Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor. HITTAT FEL:D

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
kardandan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 16, 2007 4:38 pm
Ort: gagnef

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av kardandan »

har haft samma problem med en b20 jag med,, både block och topp nyfräst..topplockspinnbultar monterat oxå...,läckte lite glykol under insugssidan...varmkörde o tänkte de blir tätt med efterdragningen....men lika ändå...lika som dej så planade jag om toppen o kollade så blocket var plant,,,inga fel...dit med ny skärkantspackning och skruvade ihop.....samma läck ändå.... :doh: ...då tröttna jag ur eftersom jag inte hitta nåt fel.. fast de bär emot så hadde jag på hylomar runt vattenkanalerna på toppackningen....då blev de tätt ....den toppen är planad rätt mycket men ska ju inte bero på de...är det elring packning du kör med? jag provade med två såna..
projekt..

race=amazon -62 b20 turbo.11,4s 197kmh,402m
142 långtidsprojekt.b20 turbo.
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

mja kanske men vet dock att den inte läkte innan vi plocka ner motorn och det enda som inte värkar vara som förrut är att bultarna inte värkar dra ihop packningen ordentligt då skärkanten fortfarande är 1,5mm efter att toppen dragits. Så är 95% säker på att bulten är slut eller att packningen är söndags exemplar. Hade den trycks ihop ordentligt så hade det inte läckt
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

jo kör elrings men som sagt värkar itne som den trycks ihop ordentligt när ja drar med 95nm har även testat 110nm. Ska ringa å höra med kg imorgon va de säger. Som sagt är skärkanten 1,5mm även när du dragit åt så är det klart att det itne tätar när packningen bara är 1,1-1,2 mm tjock.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör också med en sån packning från KG men min är tät.
Har du kollat hur packningen täcker vattenkanalerna?
Jag har för mig att min packning var 1,3mm tjock även begagnad, det är inte ett fabrikationsfel på packningen?

Erland
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

Erland: Jadu det ser faktiskt ut som att skärkanten ligger extremt nära vattenkanalerna tycker det ser ut som att skärkanten leker packning vid vattenkanalerna vilket i sig kan vara en del i felet.
Första gången ja köper ny packning dessutom brukar alltid återanvända 4-5 ggr utan problem:D Så det är typiskt att det ska strula när man köper ny..

Hade tagit en bild på't om ja inte haft en telefon från 1400-talet.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

Kan även påpeka att packningen hänger ut över kanalen med ca 1-2 mm

Bild
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Erland Cox »

Läcker den in i motorn eller ut på utsidan?
Bara stål tätar väldigt dåligt.

Erland
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

lite svårt att säga då jag bara haft på toppen å hällt i vatten å det läcker redan då. men det ''droppar'' ut under insug ca 1 droppe var 10-15 sec och då är bara toppen på inget annat å när ja tar bort topp så är det vatten i cyll men det är ju självklart.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Erland Cox »

Verkar nästan som om packningen är för tunn eller skärringen för tjock.
Jag har tyvärr ingen packning att mäta på men det står i KG:s katalog att den är 1,2mm tjock.
Tror att den ska vara 1,3mm när den inte är hoptryckt.
Om din är 1,1 mm så är det nåt fel.

Erland
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

Joo värkar skumt men ett sista desperat försök är på väg hem från kg nya toppbult. Dom gamla var använda 2 gånger men känns långsök
Men det verkade som att skärkanten itne var ihop pressad som den skulle så kanske funkar.

Annars blir det klister på skiten....

Tack för all hjälp förresten det uppskattas mycket.

Mvh
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Erland Cox »

Hoppas det funkar. Jag kör gamla originalbultar utan problem.

mvh. Erland
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Toffe »

Det var varit samma problem med packningen till b23-b230! Packningarna har haft sjukt dålig kvalitet de senaste året, ja gick från Elring till athena som håller mycket bättre kvalitet! Ja har varit av med toppen på våran motor å mät cylindrarna engång och packningen håller sig rund å fin.
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

nu tröttna jag på skiten. till salu om nån är sugen. 45-or i riktigt fint skick med nya trattar. steg 4 topp dock utan dubbla ventil fjädrar timo 840 kam i nyskick. lättat svänghjul skellet balanserat nytt. sitter även en yxvev. Ny koppling. M stakar b21 A kolvar nya ringar. Nya lager i botten. ny planad topp/block fult extraktor ståldrevsats från kg ny. packningar nya. självklart står skiten i delar. Ev byte nå bmw 6a eller annat kul.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av NikkO »

pris?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Läckande ( ny ) toppackning b20 timo motor

Inlägg av Murvel »

Bud på allt lr delar. ligger i säljes.

Fick nr till gubben kg så ska ringa han imorgon så får se va han säger. får ja ihop skiten igen så blir den dyrare:)
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Skriv svar