J Landins garagetråd: "Pajero A-traktor"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

Startad med MS!

Körde den varm med 2.4 medans ja montera MS å plugga bara i spridarna, tändspolen, triggern å vattentempen, koppla in datorn å ändra req.fuel till den starta!
Ska fixa lambdan, iat, tps, koppla in slangen till mapsensorn, plugga tomgångsmotorn, mm. innan den e körbar, men de e gött å ha den startad iaf!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av NiclasA »

härligt!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

http://youtu.be/5VlBamx1fTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

Tackar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av Painlake Racing »

Bra jobbat! Låter så enkelt :thumbright: Har du kvar möjligheten att snabbt gå tillbaka till 2.4 utifall att boxen pajar långt hemifrån?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

Nja, e ju "bara" koppla in härvan å +matning isf. Men skulle jag åka runt med en extra härva å boxar för de??
Dessutom "tror" jag inte det skulle lira så bra med 1680cc spridarna!

Svängde förbi skroten å fixa en TPS innan, så det ska göras fäste för den och IAT(sätter en mutter(m12x1,5) i tryckröret), sen e de lite småpill innan mappning kan påbörjas!

Nån som har en vettig tändkurva å VE-tabell för en STD B230FT?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av Painlake Racing »

Jag skulle det. Planen är att det ska räcka med ett rescue kit innehållande lmm, spridare och tps (säkert nåt mer som jag missat). Är man säg 300 mil hemifrån så kan ju det vara smidigt att ha om det ryker till i MS boxen.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

E man så orolig så e det nog bättre å ha en extra MS box!
Fördelen med MS e ju att "vem som hellst" kan laga det och delar kan köpas "överallt"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av larsat »

Är det inte enklare att stoppa i en förgasare i bagaget isf? :)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av Painlake Racing »

Jovisst, plus regulator för förgasare och en brytarfördelare. Undrar vad som är smidigast och billigast :whistle:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av ErikR »

Om man tror att det ska brinna så skulle jag välja ett annat sprut....
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av Painlake Racing »

Det var värst vad en enkel liten frågeställning kan skapa starka känslor. Jag skulle inte lita mer på ett dyrt sprut som jag kopplat in själv. Det är ju sällan sprutets fel när den inbyggda röken släpps ut. Ska man då för utmaningens skull göra en tripp på minst 600 mil så kan det ju kännas skönt att ha möjligheten att "återställa" bilens original styrsystem. Sen kan man i lugn och ro kan reparera boxen och kontrollera kabelhärva och jordpunkter till eftermarknadssprutet.

Det här är för övrigt min sista post i frågan.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av jonas landin »

Hehe, ingen fråga är för dum!
Men personligen skulle jag inte släpa med massa reservdelar för att åka på semester, lite verktyg å ett par reservhjul skulle jag nöja mig med!
Men självklart är det bra att ha "prövat ut" grejerna ordentligt innan en långresa, sen kan man ju ställa ner laddet lite å så så att man inte ligger på gränsen!

Fick dit TPS, IAT å dragit dit härvan bättre, kallstarten funka efter lite pill och den är varmkörd å det verkar funka bra!
Ska koppla in BBL å mappa lite imorrn!

Så här ser det ut under huven nu:
Bild

IAT:
Bild
(Kablarna under insuget är "orginalhärvan" till start, laddlampa, oljetryck å temp)

Mitt snygga TPS fäste:
Bild

Kom ett till relä(bränsle) i handskfacket:
Bild
(Kan tipsa om att sätta boxen så att det går att stänga luckan med mapp-kabeln i)

Som synes så är det FFF(funktion före finnish) som gäller, tanken är att det ska bli lite prydligare när motorn byts!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av Painlake Racing »

FFF har också sin charm :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"

Inlägg av lyyski »

En snabb reggning och sen kasta på den manligare turbon?;)
Skriv svar