Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

headflow skrev:Mycket intressant tråd, hatten av för att du fått ihop allt och att det fungerar.
Vad får man betala för 2 Retarders? och var köper man dem?
/

Tack.
Priser osv får ni leta upp själva, jag vill gärna inte tänka på det :hihi:


Lite kul labbande med m50in från igår, vi provade vrida på lite mera olja till turbon - förödande för spoolupen.
Senare provade vi även om luftfiltret ströp något, vilket det inte gjorde. Var ett bra K&N filter.
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Skitkul du gör såna tester med 'smågrejer' som olja till turbon å så.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Erikk »

Ja, jag tycker också att det är sjukt kul. Man ser direkt om det blir nån skillnad, sen att den inte är 100% kalibrerad spelar ingen större roll för tillfället - Sålänge reporna är repeterbara och att bilarna går som ett skott efter dem varit här o hälsat på :thumbright:

Har nu fixat så att jag snabbt o smidigt kan sträcka grafer, det är bra om man ska visa före-efter osv.
Även så att den visar upp en teckenförklaring på sidan, med lite info från svepet.


Jag fundrar på o göra iordning nån annordning för att kunna köra mopeder och motorcyklar.
Kedjedrift vore toppen, men det är nog lite mycket bök att få dynon att passa många modeller, om man inte tar o monterar hojens egna bakdrev kanske?
Då slipper man ett problem, dock får man ju ett nytt då man måste fixa nåt universalfäste.
Att ha en rulle man kopplar på är nog helt klart smidigare.
500hk turbobusor vore ju apballt :twisted: :hihi:


Ska koppla in bredbandslambda och en 7bar´s mapsensor så snart jag hinner, även 7bar´s oljetryck/soppatrycksgivare.


Nå fler roliga test man borde göra i bänken??

Passa på att visa lite, med första repan streckad, avbruten vid 5000rpm och den andra solid och fortsätter till 6000rpm.
Som vanligt är repeterbarheten galen :shock:
Samma fast PDF: LÄNK
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det skulle vara intressant att se skillnaden på kurvorna på två olika sveptider typ 4 och 15 sekunder.
15 sekunder borde knappt skilja mot en statisk mätning ?

Sen att jämföra dessa båda kurvor, dels från en Snabbspoolad Turbo Diesel, alternativt sugmotor.

Och sen att jämföra dessa båda mätningar från en Bensin / Etanol med stort aggregat, som ger max efter 4000 Rpm.

Skillnaden på dessa vore intressant.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Kamaxelinstänningar kan vara intressant.

först bestämma register med insug, och sedan se om spool kan förbättras med vridning av avgaskam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av norrback »

Jag skulle villa se hur mycket lambda ändrar med sweptid...
power
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Erikk »

Ska försöka hitta någon rolig bil att justera kamaxlar på.
Ägaren till den gröna 240in har en fetisch för detaljer, han är nog med på att göra det.

Ska även prova olika svephastigheter, ett "normalt" 500rpm/sek, ett riktigt sakta och ett snabbt.

Har för mig att jag testade att köra riktigt sakta med brorsans 325, initialt gav den mer moment men det gav sig efter ett tag och sjönk istället, dock var det nog extremt dålig kylning på då (ingen alls + stängd huv).


Nyinkommet:
Fläkt, 900mm diameter och 5,5kw hägglundsmotor. Blåser på fint, ska få lite färg.
Bild

En lambdamätare som är kopplad till dynosystemet samt en 7bar's differenstrycksgivare + en 7bars mapsensor.
Har kalibrerat in lambdamätaren mot programmet, ska ta kompressorn och synka in tryckgivarna ( linjära fast med liten offset )

Bild




Tanken är att koppla in typ 8st EGT samt några 7bars trycksensorer för soppatryck, oljetryck osv.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Erikk »

Körde Vr6 med turbo idag, kkk k29 tror jag det var.


Megasquirt med misständningar i hela registret och skjöt säkringar o härja hela tiden.
Synd på ett annars fint bygge.

Repeterbarheten är inte direkt bra på en sån bil :roll: :hihi: o fina grafer gjorde den inte heller.


Imorrn blir det ganska så rejält hottad volvo 940 med Autronic Sm4, känns som att risken att få fräs i den är större :thumbright:

Bild

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 240 M50b25 Turbo

Inlägg av Erikk »

940in slog på rejält och knäckte dynorekordet.
Slutade med att vi ställde autronic-lådan på 2,6bar o resultatet blev 606whp.
Sc62 turbo

http://db.tt/iy0UqvkO" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av johan johansson »

Kul som fasen. Synd att han inte han prova bilen.
volvo pv 53 16v
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av norrback »

har du provat mäta "effektförlusten" i drivlinan med det inertia som finns i bromsarna? Eller är det allt för lite tröghetsmoment?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av Erikk »

Det är inget jag är intresserad av och det är nog för lite inertia.
Momentförlusten i drivlinan bör vara annorlunda om den har ett moment som driver på, mot att den får frihjula bakåt vilket gör att uträkningen not blir pannkaka iaf.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av Erikk »

johan johansson skrev:Kul som fasen. Synd att han inte han prova bilen.
Ja det ska bli kul o se när han ska ut o grisa med den där sen (om han törs köra?? :hihi: )
Erik Englund

Dahlbäck Racing
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av ogge »

annars slänger man in johan bakom ratten :)

min får du justera kammar på hejvilt
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av primer »

fränt projekt du har! hur mycket drar el bromsarna? och hur många volt är dom byggda för?
har du nån gång upplevt att dom blir väldigt varma eller är det någon kylning på dom?
hade varit kul och se hur du byggt?
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar