Min hubdyno - Kanske till Salu ?
Re: Min hubdyno
Blir väl tvungen att bjuda på lite mekatronikbilder också då
Det är inga konstigheter egentligen.
Det är inga konstigheter egentligen.
Re: Min hubdyno
Tidigare grafer som visar Tid som X-axel så var tiden ditlagd efteråt då jag helt enkelt glömt av att lägga med det i loggen.
Nu skickas tid i millisekunder med ifrån styrenheten. Svepet på brorsans bil ifrån igår ser ut såhär:
Jag ska kika hur det ser ut om man lägger target-rpm över samma, då ser man direkt om den skevar.
Nu skickas tid i millisekunder med ifrån styrenheten. Svepet på brorsans bil ifrån igår ser ut såhär:
Jag ska kika hur det ser ut om man lägger target-rpm över samma, då ser man direkt om den skevar.
Re: Min hubdyno
Ett litet klipp där jag provar låsa dynon på 2500rpm och slår på/av lysena.
Ganska fantastiskt faktiskt
http://youtu.be/wPSoWgwjOKE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett litet demo på ett svep, när man filmar med mobilen så zoomar den in så förbannat så ja fick hålla i knepig vinkel med en hand så vart väldigt skakigt, det skakar inte sådär mycket i bilen.
http://youtu.be/Q2RlAorT28o" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är kul med dyno!
Ganska fantastiskt faktiskt
http://youtu.be/wPSoWgwjOKE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett litet demo på ett svep, när man filmar med mobilen så zoomar den in så förbannat så ja fick hålla i knepig vinkel med en hand så vart väldigt skakigt, det skakar inte sådär mycket i bilen.
http://youtu.be/Q2RlAorT28o" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är kul med dyno!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Min hubdyno
bra jobbat! blir lite avundsjuk nu. måste nog bygga mej en telma på min rullar och knåpa ihop en styrning-reglering i vinter.
power
Re: Min hubdyno
Riktigt kul att labba lite.
Funderar på om man kanske skulle byta motorstyrning på brorsans stackars bil imorrn och prova mappa litegranna o se vad den tycker om det.
Men jag tror inte jag orkar utan låter nog den vila nåndag och provar med nån annan bil
Får se vad det kan bli då tro...
Funderar på om man kanske skulle byta motorstyrning på brorsans stackars bil imorrn och prova mappa litegranna o se vad den tycker om det.
Men jag tror inte jag orkar utan låter nog den vila nåndag och provar med nån annan bil
Får se vad det kan bli då tro...
Re: Min hubdyno
Fortsätter plåga brorsans bmw.
Slog igång lite inertia-kompensering och provade köra ett rent inertia-svep.
Inertian på bromsarna ligger på 2,96Kgm2 styck, så har räknat på 5,92
Svepet tar ganska precis 3sek från tomgång till strax över 6000rpm på 5ans växel, total utväxling i drivlinan är 3,15:1(1:1 på 5an + 3,15 i diffen antar jag?), så maximalt vridmoment på axeln är uppmätt till 465,192nm.
Det är såpass mycket inertia att jag måste ta med det i momentberäkningen även vid bromsade svep.
Vad tycker ni? Ska man räkna med inertian på utrustningen?
Jag vet att land-and-sea dynosarna gör det, för de har en tendens att bromsa ner motorerna så pass att accelerationen uteblir helt under en liten stund till dess att target-varvtalet har hunnit ifatt. YOUTUBE-LÄNK . Svarta är varvtal, gråa pilen target-rpm.
Samma fast liggandes, lite enklare att se vad som händer
Samma axel:
Slog igång lite inertia-kompensering och provade köra ett rent inertia-svep.
Inertian på bromsarna ligger på 2,96Kgm2 styck, så har räknat på 5,92
Svepet tar ganska precis 3sek från tomgång till strax över 6000rpm på 5ans växel, total utväxling i drivlinan är 3,15:1(1:1 på 5an + 3,15 i diffen antar jag?), så maximalt vridmoment på axeln är uppmätt till 465,192nm.
Det är såpass mycket inertia att jag måste ta med det i momentberäkningen även vid bromsade svep.
Vad tycker ni? Ska man räkna med inertian på utrustningen?
Jag vet att land-and-sea dynosarna gör det, för de har en tendens att bromsa ner motorerna så pass att accelerationen uteblir helt under en liten stund till dess att target-varvtalet har hunnit ifatt. YOUTUBE-LÄNK . Svarta är varvtal, gråa pilen target-rpm.
Samma fast liggandes, lite enklare att se vad som händer
Samma axel:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Min hubdyno
Tänkte du gör så att du mäter med inertia och sen lägger till det moment som du får från bromsarna? Det blir väl så, om du bromsar sej med 500Nm på axeln konstant så är det momentet borta från inertiamätningen? Blir det så?
Har hem nu en till hallsensor för rullarnas varvtal, en adruino uno och lite andra automation komponenter för att styra en telma. Får sen ta in en 0-5V signal till sp1an som ger momentet. Sen en kanal som räknar ut effekten som bromsen tar och sen inertiamätning som vanligt. Blir det rätt då?
/Andre'
Har hem nu en till hallsensor för rullarnas varvtal, en adruino uno och lite andra automation komponenter för att styra en telma. Får sen ta in en 0-5V signal till sp1an som ger momentet. Sen en kanal som räknar ut effekten som bromsen tar och sen inertiamätning som vanligt. Blir det rätt då?
