Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Gregerr »

Fränt projekt.Blir skoj att följa.
Jimmyhoffa skrev:. Så när jag äntligen hade köpt en motorlyft så inser jag att motor kommer hamna ca 10dm ovan huven.
Det är skapligt högt :hihi:

Ser bra ut :thumbright:
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Blir inte alltid rätt när man skriver, givetvis skall det stå 10cm.
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Gregerr »

Förstod givetvis det, men kunde inte låta bli.
bra bygge.
inte meningen att vara besserwisser, eller vad det heter...
ber om ursäkt.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Bra att det rullar på!

Jag hade svårt att få tillräckligt mycket dämpning med stötdämparen framför hjulen, det ville studsa och bråka hela tiden. Sedan jag flyttade coilovern bakåt, bakom hjulet, där original stötdämpare sitter, fungerade det mycket bättre. Det blir bättre utväxling mot dämparen då.

Enklaste sättet att hitta en aluminiumsprängkåpa är kanske att leta efter en C3- eller A4LD-automat från 2.8/2.9. De har en skruvbar sprängkåpa som bör funka. Annars sitter ju alukåpa på 2.8 XR4x4 också. Lite ovanligare dock...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Denniz »

Riktigt kul projekt, kommer följas! :)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Ska försöka komma ihåg att ta någon bättre bild på stötdämpare bak, eftersom det är ganska mycket omgjort. Tornen är förstärkta och centrum flyttat, samt att jag har kapat i bärarmens nedre infästning till stötdämparen. Dessa modifieringar medför att dämparen är spikrak:)!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Ja, men det är inte dämparens lutning som är problemet, utan att när den sitter mellan hjul och bärarmens ledpunkt så får man en utväxling (motion ratio) i upphängningen som gör den "svagare". Mina GAZ-dämpare gick inte att ställa tillräckligt hårt för att hantera däckstuds.

Det kan fungera för dig, jag hoppas att det gör det, men det är ju bra att fundera på saken kanske.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Gjort ett ryck i garaget och nästan fått klart infästning till krängningshämmare fram, och nästan moddat färdigt pedalstället. Det är grymt trångt, men det finns frigång för gaspedal, jag har dock inte löst ännu hur det blir med kopplingspedal eftersom denna bil var automat från början. se bilder som förklarar lite bättre. Ena bilden som visar motorutrymmet så ser man en bula uppe i högra hörnet, det är pga. torkarmotorn =).

Bild

Bild

Bild

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Verkar lösa sig med kåpan till växellådan. Nu återstår bara fem eller sexväxlat? Har kollat på nätet en online beräkning av sluthastighet. Om lådan har 1-1 på slutväxel så gör den ca 225km/h på 7000rpm. Detta känns lite extremt så kanske en sexväxlad BMW låda är att föredra!!?
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej!
Gjorde ett litet ryck men jag hade köpt fel gänga på krängningshämmarstaget, det skulle vara M12 istället för M10. Har även fått tag i en billig sprängkåpa som jag hat kapat redan. Infästning kränghämmare blev lite annorlunda mot original eftersom jag tyckte att kraften från staget kommer lite tokigt, blir mycket mindre brytning på infästning på detta sätt.

Jag kommer lägga ut borg warner lådan och tillhörande sprängkåpa som inte passade på min motor till försäljning.

Nu till lite bilder.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Husse1 »

Otroligt fränt bygge.
Sen tänkte jag nämna att jag har en lös transkåpa tillsalu från C4 automat som troligen är för 2.8/2.9. (Var nämligen för liten för min 302" V8)
Min 157kuggs flexplatta fick inte plats i kåpan men den hade rätt bultmönster, vilket jag hört ska vara samma som på 2.8/2.9.
PM'a mig om det kan vara av intresse.
Annars, Thumbs up!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Antagligen en sådan jag fick tag på, se bild ovan!
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Husse1 »

Nej min kåpa ser absolut inte ut som den på bilden, jag kan försöka ta en bild av den under morgondagen och skicka till dig om du vill.
Den du har på bild här ovan ser mer ut som en kåpa till Pinto.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Den på bilden ovan är väl en C3-kåpa? V6 (Cologne) känns igen på att de två övre skruvarna är så långt upp, på Pinto sitter de mycket längre ned.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Verkar vara problem med firman som skulle svetsa en BMW zf låda med kåpan jag skickade iväg:(. De säger att den inte passar deras fixtur? De vill mäta orginal växellådan för att kunna svetsa svepet på lådan.

Nu vet jag inte alls hur jag skall göra eftersom det verkade prisvärt och jag var mycket tydlig när jag frågade om de hade fixturer som passade ford V6 2,9.

Väntat länge nu i tron att den är på väg eller jobbas på eftersom det stod på deras hemsida att de tar beställningarna i tur och ordning. Idag fick jag detta svaret per mail.
Skriv svar