I denna våg av uppdateringar känner även jag mig manad att leta upp min egen tråd och fylla på med lite aktuella bilder.
christellracing skrev:Stenhård!
Jag har en amazon -66 ärvde morfars som har renoverats.
Nu vart man ju sugen att bygga om den..
Tack! Jag kan inte annat än uppmuntra det suget för det är trots allt barnsligt kul att köra Amazon.
Sen sist har bilen blivit besiktad och använd som bruksbil en period pga sviktande kvalitet på bruksbilen. Det var inte så jag hade tänkt det för nu är den tydligt märkt av saltet. Dock fick jag ju tillfälle att göra en liten utvärdering innan den ska tas i bruk på riktigt. Var en del barnsjukdomar som jag försöker beta av nu. Det första jag gjorde efter besiktning var givetvis en höjdjustering.
Sex(!) varv per sida fick jag justera ner den och jag måste dessutom ta ännu mer. Jag ville bara köra den så de nya fjädrarna fick sätta sig lite innan jag tog sista halvvarvet.
Fjädrarna kommer från Mercedes w123 och är i utgångspunkt en del längre än asconans..
Nu är bilen tillbaka i garaget och diverse jobb ska göras på den. Har satt ihop nya motorn under tiden bilen rullat så den ska bytas om en inte alltför avlägsen framtid. Orginalturbon plockades bort för att jag skulle kunna smida ihop ett nytt grenrör.
Här har jag försökt göra en start på rören.
Den uppmärksamme ser dock att det inte gick så bra för mig
Som tur var hade jag en extra fläns och fick således chans att sätta rören på rätt sida.
Byggde en kollektor.
Jag vill aldrig skiljas från min truck..
Här hamnar nya turbon. Gott om plats runt omkring ifall jag vill ha en större sen.
Så här blev det.
Kände mig rätt nöjd till att börja med men jag är lite bekymrad över antalet tvära böjar. Hade ju gått att få lite mer flow i linjerna och dessutom blir nog downpipen rätt skarp. Kan hända att jag provar göra ett nytt senare men om ingen ser nåt allvarligt problem med detta så blir det såhär.
Jag har provtryckt ventilfjädrarna och bytt till aluretainers. Fjädertrycket låg nånstans runt 65kg till ca 110kg på fullt lyft. Enkelfjädrar.
Har justerat in kammen till 0,40 men efter ett samtal med Jens så går jag nog ner till 0,35 istället.
Förbränningsrum.
Även VEMSboxen har hittat in i bilen så det blir kabeldragning snart, men först ska nya motorn på plats. Bilder på det kommer framöver.