Honda CRX -87
Honda CRX -87
Jag och en kompis fick ett erbjudande att ta över en första generations Honda Civic CRX från 1987, med 24k mil på mätaren, för 500:-
Då jag länge funderat på att skaffa en projektbil så slog jag till på direkten.
Vi båda är helt gröna på bilbygge men en och annan topprenovering har vi varit med om.
En projekttråd finns på garaget.org men jag tänkte att det inte kan skada att lägga upp en tråd här med då det finns så många duktiga på detta forum då vi nog kommer behöva tips, råd och ideér!
När vi köpte bilen gick den endast på 3 cylindrar och vi förmodar att det är för att topplockspackningen är blåst.
Motorn är enligt uppgift en D16ZC1, 1.6 liter DOHC på 125 hk. Verkar vara lite skralt med reservdelar till denna då den inte är jättevanlig.
Den ska enligt wikipedia vara väldigt lik en D16A9 eller D16Z5 däremot (skillnad mot A9 är kat? D16Z5 efterföljaren?).
Planerna går just nu lite isär men jag har tänkt att vi under kommande året ska rensa bilen från allt och därefter rostlaga karossen och sen lacka den i 2-ton, svart botten med vit topp. Även motorn ska få en genomgång. Förmodligen kommer vi börja lite smått med motorn för att se varför den inte går som den ska.
Förhoppningarna är att få ihop bilen igen fint skick och att få den att gå bra.
Effekt >150hk siktar vi på när kaross är färdig och motorn går (om vi nånsin kommer dit )
Nyligen hemkommen, bild från garaget.org:
Bild på när vi precis rensat ur garaget där den just nu står tillsammans med min F7a och kompisens fiddy:
Ventilkåpan lyft:
Längre än så har vi inte hunnit då det tog halva dagen att rensa ur garaget från skräp samt att F7an fick nya drev, kedja, kedjehuspackning, sträckare, styrhöjare samt att vi plockade ur boggien för renovering
Då jag länge funderat på att skaffa en projektbil så slog jag till på direkten.
Vi båda är helt gröna på bilbygge men en och annan topprenovering har vi varit med om.
En projekttråd finns på garaget.org men jag tänkte att det inte kan skada att lägga upp en tråd här med då det finns så många duktiga på detta forum då vi nog kommer behöva tips, råd och ideér!
När vi köpte bilen gick den endast på 3 cylindrar och vi förmodar att det är för att topplockspackningen är blåst.
Motorn är enligt uppgift en D16ZC1, 1.6 liter DOHC på 125 hk. Verkar vara lite skralt med reservdelar till denna då den inte är jättevanlig.
Den ska enligt wikipedia vara väldigt lik en D16A9 eller D16Z5 däremot (skillnad mot A9 är kat? D16Z5 efterföljaren?).
Planerna går just nu lite isär men jag har tänkt att vi under kommande året ska rensa bilen från allt och därefter rostlaga karossen och sen lacka den i 2-ton, svart botten med vit topp. Även motorn ska få en genomgång. Förmodligen kommer vi börja lite smått med motorn för att se varför den inte går som den ska.
Förhoppningarna är att få ihop bilen igen fint skick och att få den att gå bra.
Effekt >150hk siktar vi på när kaross är färdig och motorn går (om vi nånsin kommer dit )
Nyligen hemkommen, bild från garaget.org:
Bild på när vi precis rensat ur garaget där den just nu står tillsammans med min F7a och kompisens fiddy:
Ventilkåpan lyft:
Längre än så har vi inte hunnit då det tog halva dagen att rensa ur garaget från skräp samt att F7an fick nya drev, kedja, kedjehuspackning, sträckare, styrhöjare samt att vi plockade ur boggien för renovering
Re: Honda CRX -87
Så en liten update. Blir inte mycket gjort då jag har ca 5 mil till garaget
Började fredag kvällen med att meka lite i bruksbilen då den på morgonen fått för sig att börja gå upp i temp och pissa lite på asfalten. Visade sig att cirkulationspumpen pajjat och läcker numera
Sagt och gjort jag fixade provisorisk lagning med eltejp där den läckte och kopplade ur matningen till den i förhoppning att den skulle hålla tätt sen på hemvägen. Åter till det senare.
Efter lite motivationsdryck så började till slut lite arbete på lille hondan.
Blev inte mycket gjort åt den på fredag kvällen då jag tror vi tog ett glas motivationsdryck för mycket
Lördag kom och vi satte igång med skruvandet.
Vilket pussel den här maskinen är! För att få lös del nr 1 så lossar man del nr 2 så man kan ta lös del nr 3 så man kan skruva bort en skruv på del nr 5 så man kan ta bort del nr 4 för att sen få loss del nr 1...