/Andre'
power
Re: Min hubdyno
Precis så, ökar accelerationen så tappar den på lastcellerna men kompenserar upp det med inertia.
Det är bara lägga på momentet från retardern direkt på momentet från inertian, därefter får man räkna ut effekt och motor-moment som vanligt.
Vad det verkar
Provade litegranna nu, svep 525rpm/sek med inertiakompensering, det blir ju självklart inte som steadystate då hela drivlinan också har inertia som jag absolut inte tänker räkna med
Hade huven stängd och ingen kylning på så effekten blev något lägre för varje körning, det började nog bli varmt där vid luftfiltret
Det är bara lägga på momentet från retardern direkt på momentet från inertian, därefter får man räkna ut effekt och motor-moment som vanligt.
Vad det verkar
Provade litegranna nu, svep 525rpm/sek med inertiakompensering, det blir ju självklart inte som steadystate då hela drivlinan också har inertia som jag absolut inte tänker räkna med
Hade huven stängd och ingen kylning på så effekten blev något lägre för varje körning, det började nog bli varmt där vid luftfiltret
Re: Min hubdyno
En till BMW Turbo med hx40 och fisladd (~1bar)
Lite trist utan laddtrycksstyrning så även här fanns inte mycket att göra tyvär.
Lite effekt hittade vi iaf.
Endast 3" avgassystem och wgn går in i avgassystemet.
Före-efter graf:
Jämförelse mot tidigare bmw turbo, dock har den förra inte någon kompensering för inertia och har nog lite mera effekt.
Motorrum.
Vi provade även köra utan nätfiltret på turbon, gav varken från eller till. Flödesvänlighet = 100%
Lite trist utan laddtrycksstyrning så även här fanns inte mycket att göra tyvär.
Lite effekt hittade vi iaf.
Endast 3" avgassystem och wgn går in i avgassystemet.
Före-efter graf:
Jämförelse mot tidigare bmw turbo, dock har den förra inte någon kompensering för inertia och har nog lite mera effekt.
Motorrum.
Vi provade även köra utan nätfiltret på turbon, gav varken från eller till. Flödesvänlighet = 100%
Re: Min hubdyno
Kört en standard Volvo S60 D5 idag.
Samma bil fast steadystate 500rpm mellan varje test.
Har 4-5 bromsningar till inbokade denna vecka
Kul att testa lite olika bilar.
Samma bil fast steadystate 500rpm mellan varje test.
Har 4-5 bromsningar till inbokade denna vecka
Kul att testa lite olika bilar.
Re: Min hubdyno
Fränt!
Du har nog fullt upp framöver..
Du har nog fullt upp framöver..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Min hubdyno
Ja, det verkar inte bättre Emil ringer och skäller på mig att jag lär komma förbi honom och gärna ta med dynon i ryggsäcken.... Jag vet inte om han har nåt lurt i åtanke.
Sjukt smidig att mappa i iaf, ångrar inte att jag tog tag i saken o gjorde iordning den.
Man kan ju faktiskt skrota in på RRI.se och jämföra lite steadystate-grafer
Bil med samma motor:
http://rri.se/popup/performancegraphs.p ... artsID=611" onclick="window.open(this.href);return false;
Dem körde lite högre i varv och tog några fler mätpunkter, ska nog testa ta vart 250'e varv på nästa standard-bil.
Denna bil var manuell och kördes på 5an (högsta växeln)
I veckan hade jag tänkt koppla in mapsensor och kanske bredbandslambda, om jag får nån minut över...
Sjukt smidig att mappa i iaf, ångrar inte att jag tog tag i saken o gjorde iordning den.
Man kan ju faktiskt skrota in på RRI.se och jämföra lite steadystate-grafer
Bil med samma motor:
http://rri.se/popup/performancegraphs.p ... artsID=611" onclick="window.open(this.href);return false;
Dem körde lite högre i varv och tog några fler mätpunkter, ska nog testa ta vart 250'e varv på nästa standard-bil.
Denna bil var manuell och kördes på 5an (högsta växeln)
I veckan hade jag tänkt koppla in mapsensor och kanske bredbandslambda, om jag får nån minut över...
Re: Min hubdyno
Mycket intressant tråd, hatten av för att du fått ihop allt och att det fungerar.
Vad får man betala för 2 Retarders? och var köper man dem?
/
Vad får man betala för 2 Retarders? och var köper man dem?
/
Re: Min hubdyno
Har haft lite problem till o från med störningar på varvsignalen så idag fixade jag iordning så jag kan köra RJ45 (nätverkskabel) kablar och det gjorde verkligen susen.
Provade först att köra med CAT5 (utan skärm), funkade ett bra tag tills att allt började bli varmt då kom det lite störningar, bytte till CAT7 och problemet vart som bortblåst.
Körde en polares Volvo 240 med m50b25 + 68mm Garrett @ 1,3bar
Lite provkörning efter bromsning:
http://youtu.be/iDL0K80TKGg" onclick="window.open(this.href);return false;
Före efter:
Provade först att köra med CAT5 (utan skärm), funkade ett bra tag tills att allt började bli varmt då kom det lite störningar, bytte till CAT7 och problemet vart som bortblåst.
Körde en polares Volvo 240 med m50b25 + 68mm Garrett @ 1,3bar
Lite provkörning efter bromsning:
http://youtu.be/iDL0K80TKGg" onclick="window.open(this.href);return false;
Före efter: