Oj vad tiden går, det var förra våren jag sist skrev nåt om vad som hänt på Pontiac-fronten...kanske dags för en update om nån fortfarande är intresserad... Man får ju en lite skev bild av att bara läsa om alla +1000hk byggen med perfekta svetsar då man själv bara är en fattig liten halvfigur med tjocka glasögon.
Har även mitt Audi-intresse som tar upp kvällar och helger under vintrarna, kör ju Audi 200 20v och Audi 100 quattro som bruksbilar så det blir x-antal timmar bara för att hålla dom rullande. Hann även med att renovera en Audi 100 2,8 quattro C4 innan jag började med Pontiacen våren 2015. Plus 240 GLT PRV-V6 historien också...vilken optimist man är!
Nåväl, det här blir en liten sammanfattning över 2015 och vi börjar väl där vi slutade sist.
Mars månad 2015 och utgrävning åter igen för att hitta igen jänkarn efter det snökaos som var...
Det här var sista vintern den stod ute då vädret verkar bli mer och mer extremt.
Bakaxelrenovering var det jag hade planerat och när jag väl fått hem grejerna från USA så var det bara att sätta igång.
Beställde lagersatser, shims, ny Richmond 4,10 utväxling, förstärkt alu-kåpa samt en ny Yukon lamelldiff.
Så jäkla skönt att få kasta 2,56 utväxlingen i soporna och äntligen få lite klipp från starten!
Lite bökigt att få ut axeln då man i dagsläget är en klent byggd kontorsmänniska...men det gick!
Hade ju laddat upp inför operationen i flera månader med att se en mängd renoveringsvideos på tuben, har aldrig gjort detta förr och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra det igen så kunskap in > kunskap ut.
Noggrannhet och tålamod är det man behöver mest. Märkte upp lageröverfallen samt höll reda på shimsen.
Pinjongmuttern satt ju som själve belsebub så det var lika bra att göra ett schtaadigt mothåll av ett rör från en Jula garagedomkraft.
Kommer att behövas vid återmonteringen...
Hade ju köpt dubbla identiska lagersatser från Summit Racing för att kunna hona upp ett lager och använda det som "monteringslager" för att få fram exakt rätt tjocklek på shimsen mellan lager och pinjong, dvs pinion depth.
Sen när rätt pinion depth är fastställt så pressas lagret fast på pinjongen och då är det no way back...
Fick naturligtvis tillverka en del specialverktyg under resans gång, yttre lagerbana från ett Audi-hjullager fastsvetsad på en bit plattjärn och en hylsa fick agera lagerdorn då lagerbanorna skulle knackas på plats.
Sen var det dags att spänna pinjongmuttern tills exakt rätt tröghetsmoment uppstod. På alla youtube-videos jag sett så är det alltid nån gammal erfaren gubbe som drar fast muttern med muttermaskinen tills att motståndet är "lagom". Men HUR ska jag veta att motståndet är rätt? Fanns heller ingen momentnyckel att köpa i närheten som kunde hjälpa mig. Som tur var är min arbetskollega ett matematiskt geni och han räknade ut att 1 kilo (vattenflaskan) på en 200mm hävarm skulle motsvara det rätta rotationsmomentet. I min värld så är det tillräckligt nära sanningen - lets do it!!!
Mycket av jänke-meket verkar handla om känsla och det var samma sak med shimsningen av själva diffen i huset, det skulle vara "lagom" trögt att få dit klumpen! Här kan jag säga direkt att det gick typ en veckas fritid efter jobbet varje dag för att sitta och prova olika shims - pensla märkfärg och rulla kronhjulet - föra anteckningar - byta ut shims - pensla på ny färg och upprepa allt säkert 30 gånger innan avtrycket mellan kuggarna såg ut vettigt. På bilden är det fel - var i början
Då det här med avtrycken är en tolkningsfråga så är det ju extremt svårt att hitta någon sanning i detta. Efter en veckas mätande och shimsande så fick det duga så här, avtrycken blev inte exakt så som jag hade velat ha dom men dom var centrerade på tänderna i höjdled, mer mot centrum av kronhjulet och tillräckligt bra i mina ögon.
Jag menar vad kan hända? Bakaxeln exploderar och jag får bekräftat att jag inte kunde detta...haha
Bara å montera ihop allt då och hoppas på det bästa! Här är den nya kåpan också från Summit Racing med bultar som man spänner ner mot lageröverfallen för att motverka att det flexar.
HATAR verkligen alla kåpor och tråg som är av pressad plåt och som saknar avtappningsplugg, det är ju jävulens påfund! Tacka vet jag aluminium!
Efter återmontering av bakaxeln och provkörning där allt verkade ok så var det dags för nästa steg.
Har alltid fått oroa mig då man gett fullt från stillastående, bakaxeln har velat vrida bladfjädrarna och gjort så att bakhjulen börjat studsa. Enkelt uttryckt så har det levt om rejält där bak när man haft bråttom iväg.
Billigaste lösningen då heter traction bars eller slapper bars som bultas fast under axeln och hindrar den från att deformera bladfjädrarna. Köpte ett par i forskningssyfte från Summit, för klossiga för min markfrigång.
Byggde egna istället av en Audi 100 dragkrok jag hade liggandes! Tjockare gods och dessutom gjorde jag dom justerbara!
Använde vissa delar från dom färdiga universal traction-barsen så som nedkapade gummistoppar och byglarna som fästes i framkant över bladfjädrarna för att hindra att dessa stag dippar ner vid motorbroms. Bilen är så låg + att jag måste kliva upp för höga trottoarkanter varje gång jag ska ner på gården. Kunde inte ha nåt som stack ner 1 dm en halvmeter framför bakaxeln...det hade aldrig gått.
Det här kan vara en av dom bästa sakerna jag gjort på bilen! Kostnad nästan noll.
Kan kliva av på 7000rpm om jag känner för det, inget som vrids eller slamrar/studsar.
Köpte ju också nya billiga nascar-inspirerade plåtfälgar från US of A. 8x15 Bassett. Hardcore
Tyvärr ett misstag, jag tog för givet att när man köper nya fälgar så ska man väl ändå kunna ANTA att dom kommer vara runda när man får hem dom? ICKE! När jag skulle kränga på däcken så skrattade dom på däckfirman, centrumet var inte svetsat exakt i centrum utan alla 4 hjulen vandrade upp å ner i maskinen! Gick inte heller att centrera med hjälp av bulthålen...typiskt. Blir nog tillbaks med dom svarta 17-tummarna till sommaren.