag i motorn för (förhoppningsvis) sista gången innan besiktning.
Tycker det är förvånansvärt gott om plats sen jag bytte framvagn.
Borde inte bli några större problem att rymma ett fint grenrör här.
Såhär står den nu. Massa fix återstår men jag börjar se ljuset.
Senast redigerad av Thed_J den ons sep 16, 2015 11:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Fett, blir jo kjempe bra og mye egne løsninger du har
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kul! Har du fler bilder på hojen?
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack.
Har inga riktigt bra på den men hittade nån gammal med en yngre version av mig på..
Stämningsbild från i somras. Kvällssol i Kusmark.
Har inga riktigt bra på den men hittade nån gammal med en yngre version av mig på..
Stämningsbild från i somras. Kvällssol i Kusmark.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
För nån dag sen när jag monterade ihop motor och låda så passade jag på att provtrycka lite tryckplattor. Tänkte jag skulle redovisa siffrorna för dom som är intresserade.
Resultaten blev lite luddiga då pressen jag använde inte var helt stabil men i grova drag kan det vara kul med en jämförelse ändå.
Testade de tre plattor jag hade liggande.
Orginal B230f - 440kg
Orginal B230fk - 600kg
Sachs 763 - 980-1000kg
Monterade 763an men var tvungen shimsa en del. La på 3mm som var det enda jag hade men skulle enligt mina räkenskaper behövt 4,3 mm för att uppnå maxtryck, vilket jag tycker låter väldigt mycket. Det skulle innebära att plattan vilar nästan längst ut på styrstiften så i det fallet hade nog svarving av svänghjulet varit det rätta att göra.
Brukar man behöva shimsa så mycket? Nu är ju visserligen min BMW-lamell ~10mm tjock så om en sinter är runt 7mm så är det ju rätt stor skillnad.
För att det är så kul med bilder så lägger jag ut ett par på mitt nyförvärv som jag skambjöd lite impulsivt på och råkade få.. Åker nu lika ståndsmässigt som Veiron!
Fick ta plats bredvid moppen.
Fantastiskt rolig!
Resultaten blev lite luddiga då pressen jag använde inte var helt stabil men i grova drag kan det vara kul med en jämförelse ändå.
Testade de tre plattor jag hade liggande.
Orginal B230f - 440kg
Orginal B230fk - 600kg
Sachs 763 - 980-1000kg
Monterade 763an men var tvungen shimsa en del. La på 3mm som var det enda jag hade men skulle enligt mina räkenskaper behövt 4,3 mm för att uppnå maxtryck, vilket jag tycker låter väldigt mycket. Det skulle innebära att plattan vilar nästan längst ut på styrstiften så i det fallet hade nog svarving av svänghjulet varit det rätta att göra.
Brukar man behöva shimsa så mycket? Nu är ju visserligen min BMW-lamell ~10mm tjock så om en sinter är runt 7mm så är det ju rätt stor skillnad.
För att det är så kul med bilder så lägger jag ut ett par på mitt nyförvärv som jag skambjöd lite impulsivt på och råkade få.. Åker nu lika ståndsmässigt som Veiron!
Fick ta plats bredvid moppen.
Fantastiskt rolig!
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tok du MC-Lappen hos "Lærern Kjøreskole"?
Synes du så kjent ut.
Synes du så kjent ut.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Nä, tog på Svein Svendsen. Inte jag som är den skäggiga dock... Det är en jag delar garage med.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Ahh, trodde det var du med sjegget
Jeg tok teorikurs på "Lærern" men alt det andre på Svein Svendsen jeg og.
Har Tore som lærer.
Uansett fett prosjekt, Amazon står høyt oppe på lista over vil-ha-biler
Jeg tok teorikurs på "Lærern" men alt det andre på Svein Svendsen jeg og.
Har Tore som lærer.
Uansett fett prosjekt, Amazon står høyt oppe på lista over vil-ha-biler
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Tack. Misstänkte det.. Jag hade Bjørn. Var där runt april-maj.
Lägger ut några fler bilder på dagens verk.
Har gjort en ny spak igen.. Den blev rund den här gången och justerbar i höjd så jag kan prova fram en bra utväxling.
Fick dit fästet för hydraulpinnen också. Det är lite trångt men lite kompromisser hade jag räknat med.
Sideview.
Lägger ut några fler bilder på dagens verk.
Har gjort en ny spak igen.. Den blev rund den här gången och justerbar i höjd så jag kan prova fram en bra utväxling.
Fick dit fästet för hydraulpinnen också. Det är lite trångt men lite kompromisser hade jag räknat med.
Sideview.
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Såg att du hade leden för vxl.spaken bultad i karossen.
Bara ett litet tips ang. det, vid lite inspirerad körning kan ett sånt montage ge en väldigt svårväxlad låda och risk för växlar som hoppar ur.
Annars kan jag bara säga att det är ett väldigt fränt och intressant bygge.
Bara ett litet tips ang. det, vid lite inspirerad körning kan ett sånt montage ge en väldigt svårväxlad låda och risk för växlar som hoppar ur.
Annars kan jag bara säga att det är ett väldigt fränt och intressant bygge.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Jaså? Är det på grund av motorns rörelser? Förra versionen var också bultad/svetsad i golvet och jag tyckte det gick bra. Då var det visserligen Volvos orginalled som har lite gummi runt sig och rätt stumma motorfästen. Kanske gör skillnad?
Upplever däremot redan vid lite brutalare torrbrytning att lådan kanske inte mår så bra av det i längden. Time will tell..
Upplever däremot redan vid lite brutalare torrbrytning att lådan kanske inte mår så bra av det i längden. Time will tell..
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Har läst att ett flertal byggen, haft problem att få i växlar då lådan rör sig men inte spaken och de flesta har löst problemen med att montera ledlagret i lådan och bara ha en tjock, typ gummitätning mellan ledlagret och tunneln.
Problemen märks framför allt på strippen, när man har lite bättre fäste och därigenom får lite mer vridningar i lådan.
Men du kanske har så hårda/stadiga motor och vxl.lådsfästen så det går bra ändå.
Problemen märks framför allt på strippen, när man har lite bättre fäste och därigenom får lite mer vridningar i lådan.
Men du kanske har så hårda/stadiga motor och vxl.lådsfästen så det går bra ändå.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Kompisen har haft problem med M90:n i sin PV. Sitter plastklackar på skiftgafflarna som har nötts upp eftersom och det beror nog på att spakstället suttit stumt i karossen. Han har riktigt styva kuddar på motor och låda men vibrerar väl bra ändå
Nu har du väl inte en M90 men delar bara lite erfarenheter
Nu har du väl inte en M90 men delar bara lite erfarenheter
Re: Amazon -67 B230+Getrag
Låter ju som att jag kommer få ett eller annat problem med det där framöver. Jag är däremot ganska less på att bygga så det får gå i arkivet under "att göra rätt nästa gång". Måste få ut den och prova ut allt som är nytt på bilen så får jag åtgärda eftersom. Uppskattar dock alla tips och synpunkter!