Amazon -67 B230+Getrag

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Här har inte hänt mycket sen sist men jag tänkte att jag kunde lägga ut lite bilder på nya fälgarna till brukisen.

Nya däck anlände i fredags.
Bild

Krävdes lite övertalning..
Bild

Fälgarna är Work Emotion XD9 18x10", ET 18 runt om. Däcken 225/40.
Bild

Skruvade ihop coilsen det som gick fram. Går mer om jag tar bort ena muttern men jag tror det får vara såhär en stund.
Bild
Bild

Ska göra en liten hjulinställning och minska cambern bak en aning.
Kjolarna kommer på när jag får tag i clipsen och om nån har en frontläpp liggande så vill jag köpa.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Dags för amazonuppdatering igen. Gått lite långsammare än vanligt under sommaren men lite har jag fått gjort.
Går rätt på bilderna.

Satsade på att få färglägga lite innan semestern.
Bild

Sagt o gjort.
Bild

La body på innerskärmarna.
Bild

Sen kom semestern och eftersom jag till slut lyckats ta MC-kortet så tänkte jag ta med Harleyn till Oslo. En kompis ville också med men eftersom jag dessutom behövde en donator i form av en 245a så fick cyklarna åka volvo till norge. Hur många Harleychoppers ryms i en volvo..?
Bild

Bild

Bild

Svaret är: Minst två.

Volvon fick fint häng..
Bild

Volvon hade gått ca 46K mil innan mätarn slutade fungera men bromsarna var i fullgott skick. En tur i blästerskåpet gjorde dem anständiga.
Bild

Lite färg och montering senare.
Bild

Färgade golv och pedalställ.
Bild

Nu närmar vi oss nutid och igår stoppade jag i motorn för (förhoppningsvis) sista gången innan besiktning.
Bild

Tycker det är förvånansvärt gott om plats sen jag bytte framvagn.
Bild

Borde inte bli några större problem att rymma ett fint grenrör här.
Bild


Såhär står den nu. Massa fix återstår men jag börjar se ljuset.
Bild
Senast redigerad av Thed_J den ons sep 16, 2015 11:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skarholen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 27, 2015 2:53 pm

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Skarholen »

Fett, blir jo kjempe bra og mye egne løsninger du har :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av blackadder »

Kul! Har du fler bilder på hojen?
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Tack.
Har inga riktigt bra på den men hittade nån gammal med en yngre version av mig på..

Bild

Stämningsbild från i somras. Kvällssol i Kusmark.
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

För nån dag sen när jag monterade ihop motor och låda så passade jag på att provtrycka lite tryckplattor. Tänkte jag skulle redovisa siffrorna för dom som är intresserade.
Resultaten blev lite luddiga då pressen jag använde inte var helt stabil men i grova drag kan det vara kul med en jämförelse ändå.
Testade de tre plattor jag hade liggande.

Orginal B230f - 440kg
Orginal B230fk - 600kg
Sachs 763 - 980-1000kg

Monterade 763an men var tvungen shimsa en del. La på 3mm som var det enda jag hade men skulle enligt mina räkenskaper behövt 4,3 mm för att uppnå maxtryck, vilket jag tycker låter väldigt mycket. Det skulle innebära att plattan vilar nästan längst ut på styrstiften så i det fallet hade nog svarving av svänghjulet varit det rätta att göra.
Brukar man behöva shimsa så mycket? Nu är ju visserligen min BMW-lamell ~10mm tjock så om en sinter är runt 7mm så är det ju rätt stor skillnad.


För att det är så kul med bilder så lägger jag ut ett par på mitt nyförvärv som jag skambjöd lite impulsivt på och råkade få.. Åker nu lika ståndsmässigt som Veiron!

Bild

Fick ta plats bredvid moppen.
Bild

Fantastiskt rolig!
Bild
Christian
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 27, 2008 11:44 pm
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Christian »

Tok du MC-Lappen hos "Lærern Kjøreskole"?

Synes du så kjent ut.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Nä, tog på Svein Svendsen. Inte jag som är den skäggiga dock... Det är en jag delar garage med.
Christian
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 27, 2008 11:44 pm
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Christian »

Ahh, trodde det var du med sjegget :)

Jeg tok teorikurs på "Lærern" men alt det andre på Svein Svendsen jeg og.
Har Tore som lærer.

Uansett fett prosjekt, Amazon står høyt oppe på lista over vil-ha-biler :)
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Tack. Misstänkte det.. Jag hade Bjørn. Var där runt april-maj.

Lägger ut några fler bilder på dagens verk.
Har gjort en ny spak igen.. Den blev rund den här gången och justerbar i höjd så jag kan prova fram en bra utväxling.
Bild

Fick dit fästet för hydraulpinnen också. Det är lite trångt men lite kompromisser hade jag räknat med.
Bild

Sideview.
Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Husse1 »

Såg att du hade leden för vxl.spaken bultad i karossen.
Bara ett litet tips ang. det, vid lite inspirerad körning kan ett sånt montage ge en väldigt svårväxlad låda och risk för växlar som hoppar ur.
Annars kan jag bara säga att det är ett väldigt fränt och intressant bygge.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Jaså? Är det på grund av motorns rörelser? Förra versionen var också bultad/svetsad i golvet och jag tyckte det gick bra. Då var det visserligen Volvos orginalled som har lite gummi runt sig och rätt stumma motorfästen. Kanske gör skillnad?
Upplever däremot redan vid lite brutalare torrbrytning att lådan kanske inte mår så bra av det i längden. Time will tell..
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Husse1 »

Har läst att ett flertal byggen, haft problem att få i växlar då lådan rör sig men inte spaken och de flesta har löst problemen med att montera ledlagret i lådan och bara ha en tjock, typ gummitätning mellan ledlagret och tunneln.
Problemen märks framför allt på strippen, när man har lite bättre fäste och därigenom får lite mer vridningar i lådan.
Men du kanske har så hårda/stadiga motor och vxl.lådsfästen så det går bra ändå.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Steve »

Kompisen har haft problem med M90:n i sin PV. Sitter plastklackar på skiftgafflarna som har nötts upp eftersom och det beror nog på att spakstället suttit stumt i karossen. Han har riktigt styva kuddar på motor och låda men vibrerar väl bra ändå

Nu har du väl inte en M90 men delar bara lite erfarenheter :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av Thed_J »

Låter ju som att jag kommer få ett eller annat problem med det där framöver. Jag är däremot ganska less på att bygga så det får gå i arkivet under "att göra rätt nästa gång". Måste få ut den och prova ut allt som är nytt på bilen så får jag åtgärda eftersom. Uppskattar dock alla tips och synpunkter!
Skriv svar