Sida 1 av 1

Cheva sb törstig som fan med kompressor

Postat: mån aug 06, 2012 7:26 am
av SmedenMats
Bilen ska köras mycket men problemet är att den drar ca 5-6 liter per mil vid okej körning.
Sitter en 6-71a och dubbla carter 750 comp.
Den ryker ingenting inte ens vid fullt spätt så den är inte så där sur och grisig.

Finns det några enkla knep förutom att montera insprut så här mitt i säsongen.

Re: Cheva sb törstig som fan med kompressor

Postat: mån aug 06, 2012 7:52 am
av StefanM
enklast är väl att köra den på rullande landsväg och optimera den? Annars är väl kombon du nämner inte det optimala om du vill köra snålt?

Re: Cheva sb törstig som fan med kompressor

Postat: mån aug 06, 2012 8:07 am
av mattias
Ja, vad Stefan säger.

Du som haft en E30 turbo och sett möjligheterna är väl inte förvånad? Du verkar inte ha en aning om bränsleförhållande eller tändkurva som det är. "Den ryker inget", säger väl annars det mesta om hur sofistikerat det är för många som kört förgasare (och V8) sedan Hedenhös, och du vet antagligen bättre än så. ;)

Man ska åtminstone satsa på bredbands-lambda nu så här på rätt sida om 2000-talet, och det kan mycket väl vara att det mesta försvinner i en för snäll förtändning. Sen kanske det är något annat som inte lirar, automatlåda?

Re: Cheva sb törstig som fan med kompressor

Postat: mån aug 06, 2012 7:14 pm
av SmedenMats
Haha ja raggarpiss e inte så noga.

nä men tändningen ligger på 36 grader över 3000 rpm och ca 15 grader på tomgång.
men jag förstår inte att bilen går över huvudtaget med så mycket soppa eller är man bara ovan vid raggargrejer

Re: Cheva sb törstig som fan med kompressor

Postat: mån aug 06, 2012 8:44 pm
av Thunderbo1t
Var det inte någon i senaste numret av Street & Strip som körde en 6-71 kompressormatad CSB på 4L/mil med förgasare och E85!?!? Det är ju nästan fullt åkbart :-D
Det beror nog mycket på bakaxelutväxling och stallvarv också.
Känns som en bredbandslambda för 1700kr skulle tjäna in sig rätt snabbt :-)
36 grader låter mycket på en överladdad maskin, läst att många stummar fördelaren på 20-30 grader när man åker kompressor.