spjällen styrs med en el signal med end läges brytare tror jag en ganska avanserad sak men vi duttar bara med ett batteri då vi ändrar från långa till korta.
det blir ett helt nytt insug framöver som är kompromiss löst gjort för 8000+rpm. budjeten vet jag inget om men det är nog mest arbete det handlar om. det blir ett kompromiss löst grenrör också med justerbar längd för att fin tuna effekt kurvan i dynon. conny snackade om nått vist VVS rör som va lätt att bocka med lämplig dim runt 32mm??
frågan är bara hur mycket kan de modifierigarna ge i slutändan med standard orörd motor i övrigt??
jag ska lägga upp lite pipe max beräkningar sen.
grejen är att vi måste få upp VE:n på högre varv speciellt. vi har ju bara 97nm/ liter nu i pik nu eller 12.1bar.
effekten och vridet med de olika insugen. man ser att lamdan är långt ifrån mappad på denna bild med långa röret på höga varv men vi justerade lite mer sen utan att det vart nån stor skilnad. på 4000rpm så ville den ha 0.92 med långa röret men med de korta så va den okänsligare och gav stort sätt samma vid 0.86-0.92.
nu kommer nog denna motor lyftas av dynon och ställas på rull vagnen i nått hörn av garaget tills vi har nå nya saker att prova (det får sitta kvar allt annat på väggen då tar det bara nån timme att sätta upp den igen senare i höst. en ny motor är på väg upp i dynon nu en små kubiks stövarn/jens snik turbo special
kommer mer om den om nån vecka eller så.
mvh jens