Efter många svordommar och två knäckta ryggar så hade vi dock toppen lös från blocket.
Block:
Topp:
Som synes så har den fått sig nån kallsup på fyrans cylinder
Efter lite rengöring så såg kolvar och cylindrar ut att vara i gott skick, inga vändkanter eller annat.
Kamaxlar och vipparmar ska vi nog ta och byta men det är frågan om det är värt att försöka få tag på några steg 2 JDM kamar?
Hämtade även ut packningssatsen i veckan och topplockspackningen som medföljde var en MLS och inte grafit/komposit som säljaren angivit
Gav 1500 med frakt för alla packningar
Åter då till bruksbilen... På vägen hem så valde den att börja bolma än mer ånga från min fina lagning
Fick då den geniala idén att koppla förbi cirkulationspumpen helt och hållet, slangarna räckte till.
6l vatten senare så verkade det börja vara uppfyllt tillräckligt. Satt sen i bilen de resterande 3 milen med full värme i bilen då värmeventilerna verkar låst sig i öppet läge
Började fredag kvällen med att meka lite i bruksbilen då den på morgonen fått för sig att börja gå upp i temp och pissa lite på asfalten. Visade sig att cirkulationspumpen pajjat och läcker numera
Sagt och gjort jag fixade provisorisk lagning med eltejp där den läckte och kopplade ur matningen till den i förhoppning att den skulle hålla tätt sen på hemvägen. Åter till det senare.
Efter lite motivationsdryck så började till slut lite arbete på lille hondan.
Blev inte mycket gjort åt den på fredag kvällen då jag tror vi tog ett glas motivationsdryck för mycket
Lördag kom och vi satte igång med skruvandet.
Vilket pussel den här maskinen är! För att få lös del nr 1 så lossar man del nr 2 så man kan ta lös del nr 3 så man kan skruva bort en skruv på del nr 5 så man kan ta bort del nr 4 för att sen få loss del nr 1...
Efter många svordommar och två knäckta ryggar så hade vi dock toppen lös från blocket.
Block:
Topp:
Som synes så har den fått sig nån kallsup på fyrans cylinder
Efter lite rengöring så såg kolvar och cylindrar ut att vara i gott skick, inga vändkanter eller annat.
Kamaxlar och vipparmar ska vi nog ta och byta men det är frågan om det är värt att försöka få tag på några steg 2 JDM kamar?
Hämtade även ut packningssatsen i veckan och topplockspackningen som medföljde var en MLS och inte grafit/komposit som säljaren angivit
Gav 1500 med frakt för alla packningar
Åter då till bruksbilen... På vägen hem så valde den att börja bolma än mer ånga från min fina lagning
Fick då den geniala idén att koppla förbi cirkulationspumpen helt och hållet, slangarna räckte till.
6l vatten senare så verkade det börja vara uppfyllt tillräckligt. Satt sen i bilen de resterande 3 milen med full värme i bilen då värmeventilerna verkar låst sig i öppet läge
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Honda CRX -87
Inte ofta man ser en gen1 CRX längre!
Re: Honda CRX -87
Nej dom verkar bli mer och mer sällsynta.
Det märks också då man ska hitta delar, de växer inte på träd direkt
Letar just nu efter några nya kamaxlar men det verkar inte finnas att tillgå, mestadels bara omslipade kammar.
Finns inte sådär jättemycket info om motorn heller då de flesta forum är från staterna och D16ZC1 motorn fanns tydligen bara på europeiska marknaden och som en variant på japanska marknaden. Tur nog så liknar den D16A1, D16Z5, D16A8 och D16A9. Jag vet bara inte hur mycket och exakt på vilka punkter de skiljer.
Har fått prisförslag från Enem på omslipning av kammarna: 3092:- + moms
Splonkans nya Cat cams steg 2 för D16A9/D16Z5 från DLI-Teknik: 6307:-
Samma kammar men från Motor Nord: 9900:-
"Nippon Racing" steg 2 kammar för D16A8 (ebay): ca 2500:- + eventuell tull (förmodligen skräp?)
Är som i valet och kvalet om man ska lägga en slant på andra kammar eller köra vidare på standard eller fixa omslipade kammar. Skulle kännas bättre att skruva ihop 100% friska grejjer.
Vipparmarna ska ses över lite noggrannare, är bara några få slitna så blir dom ersatta med nya. Är många slitna så blir det till att försöka slipa om dom, här får ni gärna ge tips på om ni vet nån som har erfarenhet av att slipa dylikt i fyrkantens område. Jag har som för mig att det mest var på 1:ans cylinder det var slitet men jag har haft fel förut
Nya vipparmar: $25 per styck + frakt + tull (ca 450kr/st har jag hittat inom EU).
