Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
jag har funderat på ta hem modärna fina 92.5mm custom kolvar ibland med fina 1mm ringar? skulle passa fint både till 2150RC B21 och B20! frågan är också vilken kolvhöjd och kolv bult man vill ha så de passar så många som möjligt? tror kolvhöjden ska va ca 43mm det går bra att plana blocken 3mm! (går att köra B20 86mm stroker då också)
22mm tror jag är en bra mått? man kan ju köra lätta B18 B20 6 bult stakar/vev om man vill hålla det enkelt och billigt (passar väll i ett B21 block med tidiga B21;ans vev grejor (som har samma vev som b20). samt köra lätta race H stakar med vättigt stake/slag förhållande med ca 145-148mm C-C och valfri vev lager dim. 46-49mm
skulle man köpa några satser på en gång kan man nog få skapligt pris på dem.
mvh jens
22mm tror jag är en bra mått? man kan ju köra lätta B18 B20 6 bult stakar/vev om man vill hålla det enkelt och billigt (passar väll i ett B21 block med tidiga B21;ans vev grejor (som har samma vev som b20). samt köra lätta race H stakar med vättigt stake/slag förhållande med ca 145-148mm C-C och valfri vev lager dim. 46-49mm
skulle man köpa några satser på en gång kan man nog få skapligt pris på dem.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Har sett kolvar från kända tillverkare säljs på aliexpress anonymt.
Alltså utan namn på kolvarna.
Så snoka där.
Alltså utan namn på kolvarna.
Så snoka där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Har kadetten hittat kolvar till 96mm + öd med fina ringar på Ali?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
snoka själv vetja.
Men,, jag menade alibaba.com
Här är en fin till Volkswagen/Audi
http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 45600.html
Men,, jag menade alibaba.com
Här är en fin till Volkswagen/Audi
http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 45600.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
vill man ha kvalitet och bra hjälp så köper men på allibaba !
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Faktum är ju att numera tillverkas de flesta fräna bling bling grejer i Kina.
Tyvärr.
Men, testa maila dem.
De gör vad du vill i stort sett, tjyvar fin teknik från nån känd de tillverkar åt i sin fabrik och sätter din logga på det.
De har inga skrupler alls.
Dessa kolvar heter SPA turbo och sitter i många ~1000hk VW maskiner i Sydamerika.
Tyvärr.
Men, testa maila dem.
De gör vad du vill i stort sett, tjyvar fin teknik från nån känd de tillverkar åt i sin fabrik och sätter din logga på det.
De har inga skrupler alls.
Dessa kolvar heter SPA turbo och sitter i många ~1000hk VW maskiner i Sydamerika.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Nu ska jag inte spamma mer, men här är en tillverkare för volvokolvar
http://www.alibaba.com/product-detail/H ... 9S7xk0&s=p
http://www.alibaba.com/product-detail/H ... 9S7xk0&s=p
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
inte ends en bild på dem och gjorda för standard kolvringar inget jag skulle köpa än om de va super billiga! volo har bättre kolvar original!
alltid spänande att surfa alibaba i jakt på det där riktiga klippet men man får oftast vad man betalar för här i livet har jag lärt mig. man kan ju köpa skrap lotter också man kan ju vinna men hur stor är den mattematiska sanolikheten för det?
mvh jens
alltid spänande att surfa alibaba i jakt på det där riktiga klippet men man får oftast vad man betalar för här i livet har jag lärt mig. man kan ju köpa skrap lotter också man kan ju vinna men hur stor är den mattematiska sanolikheten för det?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Du får dock tänka på det jag skrev. de gör vad du vill.
De gör mao ändringar till det du vill på andras designer.
Sen köper du dina kolvringar själv.
De gör mao ändringar till det du vill på andras designer.
Sen köper du dina kolvringar själv.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Dethär B20 motor orkar dra säkert från 3000 varv uppåt, 43,6/36,5 ventiler.Erland Cox skrev: Toppeffekt säger inte mycket om en motors karaktär, man måste se hela registret för att veta hur den funkar.
Det är enormt viktigt att motorn orkar dra även vid en förarmiss.
Från 3000 varv ska den gå rent men givetvis lämnar den dubbla effekten vid 6000 varv.
Borra B21 till 94, gör det inte blocken tunna så att de blir ovala?
Dom är inte tjockare än B240, max 6mm och B230 borrar man ju inte till 98mm med bra resultat.
Erland
Nissan micra 2250 cc 16v,s B19sn block borrning var 94, håller hur bra som helst.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Det här var nog riktat mot mig men jag förstår inte riktigt.
Kan du förklara Jarmo?
Erland
Kan du förklara Jarmo?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Varför mot dej? Ville bara visa att lönar sej inte bara jaga flödesnummer och stora ventiler/innerdiameter.
Kanske 90 % av trimmare fortfarande tror att om man får mer cfm ut i flödesbänken än förut, det blir bättre och definitivt menar inte du, du kan räkna areor/ cfm och har experiment, det kan inte alls alla trimmare.
Om det blir mer hästar i en dyno jämför vad var det förut, det menar inte att bilen blir snabbare med en viss rally/crossförare/ bil.
Att testa bilen och köra mot en klocka, är skottsäker, tiotals gånger jag har sett den att en bra bil i bromsbänken är sämre mot klockan jämför bil med mindre hästar, hundratals gånger har cfm vinnare förlorat.
Denna B18 toppen gjorde jag utan flödesbänk, ventiler satt i olika höjd, avgassätena var hemska, fick höra lång efter tävlingen att ingen hade monterat toppen i en motor, därför att det var så mycket jobb kvar innan toppen är perfekt. Vad f...n, är en B20 motor perfekt men trots det man kör med det.
Kanske 90 % av trimmare fortfarande tror att om man får mer cfm ut i flödesbänken än förut, det blir bättre och definitivt menar inte du, du kan räkna areor/ cfm och har experiment, det kan inte alls alla trimmare.
Om det blir mer hästar i en dyno jämför vad var det förut, det menar inte att bilen blir snabbare med en viss rally/crossförare/ bil.
Att testa bilen och köra mot en klocka, är skottsäker, tiotals gånger jag har sett den att en bra bil i bromsbänken är sämre mot klockan jämför bil med mindre hästar, hundratals gånger har cfm vinnare förlorat.
Denna B18 toppen gjorde jag utan flödesbänk, ventiler satt i olika höjd, avgassätena var hemska, fick höra lång efter tävlingen att ingen hade monterat toppen i en motor, därför att det var så mycket jobb kvar innan toppen är perfekt. Vad f...n, är en B20 motor perfekt men trots det man kör med det.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Lär man sig sin bänk är ju resultatet samma, fast exakta. Bänken mäter ju tid = klockan om man kör inertiamätning. Ska du mäta på väg med klocka så har man ju ännu större felmarginal pga fler variabler som kan spela in! Största variabeln är ju trots allt förare!!Erland Cox skrev:Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.
Erland
Skickat från min D5803 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Lär man sig sin bänk är ju resultatet samma, fast exakta. Bänken mäter ju tid = klockan om man kör inertiamätning. Ska du mäta på väg med klocka så har man ju ännu större felmarginal pga fler variabler som kan spela in! Största variabeln är ju trots allt förare!!Erland Cox skrev:Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.
Erland
Skickat från min D5803 via Tapatalk