Småtrimma modern gat-sugmotor V6 186hk nu med nytt insug

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Erikk »

Kul o labba lite.
Det är inte variabla kamaxlar på en sån där eller ?

Lustgas vore fränt :twisted: :lol:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av fugazi »

Variabla kammar heter MIVEC på mitsuspråk, så nej, inte variabla!
Nya lyftare är nog ingen dum ide.
En bromsning helt orginal som den står vore väldigt intresssant, och även helt standard med nya lyftare.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:som sagt bara standard invändigt.
skulle tro en GSI är vassare i kamaxlarna standard? vad ger de vid 1.25mm?

det finns ingen vits med separata spjäll på en sån motor, sämre effekt och svårare att mappa om man frågar mig.
Min gav inge sämre effekt samt den blev mera lättmappad pga motorn fick lugnare gång när jag ändrade från 1spjäll till separata,(man får se till att tänka till lite bara så man får 'signal' från alla cylindrar om man kör mapsensorstyrt.)
Men då beroende på de hårda kammarna.
Vad opeln har vid 1.25 vet jag ej, men det är runt 250 vid 0-spel.
Om era kammar bara lyfter 7.5 så var det iallafall det första jag skulle ändra, även om ni sagt det inte ska öppnas.
Det är värt det.
Ofta har japsmotorerna i dess 'snikna' std utförande en totalt könslös gång, ingen karaktär alls.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av fugazi »

Insug 244°, "kamhöjd" 35,20
Avgas 248°, 34,91
Ventilfjäder 250N "@ installed height"
Allt enligt verkstadsmanual, som inte anger lyftet och inte heller bascirkeln...

En väldigt snäll motor, helt enkelt... och då blir det väl "sådär" men karaktärsegenskaperna! :hihi:

Mailar manualen till dig om du vill ha den Jens?

Edit:
Så här ser den ut i manualen:
Bild
Variabla insuget med spjället och funktionen syns bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev: Om era kammar bara lyfter 7.5 så var det iallafall det första jag skulle ändra, även om ni sagt det inte ska öppnas.
Det är värt det.
Ofta har japsmotorerna i dess 'snikna' std utförande en totalt könslös gång, ingen karaktär alls.

Mvh
om man kollar lite mer på grov datan gällande cylinder volym, ventil storlek, lyft och varv så ser man att en sån här motor inte är så begränsad av lyftet som en vanlig B20 eller en motor med samma volym (2.0L) med fyra cylindrar. du ska inte jämföra lyftet rakt av utan tänk på ventil omkrets x lyft per cylinder så har du en mer verklig bild på skillnaderna.
min bror hade en sån galant för 5-8 år sen och jag lånade den en gång och den kändes som vilken tråkig japps på 2.0L vid vanlig bruks körning. jag visste inget om motorn men jag råkade lägga märke till vart rödmarkeringen var och beslöt mig direkt att utforska om det verkligen var möjligt (8000rpm) och vad man vart förvånad då den fortsätte dra skapligt fint och sträcka ut till 8000rpm utan att gå in i väggen nämnvärt! :thumbright:
imponerande tyckte jag även om effekten och vridet kanske inte va så man fick tunnelseende men om man jämför mot en volvo B230 så är den sportig minst sagt. jappsarna kan bygga motorer, det är det inget snack om och de lägger dem i vanliga gubb bilar. många av dessa motorer har nog aldrig varvat så spjällen öppnat :hihi:

tack men jag tror vi har dragit ut den manualen redan? men kul att du tog dig tid att lägga upp lite bilder :thumbright:
kam datan där skulle jag tro är nån SAE modell med ett litet spel räknas in på hydral tryckaren?
brukar lyftarna va ett bekymmer på dem då de blir gammla?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av fugazi »

Ingen aning om det är med eller utan spel... bara att det står i manualen.
Lyftarna brukar ticka på dom flesta mitsumotorer och nya lyftare (med 3mm hål) är den enda långvariga lösningen.
Vore intressant att se effektvinsten mellan nya och gamla som tickar...
Ska kolla om dom jag har till 4G63 DOHC kanske är samma, om det är intressant (billigt!!!) ?

Edit:
Enligt GETE så heter dom VL135 och det ska vara samma...
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: fre dec 04, 2009 9:53 am
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Kurre86 »

Vågar man fråga vad en sådan där pjäs väger?
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jens! Skaffa en klde från mazea 626!! Turbotrimma dom :) det er seriøst fina motorer. Porr!

tapatalk @ N8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kurre86 skrev:Vågar man fråga vad en sådan där pjäs väger?
jag har ingen koll men den har gjutjärns block och den kändes rätt tung typ som en B23 eller lite lättare? men den går nog att lätta en del med ennat grenrör och insug och en massa fästen och onödiga pump grejor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:om man kollar lite mer på grov datan gällande cylinder volym, ventil storlek, lyft och varv så ser man att en sån här motor inte är så begränsad av lyftet som en vanlig B20 eller en motor med samma volym (2.0L) med fyra cylindrar. du ska inte jämföra lyftet rakt av utan tänk på ventil omkrets x lyft per cylinder så har du en mer verklig bild på skillnaderna.
Ja jag vet man ska räkna mantelarean, men 7.5mm alltså.. det är ingenting juh.
2st 32mm med 7.5mm lyft är juh 1507.2kvmm
1st 44mm med 11mm lyft är 1519,76kvmm
Alltså som en B20 med moderat trimkam i.
Den är på 2liter och med säg en K-kam eller vad som kan ha 11mm ventilyft får man inte 200hk ur.

Men om du lyfter 9.5mm så har du juh 1909.12kvmm.
det är som en B20 med 44mm ventil och ca 14mm lyft.
Den får du 200hk ur ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste räkna en gång till en sak vart fel :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Steve »

Tänkte inte på sex? 8)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hittar det inte..

st 32mm ventiler som är öppna 32x3.14=100.48
Multiplicera med 2 pga 2 ventiler = 200.96
Multiplicera med lyftet 200.96x7.5=1507,2 kvmm total yta runt ventilerna.

1st 44 ventil = 44x3.14=138.16
138.16x11(ventillyftet)=1519.76 kvmm total yta runt ventilen

2st 32mm 9.5mm lyft = 1909.12kvmm runt ventilerna.
1st 44mm ventil på 14mm lyft = 1934.24 total yta runt ventilen.

Men,, räknesättet haltar lite faktiskt, man får lov att ha lite lite mera area på 4ventilstoppar för att bli 'lika' som en 2ventilare.
Pga flödet stör varandra lite lite mitt emellan de båda ventilerna.
de två 'flödesfronterna' som träffar varandra bidrar till sänkt hastighet just där, marginellt. men ändock nåt att tänka på.

Vad räknade jag fel?
ser nu då jag skulle klicka iväg meddelandet att Steve frågat om jag tänkt på sex.. ALLTID ;)
nej men jag hade en tanke,, visst det är 6cyl som jobbar istället för 4st.
Men då är det även 2cyl mera friktionsförluster också.

Edit: det jag ville åskådliggöra från första början är att ynka 7.5mm ventillyft gör inga storheter hur många cylindrar man än har.
Är juh knappt maskin får in nåt att käka på ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Småtrimma modern gat-sugmotor V6 2.0L

Inlägg av Erik Sandström »

Jens Gustavsson skrev:där ser man, den är rätt kortslagig :thumbright:

men va det inte sätes ringarna som va 32mm? ventil dim är okänd ännu?

vad heter motor typen stövarn?
fel av mig, sätet var 32mm.
motorn heter 6a12
Skriv svar