Lagom kompförhållande b230

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Lagom kompförhållande b230

Inlägg av T Landholm »

Tjo!

Som sagt vart är lagom att lägga sig på 98 oktan.

Samt lite kompression gentemot tändning, hur högt man kan gå utan att sänka tändningen för mycket.. :)
Tommy Landholm
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av NikkO »

Beror ju på kamaxeln, fråga kamsliparen till o börja med.

Högt komp och tight klämpspalt (0.5 - 0.7mm) är rätt melodi ;)
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av T Landholm »

Tack för svaret!

Det är en FS296:a

Duration: 296° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°


Jo precis! Det är en 230:i med plana kolvar, deckat block så ligger på 0.2 uppstick över decket. Har räknat lite och ngn stans runt 42-43 cc i förbränningsrummet skulle ge ca 12.3:1

Frågan är om det är för mkt.. :)
Tommy Landholm
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av Misse »

Jag har haft högre kompförhållande än så på originalkam..
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av NikkO »

Funkar bra med den kamaxeln.

Dock så har den kammen lite tråkigt bottenregister
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av Rasmus Annander »

nikko.. de beror helt på hur man ställer den kammen.. går att få rätt go botten med den med.. beror på vilken karakträr man vill ha
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av T Landholm »

Dela med dig :thumbright: Har provat lite olika också.. Vad tycker du funkar bäst? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av Rasmus Annander »

jag gillar o ha effekten högre upp så man får riktigt drag i grejerna så jag brukat ställa den runt 4mm

vill man ha mer botten passar de bättre med runt 3,85ca
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Lagom kompförhållande b230

Inlägg av NikkO »

Ställde min så att insug öppnade 1 mm mer än avgas.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar