Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Håller på hjälpa farsan med en 90as cheva v6 båtmotor. Den har inte funkat sen inköpet för två år sedan så tålamodet börjar ta slut.

Till problemet. Motorn har ingen gnista på stiften då de sitter monterade i motorn (kollat med stroboskop), men då man plockar ut stiften och klämmer fast dom på utsidan motorn gnistrar det på som fan. Tanken faller ju genast på jordfel. Men har testat jorda stiften med direktkabel till batteriet utan resultat.

Tändsystemet är prytarlöst med fördelare. Av typen Ignitor http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som kan ha en idè om hur detta skumma fenomen kan uppstå och hur man löser det?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av Steve »

Läste nyligen om nån som hade samma fel och då var det fel på tändmodulen i fördelaren(han hade dock inte ignitor)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Tändmodulen är helt ny ur kartong. Och vi har redan bytt ut en ny för vi trodde det var fel på den.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av mrjaybeeze »

Forsøkt byta tandstiften ?

MvH
Jaybee
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Tändstiften nya.

Det som är bytt är:
Tändmodul (ignitor)
Tändspole
Tändkablar
Förelarlock
Rotor
Tändstift

I stort sett hela tändsystemet
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av Steve »

Bra jord på motor?
Provat att dra en ny strömkabel till fördelaren/tändspolen direkt från batteriet?
Rätt fördelarlock/rotor?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Japp testat med att jorda fördelare, motorblock och topplock direkt till batteri. Ja de är rätt fördelare och rotor. Köpta från hansen racing till rätt motormodell.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av quattro »

Vad har ni för elektrodavstånd på stiften?
Det är betydligt svårare för gnistan att hoppa över inne i förbränningsrummen med kompressionstryck än utanför.
På min Audi slår gnistan lätt en cm i luft ändå kan jag inte gå över 0,4 om motorn skall starta.

Jag skulle provat att knacka ihop stiften till 0,3 och sett om det hjälpte.

Göran
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Jo den tanken slog mig i går med. Ska testa det i helgen
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av wille91_ »

Kör själv ignitor, och den flamethrower spolen som
Finns att köpa till på min edsel -58 och är bra klipp som tusan i gnistan, kör
Med 0,8-1mm elektrodavstånd. Men är ignitorn rätt inkopplad? Båda sladdar på spolen? En + och sen en till - på spolen? 12v till spolen om den nu ska ha det sKa ha det? Annars kan det sitta förkopplingsmotstånd, rätt avstånd på ignitorn till magnetringen på fördelar axeln? Har för mig runt 0,8 mm det skulle vara:s
//William
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av caterpillar »

håper det INTE er 20 Mohm pr fot kabel....
koilen er anpassad tennsystemet, å den er i orden(???) koilen er vel en dåli del å se om den er defekt på...
kjører med en crane ps91, å ingen motstand på kabler ell tennhætte...1,2mm gap på tennstiftet; tenner som*****
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av erikwallgren »

Jo vi kör också med tillhörande flamethrowerspolen. HAr testat både med och utan förkopplingsmotstånd. Och allt är rätt kopplat. Som sagt så har jag ju gnista på stiften (vilket jag inte borde ha om det var felkopplat) då stiften är utanför cylindern. Men elektrodavståndet ska jag kolla upp samt tändkablarnas ressistans för det har jag ingen aning vad det kan vara.
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons aug 20, 2008 11:27 pm
Ort: NORRTÄLJE

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej! Har du testat med strobben när du har tändstiften fastklämda på motorn? m.v.h JG
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Underligt tändproblem cheva v6 båtmotor

Inlägg av m00jons »

Har du kollat så att rotorn står mitt för fördelarlockets tändkabelstift när gnistan skall skickas, dvs då triggern aktiveras.
Om den står mitt mellan två stift eller väldigt fel blir det som att ha extra elektrodavstånd på stiftet.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Skriv svar