Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Blir väl tvungen att bjuda på lite mekatronikbilder också då :lol:
Det är inga konstigheter egentligen.
Bild
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Tidigare grafer som visar Tid som X-axel så var tiden ditlagd efteråt då jag helt enkelt glömt av att lägga med det i loggen.
Nu skickas tid i millisekunder med ifrån styrenheten. Svepet på brorsans bil ifrån igår ser ut såhär:


Bild



Jag ska kika hur det ser ut om man lägger target-rpm över samma, då ser man direkt om den skevar. :thumbright:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Ett litet klipp där jag provar låsa dynon på 2500rpm och slår på/av lysena.

Ganska fantastiskt faktiskt :)

http://youtu.be/wPSoWgwjOKE" onclick="window.open(this.href);return false;



Ett litet demo på ett svep, när man filmar med mobilen så zoomar den in så förbannat så ja fick hålla i knepig vinkel med en hand så vart väldigt skakigt, det skakar inte sådär mycket i bilen.
http://youtu.be/Q2RlAorT28o" onclick="window.open(this.href);return false;


Det är kul med dyno! :thumbright: :twisted: :mrgreen:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av norrback »

bra jobbat! blir lite avundsjuk nu. måste nog bygga mej en telma på min rullar och knåpa ihop en styrning-reglering i vinter.
power
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Riktigt kul att labba lite.
Funderar på om man kanske skulle byta motorstyrning på brorsans stackars bil imorrn och prova mappa litegranna o se vad den tycker om det.

Men jag tror inte jag orkar utan låter nog den vila nåndag och provar med nån annan bil :thumbright:
Får se vad det kan bli då tro...
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

325 Steadystate 500rpm mellan varje låsning/mätning:


Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Fortsätter plåga brorsans bmw.


Slog igång lite inertia-kompensering och provade köra ett rent inertia-svep.
Inertian på bromsarna ligger på 2,96Kgm2 styck, så har räknat på 5,92
Svepet tar ganska precis 3sek från tomgång till strax över 6000rpm på 5ans växel, total utväxling i drivlinan är 3,15:1(1:1 på 5an + 3,15 i diffen antar jag?), så maximalt vridmoment på axeln är uppmätt till 465,192nm.

Det är såpass mycket inertia att jag måste ta med det i momentberäkningen även vid bromsade svep.
Vad tycker ni? Ska man räkna med inertian på utrustningen?

Jag vet att land-and-sea dynosarna gör det, för de har en tendens att bromsa ner motorerna så pass att accelerationen uteblir helt under en liten stund till dess att target-varvtalet har hunnit ifatt. YOUTUBE-LÄNK . Svarta är varvtal, gråa pilen target-rpm.

Bild



Samma fast liggandes, lite enklare att se vad som händer
Bild


Samma axel:
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av norrback »

Tänkte du gör så att du mäter med inertia och sen lägger till det moment som du får från bromsarna? Det blir väl så, om du bromsar sej med 500Nm på axeln konstant så är det momentet borta från inertiamätningen? Blir det så?

Har hem nu en till hallsensor för rullarnas varvtal, en adruino uno och lite andra automation komponenter för att styra en telma. Får sen ta in en 0-5V signal till sp1an som ger momentet. Sen en kanal som räknar ut effekten som bromsen tar och sen inertiamätning som vanligt. Blir det rätt då?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Precis så, ökar accelerationen så tappar den på lastcellerna men kompenserar upp det med inertia.


Det är bara lägga på momentet från retardern direkt på momentet från inertian, därefter får man räkna ut effekt och motor-moment som vanligt.
Vad det verkar :)



Provade litegranna nu, svep 525rpm/sek med inertiakompensering, det blir ju självklart inte som steadystate då hela drivlinan också har inertia som jag absolut inte tänker räkna med :roll:
Hade huven stängd och ingen kylning på så effekten blev något lägre för varje körning, det började nog bli varmt där vid luftfiltret :hihi:
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

En till BMW Turbo med hx40 och fisladd (~1bar)
Lite trist utan laddtrycksstyrning så även här fanns inte mycket att göra tyvär.
Lite effekt hittade vi iaf.

Endast 3" avgassystem och wgn går in i avgassystemet.

Före-efter graf:
Bild


Jämförelse mot tidigare bmw turbo, dock har den förra inte någon kompensering för inertia och har nog lite mera effekt.
Bild


Motorrum.
Vi provade även köra utan nätfiltret på turbon, gav varken från eller till. Flödesvänlighet = 100%
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Kört en standard Volvo S60 D5 idag.

Bild
Samma bil fast steadystate 500rpm mellan varje test.
Bild



Har 4-5 bromsningar till inbokade denna vecka :shock: :thumbright:
Kul att testa lite olika bilar.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av mattias »

Fränt!
Du har nog fullt upp framöver.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Ja, det verkar inte bättre :) Emil ringer och skäller på mig att jag lär komma förbi honom och gärna ta med dynon i ryggsäcken.... Jag vet inte om han har nåt lurt i åtanke.
Sjukt smidig att mappa i iaf, ångrar inte att jag tog tag i saken o gjorde iordning den.

Man kan ju faktiskt skrota in på RRI.se och jämföra lite steadystate-grafer :roll:

Bil med samma motor:
http://rri.se/popup/performancegraphs.p ... artsID=611" onclick="window.open(this.href);return false;

Dem körde lite högre i varv och tog några fler mätpunkter, ska nog testa ta vart 250'e varv på nästa standard-bil.

Denna bil var manuell och kördes på 5an (högsta växeln)


I veckan hade jag tänkt koppla in mapsensor och kanske bredbandslambda, om jag får nån minut över... :hihi:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
headflow
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 29, 2008 12:06 am

Re: Min hubdyno

Inlägg av headflow »

Mycket intressant tråd, hatten av för att du fått ihop allt och att det fungerar.
Vad får man betala för 2 Retarders? och var köper man dem?
/
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Har haft lite problem till o från med störningar på varvsignalen så idag fixade jag iordning så jag kan köra RJ45 (nätverkskabel) kablar och det gjorde verkligen susen.
Provade först att köra med CAT5 (utan skärm), funkade ett bra tag tills att allt började bli varmt då kom det lite störningar, bytte till CAT7 och problemet vart som bortblåst.

Körde en polares Volvo 240 med m50b25 + 68mm Garrett @ 1,3bar

Lite provkörning efter bromsning:
http://youtu.be/iDL0K80TKGg" onclick="window.open(this.href);return false;

Före efter:
Bild

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Skriv svar