Då det inte är några stora summor man får för dom här bilarna och vi inte ska göra stora förändringar åt motorn så vill vi gärna hålla kostnaderna till ett minimum, får se hur det slutar
Ny kamrem och spännrulle är beställda.
Kvar på önskelistan är:
Nyckelordet är billigast möjliga och tips är välkommna
Målet är att behålla 80-tals looken men snygga upp lite för att få den att likna USDM/JDM versionerna lite mer.
Nåt liknande detta men vit topp och svart botten:
Det märks också då man ska hitta delar, de växer inte på träd direkt
Letar just nu efter några nya kamaxlar men det verkar inte finnas att tillgå, mestadels bara omslipade kammar.
Finns inte sådär jättemycket info om motorn heller då de flesta forum är från staterna och D16ZC1 motorn fanns tydligen bara på europeiska marknaden och som en variant på japanska marknaden. Tur nog så liknar den D16A1, D16Z5, D16A8 och D16A9. Jag vet bara inte hur mycket och exakt på vilka punkter de skiljer.
Har fått prisförslag från Enem på omslipning av kammarna: 3092:- + moms
Splonkans nya Cat cams steg 2 för D16A9/D16Z5 från DLI-Teknik: 6307:-
Samma kammar men från Motor Nord: 9900:-
"Nippon Racing" steg 2 kammar för D16A8 (ebay): ca 2500:- + eventuell tull (förmodligen skräp?)
Är som i valet och kvalet om man ska lägga en slant på andra kammar eller köra vidare på standard eller fixa omslipade kammar. Skulle kännas bättre att skruva ihop 100% friska grejjer.
Vipparmarna ska ses över lite noggrannare, är bara några få slitna så blir dom ersatta med nya. Är många slitna så blir det till att försöka slipa om dom, här får ni gärna ge tips på om ni vet nån som har erfarenhet av att slipa dylikt i fyrkantens område. Jag har som för mig att det mest var på 1:ans cylinder det var slitet men jag har haft fel förut
Nya vipparmar: $25 per styck + frakt + tull (ca 450kr/st har jag hittat inom EU).
Då det inte är några stora summor man får för dom här bilarna och vi inte ska göra stora förändringar åt motorn så vill vi gärna hålla kostnaderna till ett minimum, får se hur det slutar
Ny kamrem och spännrulle är beställda.
Kvar på önskelistan är:
- Justerbara kamdrev (40T)
Kamaxlar, lite vassare än original
Extraktorgrenrör, 4-2-1 eller 4-1.
1-piece huv
Vevlager
Ramlager
Mugen Vinge
Nyckelordet är billigast möjliga och tips är välkommna
Målet är att behålla 80-tals looken men snygga upp lite för att få den att likna USDM/JDM versionerna lite mer.
Nåt liknande detta men vit topp och svart botten:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Honda CRX -87
fräna bilar och motorer de där. blir kul att följa.
börja med att mäta upp durationen på kamaxlarna vid 1.25mm lyft + lyft. vist är det nån typ av släpa på de topparna (ser inte på bilden)
börja med att mäta upp durationen på kamaxlarna vid 1.25mm lyft + lyft. vist är det nån typ av släpa på de topparna (ser inte på bilden)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Honda CRX -87
Får det inte rum en 2litersmotor?
Kul bygge på en allt sällsyntare bil!
Kul bygge på en allt sällsyntare bil!
Re: Honda CRX -87
Ska skaffa en indikatorklocka så jag kan mäta upp durationen på kammarna, kanske duger med en sån här:Jens Gustavsson skrev:fräna bilar och motorer de där. blir kul att följa.
börja med att mäta upp durationen på kamaxlarna vid 1.25mm lyft + lyft. vist är det nån typ av släpa på de topparna (ser inte på bilden)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ka-191443/
Jag vet inte riktigt vad du menar med släpa men jag hinner kanske slänga upp några bilder till på toppen innan vi drar till svullfesten i Skellefteå ikväll
Det får säkert plats med en 2-liters men tyvärr stoppar nog vårt kunnande där då det gissningsvis behövs större ingrepp i motorrummet för ett sånt ingreppfugazi skrev:Får det inte rum en 2litersmotor?
Kul bygge på en allt sällsyntare bil!
