
Bilen är alltså en 02a som jag har haft i några år och har funderat över vilka "uppgraderingar" som jag vill göra. Bilen köptes ifrån Norrbotten och är inte speciellt rostig. Tanken på att sätta vinkelslipen i bilen känns inte rätt så den får gå som sleeper med lite för mycket motor under huven. Jag har tänkt rega den med turbo så det gäller å hålla sej under 160hk

Bilen ska användas till blandad körning, stan, bana och provapå strip.
Jag har min kusin "abris" som garagepolare och idespruta och vi håller på med varsin 02a i ganska lika tappning. Just nu bygger vi motorerna i hans garage i sävar. Han har sin projekt tråd här och många bilder är gemensamma. Jag har inte pysslat så mycket med sån här trimning så god hjälp är bra att ha.
Jag har som ide att försöka vara ute med nya motorn och framvagnen och sen ge mej på bakvagn, lack, 5vxl så sånt som också behövs men kan vänta nått extra år.
Recept på aktuell gat-motor:
Standardbotten 2l med orginalpakning. Ersatt med skärringspackning 2011
Kolvar orginal 2002 "lilla piano"
Topp 1,8i med ur bilade förbräningsrum ca 60cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt&extra edis (MS1) ersatt med MS3x full seq 2011
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Fin motorn har aldrig hittat ner i bilen! Bilen körs fortfarande orginalmotorn enl ovan
Recept på fin motorn:
Standardbotten med 2mm deckat + kopparringar
Kolvar Mahle 90,5
Putsad topp 1,8i med rundade förbräningsrum 65cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt3 på V3 kort
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump
Recept drivning/chassi:
Växellåda Getrag 245 5vx - ej klart
E21 lamelldiff 3,91 + 323 drivaxlar - ej klart
Bilstein sprint / sachs 02 fjäderkit
Tii fjäderben + 323 skivor + 528 e12 bromsar
Boxad bärarmar bak
Bak golf2 bromsok på e30 skivor - ej klart
Nylonbussningar utom difffästet
Lite bilder
Gamla motorn
Bussningar

Flödning hos dr jensa

Motorbyggning

Tredje varianten turbo till projektet. Först skaffade jag mej en t3a sen en td04-16t nu blir det sc50 som skruvas dit. Det går ju alltid å byta ....

Så nästa tisdag blir det till å vikta in stakarna