Lite moddade främre rör för 960 3.0 / B6304F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Lite moddade främre rör för 960 3.0 / B6304F

Inlägg av taz82 »

Tja! Nu e det dags å bygga om avgaset lite på 960in.

Tanken är att det skall bli ett 3" system hela vägen bak med sport/racekat.

Jag visar lite bilder, text står under bild som beskriver vad den visar.

Bild
Två främre rör, det blanka är ett originalrör. 2.25" utvändigt med ett innerör på mindre än 2".
Det andra är ett originalrör där inner-rören är bort kapade (dubbla 2.25") (rostigt pga. avgasbandage)

Bild
Ett grenrör är monterat för att visa lite hur det ser ut, ett liknande sitter bakom.
innerdiameter i första biten av främre röret är 44mm till första skarven.

Bild
Såhär ser det ut original. Förmodar att det är små rör i stora rör för att hålla nere ljudnivå och ge varma avgaser till katalysatorn?

Bild
Det omsvetsade övergår i 2.25" före kat.

Nu till frågan
Jag hade tänkt gå över i dubbla 2" rör direkt efter grenröret utan avgasbandage eller annat.
Därefter så skall jag leda ihop dem till 1 st 3" rör med V-band före katalysatorn. (planerar även att flytta fram kat (snarare än bak) lite för att få varmare avgaser)

1. Hur långa 2" rör vill jag ha? gå över till 3" så fort som möjligt, eller ge det några decimeter för att jämna ut pulserna?

2. Är det fördelaktigt att behålla de redan färdiga 2.5" rören och svetsa om grenen till 3" med V-band där istället?

Vad ger "MEST" sugeffekt - gissningar sökes,

det är originalkammar, spridare och sprut

Tack på förhand!