Vi har aldrig gjort något "bilbygge" förut så vi tar inte ut svängarna alltför stort i första taget
Drömma gör vi lite för mycket och i dom drömmarna så sitter det en 2-liters turbosnurra och AWD på plastraketen
Edit: letade lite mera och hittade:
- 88-91 Civic/CRX JDM DOHC ZC
Cam Lift: .236(Intake) & .236(Exhaust)
Duration @ .50 in degrees: .212(Intake) & .216(Exhaust)
- 88-91 Civic/CRX JDM DOHC ZC – R3 and R4 camshafts
Cam Lift: .232(Intake) & .232(Exhaust)
Duration @ .50 in degrees: .213(Intake) & .217(Exhaust)
Lobe Separation 110 degrees
Intake Lobe Centerline 105 degrees
Exhaust Lobe Centerline 115 degrees
Re: Honda CRX -87
Kul med en CRX , Bilen man ville ha då man 16 bast . Lycka till! Detta kommer följas.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Honda CRX -87
Det blev inte något gjort i helgen på hyndan men mycket svull hanns med på matfesten
En bild på skruvarkompisen när han inte fick sittplats någonstans (var bra med folk trots regnet):
Och kanske världens sämsta bild på en kamaxel:
Ska nog åka förbi feltema i veckan och skaffa indikatorklocka men vet inte vars man kan få tag på en vettig gradskiva?
En bild på skruvarkompisen när han inte fick sittplats någonstans (var bra med folk trots regnet):
Och kanske världens sämsta bild på en kamaxel:
Ska nog åka förbi feltema i veckan och skaffa indikatorklocka men vet inte vars man kan få tag på en vettig gradskiva?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Honda CRX -87
nån typ av raggar shopp eller på nån större bokhandel/student redskaps affär
om det inte finns på hemma plan gå in på jeppes net han säljer olika modeller. http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... net&gid=15" onclick="window.open(this.href);return false;
om det inte finns på hemma plan gå in på jeppes net han säljer olika modeller. http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... net&gid=15" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Honda CRX -87
Hittade den här kanonfina gradskivan här på forumet
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Honda CRX -87
ja det går ju också bra bara man hittar nått att klistra den på
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Honda CRX -87
Blir inte mycket gjort nu när man är borta i gruvan och jobbar men jag hämtade ut ett paket på posten idag i alla fall.
Bättre begagnade kammar där det precis går att urskilja var vipporna nött.
Dom är dock inte nötta så att det blivit spår i loberna. Enligt säljaren så kommer dom från en CRX från 1989 så de ska förhoppningsvis fungera lika bra eller bättre än de nötta i vårt objekt.
Bättre begagnade kammar där det precis går att urskilja var vipporna nött.
Dom är dock inte nötta så att det blivit spår i loberna. Enligt säljaren så kommer dom från en CRX från 1989 så de ska förhoppningsvis fungera lika bra eller bättre än de nötta i vårt objekt.
Re: Honda CRX -87
Nu när det är solsken och snön förmodligen tinat bort från samtliga (?) svenska garageportar så börjar vi känna att det kliar lite i skruvarfingrarna.
Hondan står halvt slaktad i det lilla garaget och suget efter att få bränna ur det risiga men väl tilltagna avgas systemet ökar!
Vi har börjat fundera så smått på vars man skulle kunna lämna in den söta lilla toppen för planslipning och eventuell fräsning av ventilsätena.
Här får ni andra forumiter gärna komma med tips och råd! Det får gärna vara i fyrkanten området men lite utanför kan funka, eventuellt Umeå/Skellefteå trakterna.
Fick prisförslag från en firma här i Luleå på 2300:- för fräsning och slipning av ventiler samt 800:- för planslipning av toppen, vilket kändes lite i överkant för den här lilla budgetracern
Hondan står halvt slaktad i det lilla garaget och suget efter att få bränna ur det risiga men väl tilltagna avgas systemet ökar!
Vi har börjat fundera så smått på vars man skulle kunna lämna in den söta lilla toppen för planslipning och eventuell fräsning av ventilsätena.
Här får ni andra forumiter gärna komma med tips och råd! Det får gärna vara i fyrkanten området men lite utanför kan funka, eventuellt Umeå/Skellefteå trakterna.
Fick prisförslag från en firma här i Luleå på 2300:- för fräsning och slipning av ventiler samt 800:- för planslipning av toppen, vilket kändes lite i överkant för den här lilla budgetracern
Re: Honda CRX -87
Fräna bilar!
Men ni har inte funderat på att byta motor istället för att trimma den befintliga?
Vtec-motorerna är väl inte våldsamt dyra nu och har väl från 150hk orginal, med motorarbeten på orginalmotorn kanske det hamnar på samma budget ändå?
En tanke bara.
Mvh Jocke
Men ni har inte funderat på att byta motor istället för att trimma den befintliga?
Vtec-motorerna är väl inte våldsamt dyra nu och har väl från 150hk orginal, med motorarbeten på orginalmotorn kanske det hamnar på samma budget ändå?
En tanke bara.
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)